رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از خسارت ۴۵۰۰ میلیارد تومانی خشکسالی به کشاورزی استان خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد ، اسفندیار حسنی‌مقدم رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه امسال یکی از خشک‌ترین سال‌ها طی یک قرن اخیر است، افزود: هم‌اکنون ۵۵۰ هزار تن کاهش تولید و ۴۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد شده است.

او بیان کرد: امیدواریم نسبت به تهیه تصویب‌نامه‌ای هر چه سریع‌تر اقدام شود تا درخصوص چگونه برخورد با بحران خشکسالی تصمیم بگیرند و ما نیز بتوانیم کمکی به کشاورزان داشته باشیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان بیان کرد: با توجه به اینکه در سالی خشک قرار داریم بهترین شیوه مدیریت، مدیریت مشارکتی با مردم است.

حسنی مقدم ادامه داد: باید مردم را به حرکت واداشت چراکه سال سختی را پیش رو داریم و نباید منتظر بود، دولت علوفه را تهیه کند.

او با بیان اینکه تنها ۳۰ درصد نیاز کشور از واردات تامین می‌شود، اضافه کرد: مابقی نیاز دامداران باید از داخل کشور تولید شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با اشاره به اینکه پس‌چَر مزارع را باید به خوبی مورد استفاده قرار داد، ادامه داد: همچنین خرید دام مازاد عشایر و روستاییان باید در دستور کار قرار گیرد تا به صنعت دامپروری رونقی داده شود و دامداران در تنزیل قیمت گوشت متضرر نشوند.

حسنی بر لزوم کشت گیاهان دارویی و توسعه باغات دیم نیز تاکید کرد و گفت: این سطوح به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های بی‌بدیل استان محسوب می‌شوند و جزو اولویت‌های کاری ما هستند.

او تاکید کرد: جهادکشاورزی متولی سلامت غذایی بوده و تولید فرآورده‌های گیاهی، پروتئینی و لبنی وظیفه ماست.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان عنوان کرد: کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، باغی و دامی نیز باید مورد توجه قرار گیرد و قابل توجیه نیست که محصولات دچار فساد شده و از دسترس مصرف‌کننده‌ها خارج شوند.

مقدم توسعه صنایع تبدیلی، تکمیلی و بسته‌بندی را از اهدافی عنوان کرد که باید سریعا در استان پیگیری شوند و در ادامه گفت: هم‌اکنون یک میلیون تن ظرفیت انبار سیلو‌های ماست، اما سردخانه‌ها محدود هستند و نزدیک ۲۵ تا ۳۰ هزار تن است که باید حداقلدبالای صدهزار تن ظرفیت داشته باشیم.

او گفت: توسعه صنعت آبزی‌پروی برای لرستان یک اولویت است و باید تولید ماهیان سردابی، گرمابی و خاویاری را در دستور کار خود قرار دهیم چراکه با تولید خاویار می‌توانیم اقتصاد تک‌محصولی را کنار بگذاریم.

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.