دژپسند گفت: همیشه سعی کرده ایم مجرای عرضه در بورس را تقویت کنیم و جایگاه بورس باید در تامین مالی به ۵۰ درصد برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پنجره واحد خدمات بازار سرمایه با حضور فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد.
 
فرهاد دژپسند در مراسم رونمایی از پنجره واحد خدمات بازار سرمایه گفت: سازمان پست، امور مالیاتی  و اعضای عالی شورای بورس همیشه در هر فرآیندی در تحول کسب و کار به ما کمک می کنند.

وی افزود: از همکاران سازمان بورس و هئیت مدیره  بوررس و آقایان دهقان دهنوی و قالیباف اصل و محمدی تشکر می کنم، که خدمات شایسته ای را ارائه دادند.

وی افزود: زمانی که فشار زیادی وارد شد و مجبور به استعفای قالیباف اصل شدیم و زمانی که دهنوی را برای این مسند معرفی کردیم مردم شناختی از دهنوی نداشتند اما وی خدمات خوبی در تسهیل فرایند های بازار سرمایه انجام داده است.

وزیر اقتصاد تشریح کرد؛ سال ۹۹ سال ویژه ای برای بورس بود از جهت های گوناگون می توان نام گذاری کرد، چه از سمت منتقدین و چه از سمت افزایش جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد ایران، بیشترین توجه را در انتخابات اخیر شاهد بودیم.

وی افزود: اکثر نامزدهای ریاست جمهوری در رابطه با بورس صحبت کردند این امر بیان گر این است که بازار سرمایه جایگاه خودش را در اقتصاد پیدا کرده است.

دژپسند گفت: در سال ۹۸ زمانی که سردار سلیمانی شهید شد ما تمام تلاشمان را کردیم که سمت تقاضا را تحریک کنیم با این که نگران سقوط بورس بودیم اما توانستیم در آن زمان سربلند بیرون بیاییم.

وزیر اقتصاد بیان کرد: یکی از راه ها افزایش قدرت میزبانان به بازار سرمایه است، یعنی زمانی که تقاضا در حال افزایش است، مجرای بالا بردن عرضه را ایجاد کنیم.

وی افزود: یکی از راه ها محدود کردن دامنه نوسان بود، اما راهکار درست این بود که وقتی ما می گوییم ریسک پذیری همیشه همراه بازار سرمایه است، مدیران هم ریسک را بپذیرند و از راه های مختلف به بازار کمک کنند.

دژپسند تصریح کرد: برای اینکه قبل از عید سهامداران دچار تنش نشوند این برنامه ها را از اردیبهشت ارائه کنیم، زمانی که یک شرکت می خواهد وارد بورس شود باید پرونده سال قبل شرکت شفاف باشد و سازمان مالیاتی پرونده را کامل بررسی می کند اما این مسئله خود برای سهامداران نگرانی درست می کند یکی از مواردی که مطرح شد این بود که بررسی سنوات سال گذشته صورت نگیرد.

وی افزود: اقدامات صورت گرفته شده بود که عرضه از طریق مجرای اصولی صورت بگیرد و عرضه اولیه تقویت شود.

وزیر اقتصاد گفت: اینکه میزان شناوری شرکت برای شرکتهای دولتی عمومی به ۲۵ درصد افزایش پیدا کند را تصویب کردیم؛ عرضه اولیه ها از طریق مجرا و شناوری مواردی بود که برای کمک به بازار تصویب کردیم.

دژپسند عنوان کرد: اعضای شورای عالی بورس سعی کردند اختلالات سایر بازارها را مدیریت کنند، ما همیشه سعی کرده ایم مجرای عرضه را تقویت کنیم، نکته قابل توجه این است که جایگاه بورس باید در تامین مالی به ۵۰ درصد برسد.

وزیر اقتصاد در رابطه با نقش حقوقی ها گفت:حقوقی هایی که در شرایط افول آمدند برای پوشش تقاضای رو به نزول آمدند اگر حقوقی ها نبودند تشکیل حباب ها سرعت پیدا می کرد.

او تاکید کرد: از آنجایی که بازار سرمایه یک جای بسیار شفاف و پر اهمیت است، سیاست بر این تنظیم شده که عرضه ها در این بازار صورت بگیرد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در بازار سهام  تنها ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام دولتی  در بازار سرمایه عرضه شد اما به موقع این کار صورت گرفت زمانی که تقاضا رو به فزون بود و اگر تامین نمی شد حتما حباب ها سریعتر شکل می گرفت.

وزیر اقتصاد گفت: در سال گذشته بعضی از افراد شاخص را تا میزان ۸ میلیون پیش بینی می کردند و از ما برنامه خواستند ما نیز به جرات برخورد می کردیم اما اگر مانعی پیش روی ما نمی بود.

وی افزود: در سال گذشته ۶۸۱ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه برای اقتصاد تامین مالی شد همچنین در تاریخ بهمن ۹۹ بازار سرمایه هوشمند پیشنهاد شد اما متاسفانه به نتیجه نرسید.

وی در رابطه با تامین دولت از بازار سرمایه افزود: یکی از مواردی که باورها را از بین برده تزریق اطلاعات غلط است نمونه از این اطلاعات غلط تامین مالی دولت از بورس است و اتفاقا بازار بدهی در سال ۹۹ یکی از منابع تامین مالی بخش خصوصی بوده است.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار