نیمی از منابع آبی مازندران مصرف شده است و اگر مصرف آب مدیریت نشود تنش خشکی دور از انتظار نیست.

طوسی مدیر تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه ۵۰ درصد منابع ذخیره شده در سد‌ها و آب بندان‌های مازندران مصرف شده است، از کشاورزان خواست علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف منابع آبی در تقسیم و توزیع آب با کارکنان این شرکت همکاری کنند تا سال زراعی بدون مشکل به پایان برسد.

او حجم ذخیره آب سد‌های مازندران را ۳۲۷ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: نیمی از این منابع و همینطور نیمی از منابع آبی ذخیره شده در آب بندان‌های استان برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی مصرف شده است و اگر مصرف منابع آبی مدیریت نشود احتمال ورود مازندران به استرس کم آبی وجود دارد.

مدیر تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: حجم آورد رودخانه‌ها و انهار زراعی با توجه به افزایش دمای هوا به میزان زیادی کاهش یافته است و اگر در مصرف آب صرفه‌جویی نشود استان مازندران با مشکل تامین آب مواجه خواهد شد.

طوسی با بیان اینکه مازندران اکنون از لحاظ منابع آب سطحی و زیرزمینی وضعیت مناسبی ندارد، ادامه داد: همکاران شرکت آب منطقه‌ای شبانه روزی برای تقسیم و توزیع آب مشغول فعالیت هستند تا شالیزار‌ها و باغات مازندران دچار استرس خشکی نشود.

او گفت: حجم رودخانه‌های استان نیز با توجه به کاهش ۱۳ درصدی بارش‌ها بسیار ناچیز و خشک شده است و آب بندان‌های استان نیز در حال تخلیه آب‌های باقی مانده برای مصارف کشاورزی هستند.

مدیر تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران از کشاورزان خواست به هیچ عنوان نسبت به کشت دوم برنج اقدام نکنند و از کشت‌های جایگزین استفاده کنند.

طوسی افزود: با توجه به وضعیت منابع آبی استان پیش بینی می‌شود کشت دوم برنج با خطراتی همراه باشد که در نتیجه آن هم محصول کشاورز هم منابع آبی متحمل خسارت خواهند شد.

 



انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار