هر ساله با اتمام کنکور، افرادی سودجو برای کسب درآمد به بازار داغ انتخاب رشته روی می‌آورند و داوطلبان زیادی فریب تبلیغات آن‌ها را می‌خورند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کنکور ۱۴۰۰ شنبه هفته گذشته با برگزاری آزمون آخرین گروه آموزشی (گروه آزمایشی هنر) به پایان رسید؛ می‌توان گفت این پایان برای داوطلبانی که مدت‌ها درس خوانده بودند، شیرین است. اما با اتمام کنکور نمی‌توان گفت استرس داوطلبان کاسته شده است، بلکه بعد از اعلام نتایج بزرگترین ماراتن علمی کشور نوبت به انتخاب رشته درست و صحیح می‌رسد، انتخاب رشته‌ای که ذره‌ای بی‌دقتی در آن می‌تواند آینده فرد را به سمت دیگری تغییر دهد.

روز برگزاری کنکور آموزشی گروه ریاضی و انسانی که پنجشنبه ۱۰ تیر برگزار شد، برای تهیه گزارش به یکی از حوزه‌های امتحانی رفته بودم، بعد از اتمام زمان برگزاری آزمون تعداد زیادی از افراد به همراه کاغذ و قلم منتظر داوطلبانی ایستاده بودند که از درب حوزه امتحانی خارج می‌شدند.

خودشان را بهترین مشاور انتخاب رشته معرفی می‌کردند و با توضیحاتی که نشان از اغراق و تبلیغ زیاد داشت سعی می‌کردند اعتماد داوطلبان و خانواده‌های آنان را جلب کنند.


بیشتر بخوانید:


اگر داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها در این امر دقت کافی نداشته باشند و انتخاب رشته را به فرد غیرمتخصصی بسپارند، علاوه بر صرف هزینه‌های هنگفت ممکن است فرزندشان یک سال از کنکور عقب بیفتد یا با انتخاب رشته‌ای که به آن علاقه ندارند، آینده‌شان دستخوش تغییر شود.

لازم است بدانید که داوطلبان با کسب اطلاعات می‌توانند به راحتی در سایت سازمان سنجش با هزینه کم انتخاب رشته کنند و سامانه انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش نیز به منظور راهنمایی و کمک به داوطلبان در انتخاب رشته آزمون سراسری (برای رشته‌های با آزمون) از طریق سایت این سازمان در دسترس داوطلبان قرار می‌گیرد.

در حال تکمیل// آغاز بازار داغ مافیای مشاوران انتخاب رشته کنکور سراسری/ ریسمان سردرگمی انتخاب رشته

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه هر ساله نرم افزار انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد؛ اظهار کرد: هر سال هنگام انتخاب رشته آزمون سراسری، نرم افزار انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش روی سایت این سازمان بارگذاری می‌شود و اطلاعات حداقل نمره قبولی داوطلبان سال گذشته با نمره داوطلب و ظرفیت پذیرش سال جاری مقایسه می‌شود.

او افزود: شانس قبولی از پایین‌ترین امکان قبولی تا بالاترین شانس قبولی در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد، این بهترین گزینه‌ای است که به داوطلبان پیشنهاد می‌شود از آن استفاده کنند، زیرا حداقل نمرات قبولی را تنها سازمان سنجش در اختیار دارد و هیچ موسسه‌ای دسترسی به این نمرات ندارد.

سخنگوی سازمان سنجش کشور تصریح کرد: این روش معتبر‌ترین و دقیق‌ترین پیشنهادی است که برای انتخاب رشته داوطلبان به آن‌ها پیشنهاد داده می‌شود.

زرین آمیزی ادامه داد: این نرم افزار با بهای خیلی کم در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد و نیاز نیست داوطلب پول هنگفتی بپردازد.

پوریا پژوهانفر روانشناس و مشاور تحصیلی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مشاورانی که برای انتخاب رشته هزینه‌های هنگفتی از دانشجویان دریافت می‌کنند، اظهار کرد: زمان انتخاب رشته که فرا می‌رسد، تعدادی از افراد به فکر کلاهبرداری و دادن وعده‌های دروغین به داوطلبان می‌افتند و با اخذ هزینه‌های بالا، وعده قبولی در دانشگاه‌های سراسری را می‌دهند.

او با اشاره به اینکه ۸۵ درصد رشته‌ها بدون کنکور هستند، گفت: اکثرمافیا‌های کنکور با گرفتن هزینه‌های بالا دانش‌آموزان را در رشته‌هایی که نیاز به آزمون سراسری ندارد  ثبت نام می‌کنند، دانش آموزان باید به این موضوع توجه کنند که اکثر رشته‌های دانشگاه آزاد بدون کنکور است.

این مشاور تحصیلی با اشاره به اینکه داوطلبان نباید فریب این مشاوران تقلبی را بخورند، تصریح کرد: اگر این افراد را به عنوان مشاور انتخاب رشته خود انتخاب کنید، با دادن امید کاذب و انرژی منفی، یک انتخاب بد برای شما می‌کنند.

پژوهانفر با بیان اینکه خانواده‌ها باید در این امر به فرزندانشان کمک کنند، گفت: اگر خانواده‌ای دفترچه راهنمای کنکور را کاملاً مطالعه کند خودش می‌تواند به راحتی برای فرزندش انتخاب رشته کند و هیچ کار پیچیده‌ای نیست.

در حال تکمیل// آغاز بازار داغ مافیای مشاوران انتخاب رشته کنکور سراسری/ ریسمان سردرگمی انتخاب رشته

چگونه یک انتخاب رشته موفق داشته باشیم؟

انتخاب رشته امری ساده است که همه داوطلبان می‌توانند با مطالعه کامل دفترچه راهنمای انتخاب رشته، این کار را انجام دهند و تنها نیاز است داوطلب به کدرشته‌ها و ظرفیت پذیرش رشته‌ها توجه کند. عوامل زیادی در انتخاب رشته تاثیرگذار هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها علاقه و انگیزه است. متاسفانه انتخاب ناآگاهانه و مطالعه نکردن درباره شغل و بازار کار رشته، بعضاً باعث انصراف داوطلب از رشته انتخابی و کاهش انگیزه می‌شود. پس باید برای علاقه و انگیزه داوطلب احترام قائل شد.

در کنار انتخاب رشته، مهم‌ترین مسئله‌ای که داوطلبان باید به آن توجه کنند، آینده شغلی است. داوطلب می‌تواند ۱۵۰ رشته را به دلخواه خود با توجه به آینده شغلی و درآمد آن انتخاب کند. داوطلبان وقتی ۱۵۰ کدرشته را انتخاب کردند، دوباره یک چک لیست تهیه کنند و سایر رشته‌ها را در سه شاخص تقسیم‌بندی کنند؛ به این صورت که ۲۰ درصد از ۱۵۰ رشته انتخاب‌شده را در شاخص خوشبینانه، ۵۰ درصد را در انتخاب‌های معقولانه و ۳۰ درصد را در انتخاب‌های بدبینانه قرار دهند. توجه شود که این انتخاب رشته باید بر اساس میزان علاقه، شغل و توانایی علمی آن‌ها در نظر گرفته شود.

