رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: یکی از اهداف دولت، خریداری دام‌های مازاد عشایر استان اعم از سبک و سنگین با هدف کوتاه کردن دست واسطه‌ها و دلالان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، احمد طمراسی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: یکی از اهداف دولت، خریداری دام‌های مازاد عشایر استان اعم از سبک و سنگین با هدف کوتاه کردن دست واسطه‌ها و دلالان است.

او افزود: وزارت جهاد کشاورزی اجرای این طرح را به گونه‌ای پیش بینی و اجرایی کرده که دامدار و فرد عشایری در فروش دام زنده خود ضرر نبیند و میانگین خرید هر کیلویی دام زنده حدود ۴۵۰ هزار ریال تعیین شده است.

طمراسی بیان کرد:‌ در کل کشور رقمی افزون بر یک میلیون راس دام باید خرید تضمینی شود که در استان فارس بر اساس برآورد انجام شده بیش از ۱۰۰ هزار راس دام از جامعه عشایری خریداری خواهد شد.

طمراسی گفت: خرید تضمینی دام‌های عشایر در شرایط سخت خشکسالی برای کمک به دامداران و واحد‌های دامی به دلیل کاهش ذخیره گیاهی و علوفه‌ای در سطح مراتع بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین گفت: افزون بر ۲۹۰ هزار تن انواع خوراک و نهاده‌های دامی از اوایل سال جاری تاکنون بین واحد‌های دامی این استان توزیع شده است.

طمراسی ادامه داد:‌همچنین طی این مدت رقمی افزون بر ۲۵ هزار تن خوراک دام از طریق کارخانه‌های صنعتی در سطح استان خریداری و بین واحد‌های دامی استان توزیع شده است.

این مقام مسئول گفت: همچنین به ازای هر کیلو نیز سه کیلو جو در اختیار هر دامدار و فرد عشایری قرار می‌گیرد تا بتواند بخشی از مشکلات و تنگنا‌های موجود ناشی از کمبود نهاده‌های دامی و خطرات ناشی از خشکسالی را جبران کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: استان فارس مقام چهارم تولید شیر، مقام اول تولید گوشت قرمز و همچنین از نظر تعداد دام‌های سبک نیز رتبه نخست کشور را داراد.

جامعه عشایری استان فارس با تولید سالانه افزون بر ۲۰ هزار تن گوشت قرمز نقش تعیین کننده‌ای در کمک به اقتصاد و رونق تولید در این استان دارند.

بر اساس آخرین سرشماری، جمعیت استان فارس، چهار میلیون و ۹۴۹ هزار و ۳۳۵ نفر است که از این آمار، ۳۰ هزار خانوار با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت را جامعه عشایری تشکیل می‌دهند. عشایر فارس متشکل از سه ایل بزرگ قشقایی، خمسه و لر و هشت طایفه مستقل است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.