به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا رزاقی مدیرکل مدارس شاهد و ایثارگران وزارت آموزشوپرورش اظهار کرد: مدارس شاهد میتوانند الگویی در تراز سند تحول بنیادین آموزشوپرورش باشند و در همین راستا استانداردسازی این مدارس در قالب تهیه شناسنامه مدارس شاهد تعریفشده است.
رزاقی افزود: از اهداف اصلی شناسنامهدار کردن این مدارس، توجه به تقویت هویت دانش آموزان در مدرسه است.
وی افزود: در مدارس شاهد تلاش میشود تربیت دانش آموزان در شش ساحت تربیتی تعریفشده در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش موردتوجه قرار گیرد و رویکرد ارزشی، علمی و فرهنگی حاکم بر مدارس شاهد سبب شده تا نگاه افراد جامعه در فرآیند تعلیم و تربیت به دانشآموزانی که در این مدارس مشغول تحصیل هستند، نسبت به سایر مدارس کشور متفاوت باشد و مردم این مدارس را بهعنوان مدارسی که دانش آموزان در این مدارس آرامش روحی و روانی و تربیتی دارند میدانند.
رزاقی خاطرنشان کرد: مدارس شاهد با مدارس عادی تفاوتی ندارند و فقط در ثبتنام تابع ضوابط خاصی هستند؛ این مدارس جزو مدارسی هستند که بهعنوان «نماد و الگوی ارزشهای انقلابی» مطرح هستند و خانوادهها از ثبتنام در این مدارس برای تربیت فرزند خود احساس امنیت دارند.
مدیرکل مدارس شاهد و ایثارگران وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: مدارس شاهد مخصوص دانش آموزان شهدا و ایثارگران است و ۷۳ درصد جامعه مدارس شاهد از خانوادههای شاهد و ایثارگران و مابقی از دانش آموزان نخبه علمی و برگزیدگان و خیرین مدرسهساز است.
وی تصریح کرد: ثبتنام دانش آموزان در مدارس شاهد بهصورت امتیازبندی است و جامعه هدف این مدارس در درجه اول فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان (بالای ۲۵ درصد) و فرزندان آزادگان هستند و در رده دوم اولویت ثبتنام با ایثارگران (فرزندان جانباز زیر ۲۵ درصد و نوه شهید، برادر شهید، خواهر شهید، نوه ایثارگر)است و در درجه بعدی دانش آموزان فرهنگیان، دانش آموزان با رتبههای علمی و مقامهای کشوری، دانشآموزانی که حافظ قرآن هستند.
رزاقی بابیان اینکه در سال ۹۵، حدود ۳۷۰ هزار دانشآموز در مدارس شاهد تحصیل میکردند و هرساله ۵ درصد به ظرفیت مدارس شاهد کشور اضافه میشود افزود: در حال حاضر ۱۳۵۰ مدرسه شاهد در کل کشور فعال است که در سال تحصیلی جدید، حدود ۴۰۰ هزار دانشآموز در این مدارس تحصیل میکنند.
انتهای پیام/