آیین افتتاحیه ششمین دوره مدرسه زمان و رونمایی از تازه‌های نشر انتشارات شهرستان ادب برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، افتتاحیه ششمین دوره مدرسه زمان و رونمایی از تازه‌های نشر انتشارات شهرستان ادب با حضور، علی محمد مودب، مدیرعامل انتشارات شهرستان ادب و مجید قیصری، نویسنده در سالن کنفرانس موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب برگزار شد.

در این مراسم، علی محمد مودب، مدیرعامل انتشارات شهرستان ادب با اشاره به اینکه امروز ما در خاطره دیروز و رویا‌های فردای ما ساخته می‌شود، بیان کرد: در قصه‌هایی که در دوره‌ای به آن اسطوره می‌گفتند انسان بدون رویا‌ها نمی‌تواند امروز و فردای خود را بسازند. ما بدون رویا نمی‌توانیم آنچه را داریم حفظ کنیم و فردای خود را بسازیم.

وی افزود: همانطور که باید گذشته را روایت کرد تا حافظه تاریخی ما کار کند همانطور باید رویا پردازی را برای فردا زنده نگه داشت تا با هجوم شگفتی از خیال ترجمه‌ای رو به رو هستیم. در رسانه‌های تصویری و متون مکتوب به شدت واردات خیال افزایش یافته است. خیال اینکه علایق جهان و سبک زندگی ما را می‌سازد. در عالم ذهنیت بسازیم و پیدا کنیم.

مدیر عامل انتشارات شهرستان ادب ادامه داد: امروز بدون دیروز و فردا معنا ندارد انقلاب ما شعارها، رویا‌ها و روایت‌های شعارها، روایت‌ها و رویا‌های خود را انسان، تاریخ و همه زندگی داشت این‌ها باید به قصه تبدیل شود تا زنده شود. بحث‌های علمی و دانشگاهی نمی‌تواند جامعه را بسازد. همه این‌ها باید در هنر و ادبیات نشان داده شود. ظرفیت بالای هنری می‌تواند بسیاری از مرز‌ها را در گفتن بشکند.

هنرمند اصیل می‌تواند حرف خود را بزند/ قیصری: نگارش رمان، کار طاقت فرسایی است

محمد مودب افزود: هنرمند به زبان مسلط است هر چیزی می‌تواند بگوید هنر آزادی گفتن به هنرمند می‌دهد. همه این‌ها ناشی از این است که هیچ محدودیتی در هنر وجود ندارد، هنرمند اصیل می‌تواند حرف خود را بزند امروز ما به شدت به رویا نیاز داریم و ساخت روایت‌هایی که برای امروز با نگاه به فردا نوشته شود، چون می‌بینیم سینما، تلویزیون و رسانه‌های تصویری ما به قصه و داستان نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه در انتشارات شهرستان ادب، کتاب‌های ترجمه بسیار کم منتشر شده است بیان کرد: برخلاف فضای فرهنگی ما، اولویت انتشارات شهرستان ادب تالیف بوده است. حتی به تألیف‌های بومی که متعلق به خود دوستان شهرستان ادب است و آثار خوب کسانی است که در خارج از فضای مولفان شهرستان ادب فعالیت می‌کنند. انتشار ترجمه با وجود اینکه فضای پرجاذبه‌ای است که مشکلات کمتری دارد کتاب‌های موفق دنیا با مترجم خوب در بازار نشر عرضه می‌شود و مخاطب خود را دارد تلاشمان این بود که از نویسنده خودمان حمایت کنیم تنها کتاب‌هایی ترجمه کردیم که فضای فرهنگی جامعه به آن نیاز دارد.

در این مراسم مجید قیصری، نویسنده با اشاره به اینکه فضای ترجمه ادب ما را دربرگرفته است بیان کرد: در شرایط گستردگی فضای ترجمه رونمایی از سه اثر در یک روز آن هم در قالب تالیف کار ابراهیم مانندی است، از اینکه چنین اتفاقی می‌افتد ذوق می‌کنم.

وی افزود: اینکه یک نفر در خانه و خلوت خودش یک رمان را به طور کامل بخواند، ما که کتاب منتشر می‌کنیم، می‌دانیم نگارش رمان کار طاقت فرسا و سختی است حتی تا لحظه طراحی جلد درگیر هستند. آن هم با تیراژ محدودی که در ادبیات ما وجود دارد خوشحالم این سه اثر به ادبیات افزوده می‌شود، تربیت نویسنده کار سختی است باید به نوعی نویسنده خودسازی کند تا پیش از مدرسه رمان، جایی برای تربیت نویسنده وجود نداشت. پس از آن دوره‌های تربیت نویسندگی برگزار شد. امیدوارم این دوره همچنان ادامه داشته باشد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار