سطح زیرکشت محصولات بهاره در چهارمحال و بختیاری به دلیل کاهش بارندگی، بروز خشکسالی و کم آبی به بیش از چهار هزار هکتار کاهش یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، عطاء‌الله ابراهیمی مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: پارسال، سطح زیرکشت محصولات بهاره ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار بود که امسال این سطح به دلیل کاهش بارندگی، بروز خشکسالی و کم آبی در استان به بیش از چهار هزار هکتار کاهش یافته است.

او افزود: امسال، کشت مکانیزه محصولات بهاره شامل سیب‌زمینی، ذرت علوفه‌ای، چغندر قند و حبوبات از جمله لوبیا در سطح ۱۳ هزار و ۴۰۰ هکتار انجام شد.


بیشتر بخوانید


ابراهیمی اضافه کرد: کشت مکانیزه در محصولاتی مثل سیب‌زمینی، ذرت علوفه‌ای و چغندر قند ۱۰۰ درصد و در حبوبات از جمله لوبیا ۹۲ درصد است و بقیه عملیات کشت حبوبات به‌صورت دستی انجام می‌شود و این تغییر رویه در راستای کاهش هزینه‌های تولید، صرفه جویی در مصرف نهاده‌های تولید شامل بذر، کود و سم و همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب، انرژی در سوخت ماشین آلات است.

او اظهار داشت: همچنین این حرکت سبب افزایش سطح سبز محصول و تراکم مناسب بوته در واحد سطح، تسریع و تسهیل در عملیات کاشت و کشت به موقع با استفاده از ادوات و دستگاه‌های کارنده کشت می‌شود.

ابراهیمی تصریح کرد: کشت مکانیزه چغندر قند در سطح یک هزار و ۴۰۰ هکتار با استفاده از ۱۵۰ دستگاه ردیفکارپنوماتیک، نئوماتیک و مکانیکی انجام شده است و محصولات کشت ذرت علوفه‌ای نیز در سطح سه هزار و ۷۰۰ هکتار، کشت محصول سیب‌زمینی در سطح چهار هزار هکتار با استفاده از ۵۵۰ دستگاه غده کار سیب‌زمینی و انواع لوبیا در سطح چهار هزار و ۳۰۰ هکتار توسط تعداد ۱۱۳ دستگاه لوبیا کار انجام شد.

او ادامه داد: در راستای تعامل با کم‌آبی و خشکسالی ضمن کاهش سطح زیر کشت، برنامه مدیریت بهینه منابع آب، تغییر در تاریخ کاشت و استفاده از ارقام میان‌رس و زودرس و توصیه استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری قطره‌ای و تیپ در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار