متاسفانه این روز‌ها و با افزایش پیک بار مصرف برق، مزارع استخراج ارز در حال تبدیل شدن به یک چالش بسیار بزرگ برای کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مزرعه در گذشته به مکانی اطلاق می‌شد که در آن کشاورزان دست به تولید محصولات کشاورزی مختلف می‌زدند، اما در چند سال اخیر مزارع استخراج ارز دیجیتال، واژه جدیدی را به فرهنگ لغت کشورمان اضافه کرده است، افراد با استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات خاص اقدام به استخراج ارز دیجیتال می‌کنند که متاسفانه این روز‌ها و با افزایش پیک بار مصرف برق این مزارع استخراج ارز در حال تبدیل شدن به یک چالش بسیار بزرگ برای کشور است.

بحران برق این روز‌ها بیش از هر زمان دیگری توجه افکار عمومی را به مساله‌ای به نام استخراج ارز مجازی جلب کرده است.


بیشتر بخوانید


همه مقامات وزارت نیرو معتقدند بحران اصلی نه متوجه استخراج کنندگان مجاز که به دلیل فعالیت غیر قانونی استخراج‌کنندگان غیرمجاز در کشور است.

میزان برق مصرفی هر ماینر

برق مصرفی هر ماینر نسبت به نوع ماینر متفاوت است.

کارشناسان صنعت برق می‌گویند: میزان انرژی مصرفی هر دستگاه ماینر چیزی معادل «۳۲۵۰ وات» است که این یعنی این دستگاه در هر ساعت ۳۲۵۰ وات برق مصرف می‌کند پس برای به دست آوردن برق مصرفی ماهانه دستگاه باید این عدد را ضرب در ۲۴ ساعت شبانه روز و سپس ضرب در ۳۰ روز ماه کنیم که عدد ۲۳۴۰ کیلووات ساعت به دست می‌آید.

برای استخراج هر بیت کوین چقدر برق نیاز است؟

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور گفته است: استخراج یک بیت کوین به اندازه مصرف ۲۴واحد مسکونی در طول یک سال برق مصرف می‌کند.

با کمک همین جمله می‌توان میزان برق لازم برای استخراج یک بیت کوین را محاسبه کرد.

برق دزدی؛ کیسه دوزی برای مال مردم

آمار شرکت توانیر نشان می‌دهد، هر سال در ایران مشترکان خانگی رقمی حدود ۸۳ میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند و اگر این رقم را به تعداد ۲۸میلیون مشترک خانگی در کل کشور تقسیم کنیم، می‌بینیم مصرف سالانه برق هر واحد مسکونی رقمی حدود دو هزار و ۹۵۰کیلووات ساعت است.

با این حساب وقتی سخنگوی توانیر می‌گوید یک بیت کوین به اندازه مصرف ۲۴واحد مسکونی در سال برق مصرف می‌کند، این یعنی احتمالا استخراج هر بیت کوین ۷۲ هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند.

جمع آوری هزار و ۳۰۰ دستگاه ماینر غیرمجاز در چهارمحال و بختیاری

جمع آوری دستگاه‌های غیر مجاز استخراج رمزارز در چهارمحال وبختیاری به مرز هزار و ۳۰۰ دستگاه رسید.

مجید فرهزاد مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان چهارمحال و بختیاری در دیدار با رئیس کل دادگستری استان، از شناسایی و جمع آوری هزار و ۳۰۰ ماینر غیرمجاز با توان مصرفی هزار و ۸۰۰ کیلوات، از ابتدای شروع این طرح در استان چهارمحال و بختیاری خبر داد.

او با قدردانی از مراجع قضایی و نیروی انتظامی استان در راستای همکاری با شرکت نیروی برق در زمینه مقابله با مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارزها، افزود: به منظور جلوگیری از تضییع حقوق عمومی، آسیب به تأسیسات برق رسانی و افزایش پایداری برق، شناسایی، جمع آوری و پیگرد قانونی این مراکز در دستور کار شرکت توزیع برق استان قرار دارد.

برق دزدی؛ کیسه دوزی برای مال مردم

احمدرضا بهرامی رئیس دادگستری کل استان هم در این جلسه گفت: استخراج غیرمجاز رمز ارز‌ها به خاطر آسیب به زیرساخت ها، ممنوع است و با این مراکز برخورد جدی خواهد شد و در این زمینه هیچ گونه اغماضی نخواهیم داشت.

او افزود: هم استانی‌ها می‌توانند مراکز غیرمجاز اسخراج رمز ارز‌ها را از طریق تلفن پاسخگوی ۱۲۱ یا تلفن ۱۱۰ پلیس، گزارش دهند و یا از طریق سامانه پیامکی ۱۰۰۰۳۸۱۱۲۱ اعلام نمایند و پاداش دریافت کنند.

سردار منوچهر امان‌اللهی فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری، در حین عملیات رسیدگی و بازرسی یکی از مناطقی که مردم اطلاع داده بودند گفت: مبارزه با جرایم اقتصادی از اولویت‌های کاری پلیس چهارمحال و بختیاری است و در این خصوص قاطعانه با مجرمان برخورد می‌شود.

این روز‌ها خبر کشف ماینر‌های غیرمجاز از سوی نیروی انتظامی منتشر می‌شود، مسئولان نیز یکی از دلایل خاموشی‌های اخیر را وجود مزارع غیرمجاز استخراج ارز بیان می‌کنند، اما به‌علت سود بالایی که استخراج ارز یا همان بیت کویین برای افراد دارد، فعالان این حوزه از هر فرصتی برای دست‌اندازی به شبکه برق‌رسانی برای تامین برق مورد نیاز دستگاه‌های ماینر خود استفاده می‌کنند.

پاداش ۵۰۰ هزار تومانی به ازای معرفی هردستگاه غیرمجاز ماینر

فرهزاد مدیرعامل شرکت نیروی برق چهارمحال و بختیاری یکی از دلایل افزایش مصرف برق در کشور و چهارمحال و بختیاری را استخراج غیرمجاز رمز ارز‌ها عنوان و تصریح کرد: این مسئله باعث تضییع حقوق عمومی، ناپایداری شبکه برق و آسیب دیدگی تاسیسات برقی مشترکین مجاور این مراکز خواهد شد و در این رابطه مردم می‌توانند این مراکز را از طریق سامانه پیامکی ۱۰۰۰۳۸۱۱۲۱ معرفی و به ازای معرفی هردستگاه غیرمجاز ماینر پاداش ریالی به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان دریافت کنند.

او افزود: بهره برداری از مراکز مجاز استخراج رمز ارز‌ها منوط به مقرارت و قوانین مربوطه است، در چهار شهرک صنعتی بروجن، فرخشهر، سفیددشت و شهرکرد استخراج ارز ممنوع بوده و با توجه به فصل پیک بار از اول خردادماه برق مراکز مجاز نیز از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب قطع خواهد شد و تاپایان شهریورماه نیز این روند ادامه دارد.

فرهزاد با اشاره اینکه برای هر استان از سوی شرکت توانیر سهمیه کاهش پیک بار تعیین شده است، بیان کرد: شرکت توزیع نیروی برق با استفاده از تمام ظرفیت‌ها، اطلاع‌رسانی جامع در رسانه‌های جمعی و جلب مشارکت مردم در مدیریت مصرف برق، ایام پیک بار را با موفقیت و اعمال کمترین ساعات خاموشی احتمالی، پشت سر خواهد گذاشت و از عموم مردم درخواست می‌شود برای گذر موفق پیک بار مصرف برق با مدیریت مصرف برق این شرکت را در تامین برق پایدار و مطمئن یاری کنند.

برق دزدی؛ کیسه دوزی برای مال مردم

به گفته کارشناسان حوزه تامین انرژی، توان مصرفی یک دستگاه استخراج رمزارز (ماینر) دو تا سه کیلو وات برابر با یک کولر گازی، پنج کولر آبی، ۱۵ یخچال فریزر و یا ۳۵ پنکه است که در ایران بیش از ۲۰۰۰ مگاوات مصرف برق به‌طور مستمر برای استخراج رمز ارز تخمین زده می‌شود. مراکز مجاز استخراج رمز ارز سهم کمی از این مقدار را دارند.

یکی از دلایل افزایش مصرف برق در کشور سوددهی رمز ارز‌ها است، این مسئله سبب نابودی زیرساخت‌های تولید برق می‌شود، به‌طوری که تولید یک بیت کوین نیازمند مصرف برق یک مشترک خانگی به مدت ۱۰۰ سال است، در حال حاضر حجم زیادی ماینر غیرمجاز در کشور در حال فعالیت هستند و این مسئله فشار زیادی را به شبکه تامین برق در کشور وارد می‌کند و گاهی حاصل این مزارع غیرمجاز استخراج ارز خاموشی در نقاط مختلف است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار