مرکز خراسان شناسی در مشهد افتتاح شد/ تبلور خراسان کهن در مرزهای تاریخ

سرپرست مرکز خراسان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مرکز خراسان شناسی، انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در خصوص آشنا کردن مردم با خراسان کهن را بر عهده دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدرضا حیدری رئیس شورای شهر مشهد گفت: یکی از برنامه‌هایی که از ابتدا در شورا مدنظر داشتیم موضوع هویت شهر با تکیه بر سرمایه‌های ارزشمند آن بود؛ در راستای تحقق این موضوع با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد مرکز خراسان شناسی راه اندازی شد که موارد علمی و پژوهشی این مرکز با کمک دانشگاه و مکان و تجهیزات آن با همکاری شهرداری مهیا گردید.


بیشتر بخوانید


بیژن نوباوه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم با بیان اینکه مهمترین آثار ادبیات به خصوص ادبیات اساطیری جهان در منطقه خراسان رقم خورده است که شاهنامه فردوسی یکی از آن‌ها است گفت: در کتابخانه ملی آمریکا بخشی در ارتباط با تاریخ و تمدن ایران است که در آن کتاب‌های مختلفی وجود دارد و مهمترین آن‌ها مربوط به خراسان و ری است.

محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد هم گفت: مرکز خراسان شناسی محصور به مرز‌های جغرافیایی و سیاسی خراسان نخواهد بود بلکه خراسان فرهنگی در این مرکز مورد پژوهش قرار خواهد گرفت.

او  افزود: راه اندازی این مرکز در راستای حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه انجام شده و مرکز خراسان شناسی در پی آن است که با همکاری و همراهی ارگان‌ها و سازمان‌های مردم نهاد، مطالعات و پژوهش‌های حوزه‌های مختلف تاریخی، جغرافیایی، ادبی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خراسان را مدیریت و راهبری نماید.

خراسان کهن هدف مرکز خراسان شناسی

سلمان ساکت سرپرست مرکز خراسان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد هم گفت: این مرکز پژوهشی مدیریت و هدایت برنامه‌ریزی فعالیت‌های گسترده فرهنگی و اجتماعی را درباره خراسان کهن بر عهده دارد.

او افزود: با توجه به اهمیت بازشناسی میراث مشترک خراسان و همچنین تأکید استاندار وقت خراسان رضوی مبنی بر تاسیس مرکز خراسان‌شناسی در نشست شورای استانی فرهنگ عمومی، اینک رسالت کار علمی در زمینه وجوه مختلف خراسان کهن بر عهده دانشگاه فردوسی است لذا این مرکز گام‌های آغازین را برای تاسیس مرکز خراسان شناسی برداشت.

سرپرست مرکز خراسان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: پس از حدود ۱۸ ماه فعالیت و نشست‌هایی برای تنظیم و تدوین اساسنامه، سرانجام اسفند ماه پارسال اساسنامه مرکز خراسان‌شناسی در چارچوب چهاردهمین نشست هیات امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی خراسان رضوی طرح و تصویب شد.

مرکز خراسان شناسی در سه راه ادبیات مشهد واقع است.

 

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار