برای بیماران کولوستومی، یک رژیم غذایی متعادل و مصرف منظم وعده‌های غذایی ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  شبنم باقری کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اظهار کرد: بسیاری از بیماران کولوستومی پس از ترخیص از بیمارستان، رژیم غذایی و دریافت مایعات خود را محدود می‌کنند تا محتوی مدفوع خروجی از دریچه را کاهش دهند، در حالی که اقدام خودسرانه در این زمینه توصیه نمی‌شود و تاکید بر اهمیت پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و مصرف منظم وعده‌های غذایی ضرورت دارد.

او ادامه داد: این بیماران در خطر بالای سوء تغذیه و انسداد دریچه قرار دارند و لازم است جریان طبیعی مدفوع حفظ شود تا بدین ترتیب عوارض گوارشی مثل نفخ، اسهال، یبوست و بوی شدید مدفوع به کمترین میزان برسد؛ بنابراین رعایت توصیه‌های غذایی جنبه مهمی از بهبود کیفیت زندگی بیماران به شمار می‌آید.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اضافه کرد: مواد غذایی جدید باید به تدریج به رژیم غذایی این بیماران اضافه شود تا انواعی که به خوبی تحمل نمی‌شوند، شناسایی شود و از انسداد دریچه پیشگیری شود.

او تصریح کرد: به طور کلی، محدودیتی برای مصرف رژیم معمول مصرفی وجود ندارد؛ مگر آنکه مصرف آن ماده غذایی باعث تولید بو یا گاز، انسداد دریچه، تغییر رنگ مدفوع و یا اسهال شود.

باقری افزود: باید توجه داشت که دست کم برای مدت ۲ هفته پس از جراحی، انواع میوه‌ها و سبزی‌ها اعم از خام، پخته و کمپوت از رژیم غذایی این بیماران حذف می‌شود و پس از پایان این مدت، این دسته از مواد غذایی می‌تواند به صورت پخته به رژیم غذایی اضافه شود.

او با بیان اینکه یکی از مشکلات ویژه در بیماران کولوستومی، تولید بوی شدید مدفوع است، ادامه داد: باید توجه داشت که مصرف مارچوبه، حبوبات، کلم، بروکلی، خیار، فلفل سبز، سیر، پیاز، قارچ، تربچه، شلغم، تخم مرغ، ماهی، کره بادام زمینی و نوشیدنی‌های الکلی، بوی مدفوع را بدتر و شدیدتر می‌کند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: همچنین رعایت نکردن نظافت پوست در محل دریچه استوما و مصرف برخی از دارو‌ها از جمله آنتی بیوتیک‌ها نیز می‌تواند دلیل ایجاد بوی بد باشد. برای برطرف کردن این مشکل مصرف آب زغال اخته، آب گوجه فرنگی و یا آب پرتقال، جعفری و ماست می‌تواند کمک کننده باشد.

او با بیان اینکه تولید گاز زیاد و نفخ، یکی دیگر از مشکلات بیماران کولوستومی است، تصریح کرد: باید توجه داشت که مصرف نوشیدنی‌های الکلی و نوشابه‌های گازدار، شیر، حبوبات، نخود، لوبیا، سویا، کلم، خیار، ماهی، تخم مرغ، مغزها، پیاز و تربچه، قارچ و نیز خوردن سریع غذا و جویدن آدامس، تولید گاز و نفخ را تشدید می‌کنند. مصرف نان تست یا سوخاری، کراکر، ماست، دوغ و آب زغال اخته برای برطرف شدن این مشکل توصیه می‌شود.

باقری افزود: این بیماران باید توجه داشته باشند که نوشیدنی‌های الکلی، غلات کامل، کلم پخته، میوه‌های تازه، شیر، آلو، آب سیب یا آلو، کشمش، سبزی‌های خام و ادویه‌ها باعث شل شدن مدفوع و اسهال می‌شود. مصرف کته، نان تست، آرد سفید، سیب زمینی، پاستا، کراکر، کره بادام زمینی و موز نارس توصیه می‌شود.

او با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات ویژه و مهم در بیماران کولوستومی، انسداد دریچه است، ادامه داد: پوست و دانه میوه ها، میوه‌های خشک، انواع مغزها، پوست سیب، کلم خام، کرفس، قارچ، ذرت، نارگیل، پرتقال، آناناس و ذرت بوداده احتمال انسداد دریچه را افزایش می‌دهد.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: برای کنترل انسداد دریچه استوما، مواد غذایی به تدریج و برحسب تحمل بیمار به رژیم غذایی اضافه می‌شود و به بیمار آموزش داده می‌شود که مواد غذایی به صورت جویده مصرف شود.

او اضافه کرد: دریافت نمک در این بیماران باید در حد طبیعی باشد یا بسته به شرایط بیمار افزایش یابد و میزان دریافت مایعات توصیه شده یک تا ۲ لیتر در روز است که باید در فواصل وعده‌های غذایی مصرف شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار