میوه ای جنگلی که از درختی به اسم مهلو تولید می شود و ظاهری شبیه گیلاس دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، ارتفاع درخت مهلو ۱۰ تا ۲۰ متر است و در بهار با گل‌های سفیدش و تابستان با گیلاس‌های ریزی که بر آن نمودار می‌شود، خودنمایی می‌کند.

پوست تنه درخت مهلو به رنگ سرخ فام و قهوه ای است و برگ های کشیده و تخم مرغی واژگون و نوکدار دارد. نام های فارسی این درخت، گیلاس ، آلوکک ، هَلی کِک ، سیاه تَلی و نام های لاتین آن Cerasus avium ، Prunus avium وCherrytail ،C.stalks است.

مواد متشکله میوه مهلو شامل کاتشین تانن ها ، گلیکوزیدهای سیانوژنیک ، فلاونوئیدها ، لکوآنتوسیانین ، پورین ها ، اسید سالیسیلیک ، فنل ها ، آنیون های کلر و ازت ، کاتیون های پتاسیم ، آهن ، کلسیم ، منیزیم و سدیم ، مقداری ژنیستئین و پرونتین ، اولئانولیک اسید ، نارینجنین و کورستین است.

این میوه معطر جنگلی در اغلب جنگل های زاگرس ( کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و ایلام و خرم آباد)، شمال ایران ، منطقه البرز ، آستارا ، گیلان تا مازندران و گرگان به وفور دیده می شود و در آسیای صغیر، آسیای غربی و اروپا نیز می روید.

مهلو ؛ پرآوازه ناشناخته

هنرنمایی زنان کهگیلویه و بویراحمد با مهلو

زنان هنرمند جنگل نشین در کهگیلویه و بویراحمد، دانه های مهلو را از درختان جدا می کنند و سپس مغز خوشبوی این دانه ها را خشک و در حاون های محلی پودر می کنند و پودر آن را با رنگ های مختلف ترکیب می کنند و گردنبندهای شکیل و خوشبو می سازند.

بی بی حلیمه از بانوان میانسال منطقه زیلایی بویراحمد که سال هاست از این میوه جنگلی گردن آویز می سازد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارن جوان می گوید، گردن بندهای تولیدی ما یا به نوعروسان هدیه داده می شود و یا در بازار شهرهای مجاور به فروش می رسد.

بی بی لطافت نیز که به قول خودش شاید تاکنون افزون بر ۱۰ هزار گردنبند مهلویی ساخته است در خصوص نحوه تولید و ساخت این گردن آویزه های خوشبو می گوید: بعد از آرد کردن مغز خوشبوی مهلو ، آنها را بصورت دانه های مکعبی در می آوریم وسپس دانه ها را در دسته های بیست تایی از هر رنگ در ۵ رشته ناهمگون کنار هم می چینیم و سپس همه نخ ها را از یک مهره عبور می دهیم و به یک گردنبند تبدیل می کنیم.

هنرنمایی زنان کهگیلویه و بویراحمد با مهلو

خام فروشی مهلو ؛ آفتی فراروی این میوه خوشبوی جنگلی

هرچند به صورت دستی و سنتی از این محصول کوهی صدها گردن‌آویز تولید می‌شود، اما اخیراً متأسفانه سودجویانی از استان‌های مختلف کشور، این محصول کوهی جنگلهای زاگرس را قبل از تبدیل کردن آن به گردن آویز، از مردم بومی خریداری و به صورت خام و بصورت انبوه به خارج از کشور قاچاق می کنند تا مالکان شرکت های عطر و ادکلن سازی خارج از کشور از اسانس و عصاره آن برای تهیه عطر استفاده کنند.

یکی از این افراد که جوانی ۲۶ ساله است ونمی خواست نامش فاش شود در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه هم اکنون قصد دارد ۱۰ تن مغز مهلو خام به خارج از کشور صادر کند گفت:به ازا هر کیلو ۱۵۰ هزارتومان (در مجموع یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان) نصیب او می‌شود.

این در حالیست که این فرد می‌گوید: این محصول را به ازاء هر کیلو ۳۵ هزارتومان از مردم بومی می‌خرد.

خام فروشی مهلو

دلایل خام فروشی مهلو  چیست؟

حدود 10 شرکت عطر سازی در کشور وجود دارد که اغلب اسانس مورد نیاز خود را از خارج وارد می کنند این در حالیست که خیلی از این اسانس ها اصالتا ایرانی هستند و با قیمت هنگفت به آنها فروخته می شود

دکتر خصاف از بازرگانان ایرانی در حوزه عطر سازی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه خود از نزدیک شاهد استفاده از عصاره و اسانس بسیاری از میوه های جنگلی و گیاهان کوهی ایرانی در این شرکت های عطرسازی بوده است می گوید : اگر در ایران صنعت اسانس گیری این گونه های معطر کوهی راه اندازی شود، شاید دیگر شاهد خام فروشی این گونه ها نباشیم.

آقایان سمسار و روحانی از تولید کنندگان عطر در شهرهای اشتهارد و قم نیز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان هم می گویند؛ مجبورند بخاطر نبود صنعت اسانس گیری گیاهان معطر کوهی در کشور،بابت خرید اسانس از اروپا ، ارز بسیار زیادی بپردازند.

وکیلی مدیرکل واردات گمرک ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص واردات اسانس به کشور می‌گوید: تنها در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۴ میلیون ۷۶۸ هزار کیلوگرم مواد اولیه عطر و اساسن وارد ایران شد که ارزش آن ۱۹۸ میلیون و ۵۲۱ هزار دلار برآورد شد.

خانم دکتر اخباری رئیس دانشکده اسانس گیری کاشان هم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه این دانشگاه به فرمولاسیون همه گیاهان و میوه های جنگلی و کوهی کشور برای تهیه اسانس و عصاره دست یافته است می گوید،اگر صنعت به یاری دانشگاه و تولید کنندگان عطر در کشور بشتابد ، علاوه بر جلوگیری از خام فروشی میوهای جنگلی معطر مثل مهلو ، موجب اشتغال زایی جوانان نیز خواهیم بود.

مهلو ؛ پرآوازه ناشناخته

خاک خوردن تجهیزات اسانس گیری در یاسوج

خام فروشی گونه های معطری مثل مهلو ، در سایه نبود صنعت اسانس گیری این گونه های معطر کوهی، در حالی است که در گوشه‌ای از شهر یاسوج تجهیزات لازم برای راه اندازی این صنعت خریداری شده است اما همچنان خاک می‌خورند.

دکترمهر اورنگ قائدی مدیر عامل این شرکت غیر فعال اسانس گیری، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه در شرایط گرانی و دلار ۲۵ هزارتومانی، افزون بر ۲۰ میلیارد تومان برای خرید و نصب این تجهیزات اسانس گیری هزینه کرده است می‌گوید، متاسفانه به علت هزینه‌های سرسام آور قادر به راه اندازی این کارخانه نیست.

وی می گوید اگر مسئولان در اعطای تسهیلات بیشتر او را یاری کنند به زودی این کارخانه وارد مدار تولید می شود.

مهلو ؛ پرآوازه ناشناخته

نگاه ویژه دستگاهای حمایتی؛ شرط لازم برای جلوگیری از خام فروشی

کارشناسان می‌گویند با توجه به اینکه دانش لازم برای تهیه فرمولاسیون عصاره واسانس گیاهان و میوه‌های جنگلی در کشور وجود دارد و با توجه به اینکه مواد اولیه یعنی همان تعدد و تنوع این گونه‌های معطر (۱۰۵۰ گونه معطر) نیز به وفور در کشور یافت می‌شود، اگر دستگا‌های متولی وارد کار شوند و دست صنعت را به گرمی بفشارند، هم شاهد خام فروشی گیاهان معطر کوهی و جنگلی نخواهیم بود و هم یک عطر کاملاً ایرانی را بو می‌کنیم.


نویسنده؛کورش پسند

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.