به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، تولید محتوای آموزشی روشی جدید برای ارائه اطلاعات و دادههای آموزشی است؛ اولین مؤلفه در تولید محتوای آموزشی مفید و مطلوب مهارت است. با داشتن مهارت می توانیم تولید محتوای مناسب و پربار داشته باشیم و دومین مؤلفه نیز انتقال مفاهیم به دانش آموزان است.
یک آموزش مفید و مطلوب زمانی انجام می پذیرد که معلم بتواند مطالب قسمتی از یک درس را به شیوهای مناسب با بهره گیری از انواع شیوه ها، فنون ها، روشهای گوناگون تدریس آن مبحث درسی را در آموزش برای فراگیران مقطع آموزش ابتدایی آسان کند.
آموزش صرفاً به معنی این نیست که معلم متکلم وحده باشد؛ معلم باید با استفاده از متدهای موثر آموزشی، دانش آموزان را هم در امر آموزش سهیم کند تا در نتیجه آن اهداف تولید محتوا و آموزش مجازی هم برآورده شود.
بیشتر بخوانید
تولید محتوای آموزشی براساس نیاز دانش آموزان تهیه و تدوین می شود. نوع محتوا بایستی ملموس و متناسب با زندگی کودکان باشد. بدون تردید محتوایی که در راستای نیاز کودکان و با تجربیات زندگی او پیوند ایجاد کند می تواند تولید محتوای مناسب، مفید و جذابی باشد.
معلمان ابتدایی خراسان شمالی همگام با تولیدکنندگان محتوای چند رسانه ای کشور
تعدادی از فرهنگیان ابتدایی سراسر کشور برای سال تحصیلی جدید در حال تولید محتوای چند رسانه برای دانش آموزان هستند.
بهمن ماه سال گذشته بود که وزارت آموزش و پرورش دوره آموزشی ویژه معلمان توانمند سراسر کشور برگزار کرد که از بین چند صد نفر از معلمان سراسر کشور فرهنگیان توانمند شناسایی و گروههایی برای پایههای اول تا ششم ابتدایی تشکیل و آموزش این فرهنگیان توسط یکی از اساتید دانشگاههای تهران پیگیری شد.
تعدادی از معلمان ابتدایی استان خراسان شمالی نیز در این دوره آموزشی که حدود ۵ ماه طول کشید حضور فعال داشتند و از چند ماه گذشته در حال تولید محتوای چند رسانهای برای کتابهای درسی هستند.
اهمیت آموزش مجازی در دوران کرونا
مریم قربانی مقدم از معلمان شهرستان مانه و سملقان که یکی از شرکت کنندگان در این دورهی آموزشی است گفت: از حدود چهار سال گذشته در خصوص تولید محتوای الکترونیکی فعالیت دارم، یادگیری نرم افزارهای جدید و کاربردهای آن برای تولید محتوا بود. از موارد ضروری برای معلمان است.
این معلم پایه پنجم با بیان اینکه تولید محتوا برای دانش آموزان موجب ارتقای سطح علمی و دانش و مهارت آنها می شود، افزود: داشتن علاقه و انگیزه کافی، دیدن آموزش صحیح و اصولی و بهره گیری از آن باعث می شود معلمان بتوانند در مسیر تولید محتوا گام بردارند و برای دانش آموزان محتوای خوب تولید کنند.
اقدس طلعتی از معلمان شهرستان بجنورد نیز با اشاره به اینکه علاقه زیادی برای یادگیری نحوه ساخت محتوا با نرم افزارهای تولید محتواها موجب شد تا زمان بیشتری برای یادگیری مهارتهای تولید محتوا بگذارم، عنوان کرد: معلمان با استفاده از نرم افزارهای متنوع و تولید محتواها در صورتی که به اهداف آموزشی و روانشناسی کودکان و رفع اختلالات یادگیری و ارزشیابی توصیفی و تکالیف آنلاین و مهارت محور و مهارتهای زندگی توجه کنند؛ خواهند توانست نقش بزرگی در یاددهی و یادگیری دانش آموزان ایفا کنند.
این معلم پایه دوم افزود: تاثیر تکنولوژی بر کسی پوشیده نیست و یکی از فواید دوران کرونا افزایش اهمیت آموزش مجازی در همین یکی دوسال بود که اگر در این شرایط کرونا نبودیم شاید نیاز به چندین سال بود تا به اهمیت آموزش مجازی و محتوای الکترونیک برسیم، اما بهره گیری مناسب از محتوای الکترونیک نیاز به آموزش کاربردی معلمین، اولیا و دانش آموزان دارد تا در مسیری درست قرار گیرد.
عملکرد درخشان معلمان خراسان شمالی در حوزه تولید محتوا
حسین قربانی از معلمان جوان شهرستان بجنورد که بهمن ماه ۱۳۹۹ در دوره آموزشی تولید محتوا حضور یافت گفت: ارتقای تواناییها و تلاش برای رشد مهارتهای علمی مورد نیاز، از مولفههای مهم یک معلم برای حضور در کلاس درس است.
این معلم کلاس ششم با بیان اینکه ایجاد انگیزه در معلمان و آموزش آنها برای تولید محتوای اثرگذار، ضروری است، ایجاد جذابیت در آموزش، افزایش عمق یادگیری، افزایش سرعت یادگیری محتوا و همچنین تکرار پذیری تماشای محتوا را از نقاط قوت تولید محتوا دانست.
او گفت: به نظر من آموزش و پرورش باید روی نیروهای جوان تازه وارد از دانشگاه فرهنگیان حساب ویژه باز کند.
ایجاد انگیزه در دانش آموزان با تولیدهای چندرسانه ای پرمحتوا
مرضیه یحیی آبادی از معلمان پایه اول ابتدایی نیز با اشاره به اینکه از سال ۹۶در دانشگاه با تولید محتوا آشنا شدم، هدف خود از شرکت در دوره آموزشی معلمان را بالا بردن سطح دانش و یادگرفتن برنامههای مهم برای تولید محتوا عنوان می کند.
بیشتر بخوانید
این معلم شهرستان اسفراین گفت: معلمها با یادگرفتن تولید محتوا می توانند باتوجه به سطح توانمندی دانش آموزان تولید محتوا داشته باشند و از آنجا که در حال حاضر دانش آموزان بیشتر به سمت تکنولوژی درحال حرکت اند و علاقه به این برنامهها دارند پس یک محتوا جذاب می تواند برای کلاس ایجاد انگیزه کند، چرا که این نوع محتواها هم به صورت بصری و هم صوتی آموزش را ارائه می کند.
آزاده فرزادپور هم یکی دیگر از معلمان استان گفت: تولید محتوا را از شهریور ۹۹ با شرکت در دورههای ضمن خدمت مجازی در استان شروع کردیم که آموزش تولید محتوا با نرم افزارهای گوشی بود و این دوره شد به مبحث تولید محتوا علاقه مند شوم.
این معلم پایه ششم شهرستان بجنورد افزود: هدفم یادگیری تولید محتوای با کیفیت بود و ارائه آموزش با روشهای جذاب و کاربردی به دانش آموزان بود، در بهمن ماه که به دوره تولید محتوای وزارت معرفی شدم با دنیای جدیدی از تولید محتوا آشنا شدم که همیشه ذهنم مشغول یادگیری آن بود و بالاخره فرصت خوبی برایم پیش آمده بود تا با این دنیای جدید آشنا شوم.
مینا گودرزی از معلمان شهرستان جاجرم گفت: از سال ۹۸ و قبل از شیوع کرونا تولید محتوا را شروع کردم و تلاش داشتم تا محتوای درسی جذاب تولید کنم، چون معتقدم محتوای الکترونیکی و مجازی باعث انگیزهی بیشتر دانش آموزان در یادگیری می شود.
این معلم پایه دوم با اشاره به ضرورت تداوم آموزش هایی چون تولید محتوا برای معلمان، تاکید می کند: دورههای تولید محتوا دورههای پرباری بود، اما برنامه ریزی بهتر برای دورههایی این چنین که معلمانی از سراسر کشور حضور دارند بیشتر احساس می شد، اما در مجموع از همه تلاشها باید قدردان بود.
عاطفه نعمتی که از معلمان پایه پنجم ابتدایی افزود: از سال ۹۴ با وبلاگ نویسی فعالیت در فضای مجازی را آغاز کردم و مقام دوم استانی را نیز کسب نمودم و در ادامه سال ۹۷ طراحی سایت را فراگرفتم، اما با شیوع بیماری کرونا از اسفند ۹۸ شروع به تولید محتوا کردم.
این معلم شهرستان بجنورد گفت:شرکت معلمان در دورههای تولید محتوا باعث می شود تا مطالب آموخته شده را عملاً به کار گرفت و نسبت به گذشته توانمندی بیشتری را در این حوزه کسب کرد؛ به نظرم حتی با از بین رفتن کرونا باز هم تولید محتوا نقش زیادی در یادگیری خواهد داشت.
بارگذاری مجازی ۸۰ محتوای درسی مقطع ابتدایی خراسان شمالی
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان شمالی از بارگذاری بیش از ۸۰ محتوای الکترونیکی با محوریت مقطع ابتدایی در سامانه مجازی خبر داد.
عصمت بدخشان معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: این بستههای یاددهی آموزشی در قالب فیلمهای تدریس. فایلهای صوتی. تکالیف مهارت محور و درسنامه در سامانه مجازی عرضه شده است.
او با اشاره به دسترسی نداشتن، ۱۲ روستای خراسان شمالی به شبکه تلویزیونی آموزش، گفت: با پیگیری مدیرکل آموزش و پرورش و همراهی صدا و سیمای استان برای پوشش آموزشی دانش آموزان ابتدایی در روستاهایی که به شبکه آموزش دسترسی ندارند پخش تدریس دروس ابتدایی در ۶ پایه توسط معلمان بومی و توانمند استان انجام شد.
بدخشان افزود: برای دانش آموزان عشایر کوچرو نیز که به تلویزیون دسترسی ندارند، تدریس معلمان ابتدایی در رادیو محلی استان راه اندازی شد.
او گفت: بیش از ۱۰۰ نفر از همکاران توانمند و پرتلاش دوره ابتدایی خراسان شمالی که دغدغه آموزش کودکان ابتدایی را در ایام تعطیلات دارند در قالب حلقههای علمی و در راستای دسترسی دانش آموزان به محتوای آموزشی استاندارد در فضای مجازی اقدام به تولید بستههای یاددهی و یادگیری کرده اند.
بدخشان افزود: این نیروها زیر نظر سرگروههای آموزشی استان و شهرستان به صورت مستمر و پیگیر اقدام به ضبط فیلمهای آموزشی. فایلهای صوتی، درسنامه و تکالیف مهارت محور کرده و طبق برنامه ریزی انجام شده محتواهای تولید شده بعد از تایید ناظران علمی در سایت اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی و با تایید فنی رییس اداره فناوری اداره کل بارگذاری می شود.
ریحانه سادات میرحسینی معلم پایه سوم هم با بیان اینکه، معلمان باید با ساخت و آموزش ملموس و جذاب بیشتر و بهتر مطالب درسی بیشتر آشنا شوند اظهار کرد: آموزش از طریق تولید محتوا خیلی مطالب درسی را جذابتر می کند و باعث می شود دانش آموز با علاقه بیشتری درس را پیگیری کند.
این معلم شهرستان بجنورد عنوان کرد: باید در آموزش و پرورش به تکنولوژی در عرصه آموزش توجه بیشتری شود، زیرا جذب دانش آموزان با آموزشهای خلاقانه مطمئنا آینده زیبایی را در پیش روی دانش آموزان و ایرانمان قرار خواهد داد.
حامد شاکریان از معلمان شهرستان بجنورد آینده پیش روی آموزش و پرورش را حرکت در مسیر محتواهای نو و و خلاقانه دانست و اظهار کرد: معلمان باید خود را برای عصری که یادگیری در آن تنها با محوریت معلم صورت نخواهد گرفت آماده کنند و با افزایش اطلاعات خود، در راستای تولید محتوای هنرمندانه و خلاق برای یادگیری لذت بخش دانش آموزان آماده کنند، همانند تلاش شبانه روزی چند ماه گذشته جمعی معلمان سراسر کشور که تلاش کردند محتواهایی خوب و اثر بخش را برای دانش آموزان فراهم کنند که در سال آینده اثر گذاری آن مشخص خواهد شد.
۷۰۰ محتوای درسی برای دانش آموزان خراسان شمالی بارگذاری شد
عصمت بدخشان معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: ۷۰۰ عنوان محتوای درسی در قالب فایل صوتی، فیلم و تکالیف مهارت محور در سامانه این اداره کل بارگذاری شد.
بدخشان گفت: این میزان محتوای تولید شده با حمایت علمی سرگروههای آموزشی، راهبران و کارشناسان مناطق مختلف آموزش و پرورش انجام شده است.
او افزود: این معاونت با داشتن عنوان دبیری تولید محتوای الکترونیکی برای دانش آموزان پایه دوم کشور در شبکه شاد و با مساعدت استانهای خراسان رضوی، گلستان، مازندران و سمنان، در تهیه و تدوین ۲۹۵ فیلم به منظور آموزش آنان نقش داشته است.
بدخشان افزود: در سطح کشور، شش دبیرخانه برای تولید محتوای الکترونیکی برای استفاده دانش آموزان ابتدایی تعیین شده است که در این زمینه، خراسان شمالی به عنوان دبیرخانه تولید محتوای دانش آموزان پایه دوم انتخاب شده است.
او گفت: در تهیه این میزان محتوای آموزشی الکترونیک، حدود ۲۰۰ نفر همکاری و مشارکت داشته اند.
شناخت دانش آموز لازمه تولید محتوا
داشتن شناخت کلی از ویژگیهای جسمی، روحی و روانی کودک لازمه تولید یک محتوای آموزشی خوب و مناسب برای دانش آموزان است.
مسئولان و کارشناسان آموزشی معتقدند که علاوه بر تدریس مطالب درسی با روشهای جدید، باید در زندگی واقعی بچهها نیز به واسطه تولید محتوای آموزشی، مطالبی تولید شود که کودک به سمت شبکههای اجتماعی و محتواهای غیر اخلاقی و ناشایست نرود.
با تولید محتوای الکترونیکی جذاب و کودک پسند، شرایط به گونه ای شود که کودک، جلب محتوای شایسته و مفید شود و فرصت پرداختن را به محتواهای شبکههای اجتماعی که اغلب نادرست است، نداشته باشد.
نقش موثر تولید محتوای آموزشی در نشر فرهنگ و آداب و رسوم
یک محتوای خوب باید به گونه ای طراحی شود که دانش آموز پس از مواجه شدن با آن انگیزه پژوهش در ذهنش پرورش یابد.
برای تولید محتوا، استفاده از تصاویر و سرتیترهای خوب و جذب کننده ضروری است؛ محتوای آموزشی باید به گونه ای طراحی شود تا در فکر و تصور دانش آموزان تثبیت و بعدها در ذهنشان متبلور شود.
تولید محتوا برای دانش آموزان در هر مقطع تحصیلی باید به زبان خودشان باشد؛ زیرا دانش آموزان مقطع ابتدایی با مشاهده مطالب سخت و دشوار حواسشان از محتوا پرت خواهد شد و توجهشان به محتوا جلب نخواهد شد؛ از سویی مطالب ساده و سطحی برای دانش آموزان مقاطع بالاتر نیز کسل کننده خواهد بود و دانش آموز را بی رغبت میکند.
مضمون محتوای بایستی متناسب با قومیت، فرهنگ، آداب و رسوم، زبان، نژاد و زندگی اجتماعی دانش آموزان باشد؛ زیرا درون مایه محتوا معمولاً بیان مباحث اعتقادی، قوانین آن کشور، تجربیات زندگی آن خطه از آن سرزمین و … است.
نکته قابل تامل، تولید محتوا برای دانش آموزان با نیازهای ویژه است؛ قطعا نیازها و شرایط این دسته از دانش آموزان به گونهای متفاوت است و تولید محتوای آموزشی نیز برای آنها نیازمند تلاش، خلاقیت، ایده پردازی و البته نگاهی مهربانتر از سوی معلمان و دست اندرکاران تولید محتوای آموزشی در کشور است.
نویسنده گزارش اکرم دانش طلب
انتهای پیام/د