طبق گفته سازمان سنجش نتایج آزمون‌های سراسری در دهم مردادماه اعلام می‌شود و داوطلبان می‌توانند از این تاریخ مطابق با رتبه خود انتخاب رشته کنند، بنابراین نیاز است تا هر داوطلبی با مطالعه و دقت زیاد با توجه به رتبه خود انتخاب رشته صحیحی داشته باشد و اگر داوطلبی فکر می‌کند که نیاز به یک مشاور دارد تا او را در این امر یاری کند، بهتر است تا از مشاوران رسمی و معتبری که سازمان سنجش تایید می‌کند یا از معلمان خود کمک بگیرد.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۲۰ تير ۱۴۰۰
اگه قبول شدن بچه هامون چشم...فعلا که هیچ امیدی نیست...دخترم انسانیه بعدازاین همه زحمت رفت سرکنکور با سوالاتی مواجه شد که انتظارشونداشت..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۰ تير ۱۴۰۰
اتفاقا باید از کمک این مشاورین استفاده کرد تا انتخاب رشته خوبی داشت تا 4 سال بعد پشیمون نباشید دقت داشته باشید گول این حرفا رو نخورید و خودتون از یک انتخاب رشته خوب محروم نکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۰ تير ۱۴۰۰
اصلا ب کیا میگن مافیا ؟ لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۹ تير ۱۴۰۰
به نام خدا
در درس دین و زندگی یادمیگیرید بنده صالح باشید.
در نقاشی یاد میگیرید نقاشی آنچه مجسم میکنید.
در فیزیک یادمیگیرید محاسبه آنچه تعليمات بوده.
در ادبیات مینویسید آنچه در کتب معلوم بوده.
با مقداری ابتکار و کوشش.
اما آزمون سنجش با اشراف اطلاعاتی نسبت به دانش دانش آموزان با منطق و اصول یک آزمون سالم علمی مبارزه می‌کند.
همانطور که سؤالات آزمون سنجش در کتب درسی نیست. کتاب درسی نیز نمونه سؤالات با پاسخ کافی برای پیشرفت علمی ندارند. یعنی دانش آموزان هرچقدر هم که معدل 20 باشند نتايج سازمان سنجش هر سال اینگونه مجرمانه می‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
آیه قرآن کریم : افرادی که می‌خواهند از غیب(سؤالات سازمان سنجش) باخبر شوند گناه کار هستند.
حالا سازمان سنجش سؤالات درس دین و زندگی طراحی میکند که نتایج آزمون نشانه این است که احکام اسلامی را رعایت نمیکند. يعنی چه تحلیل مفهومی و چه تحلیل ساده و تحلیل اسلامی و علمی سازمان سنجش واقعاً مجرم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
سازمان سنجش برای اینکه پاسخ سؤالات مشخص نشود سؤالاتی طراحی میکند که وقتی با مطالعات دانش آموزان مقایسه می‌شود مفهوم آن شبیه سؤال منهای کتب درسی است. یعنی جدایی علم از علم. يعنی تفرقه علمی.
نتیجه این معلوم است. الان حتی در بهترین مدارس شهرستان ها یک رتبه یک نیست. این از نظر جرم شناسی معلوم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
مشکل کلیدی درانتخاب رشته داوطلبان اختصاص سهمیه به افرادیست که رتبه پایین تر دارند ولی از رتبه بالاتر خود با ترجیحات سهمیه ای جلوتر می افتند واین نقض آشکار حقوق بشر در زمینه تحصیلات عالیه است و حق اینست که افراد دارای سهمیه خاص با آزمون جداگانه ایثارگران وبا دانشگاههای خاص شاهد وارد دانشگاههای خاص خود شوند وبا بهترین امکانات هم حمایت شوند نه اینکه این افراد در آزمون سراسری شرکت کنند ورتبه دیگران راپس بزنند وبه زور حاکمیت جای دیگران راغصب کنند و همه داوطلبان هم هزاران لعن ونفرین ازخود بروز دهند و ازطرفی این برقراری عدالت درآزمون باعث میشود خود سازمان سنجش طبق نمرات داوطلبان موفقیت آنها را در رشته های مختلف بصورت درصدی لیست نماید وبه داوطلبان انتخاب رشته آماده را ارائه نماید وداوطلبان ازمیان لیست قبولی خود رشته ای را که نمره بالاتر وعلاقه بالاتردارند به ترتیب اولویت لیست نمایند وانتخاب رشته را انجام دهند
یعنی دخالت دادن سلیقه های شخصی یاسیاسی دریک آزمون ملی خلاف قانون وخلاف اخلاق پهلوانی وجوانمردیست وهمه چیز رانباید درهمه چیز دخالت ومخلوط نمود چون پایمال شدن حق الناس با دخالت دادن سهمیه ها خریدن آتش جهنم درقیامت است واگر مردم تواضع به خرج میدهند و واکنش شدیدی نشان نمیدهند نباید چنین تصورشود که دخالت دادن سهمیه ها امری برحق است واین کارمثل این است که دریک مسابقه ماراتن دونده نفر ۵۰ جایزه نفرسوم را بگیرد اگراین کارحق است دخالت سهمیه ها درآزمون هم حق است. فرآموش نباید کرد که درآزمون داوطلب با مغز نرم وبدون مقاومت فیزیکی باید بجنگد وباید سخت ترین فشارها را تحمل کند گرچه سواره خبرازپیاده خبر ندارد وگفتن این درد دلها فقط
دلچرکین کردن است و چاهی که آب ندارد خاکش هم بخارندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
خودتون انتخاب رشته کنید و الکی پول خرج نکنید .... خیلی راحت توی سرچ بزنین و بر اساس علاقه از 1 به ترتیب بچیند ... هیچ آداب و تربیتی مجو ...
Iran (Islamic Republic of)
رهالی
۱۴:۰۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
از من میشنوید اگه کنکور رو خوب دادید و مجاز شدید به رشته های پر متقاضی بر اساس علاقه از یک تا بیست انتخاب کنید و بزنید.
راحته راحت
من پارسال رتبه ام ۳۵۰۰ بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۹ تير ۱۴۰۰
سازمان سنجش علم را منهای علم می‌شمارد
علم-علم
آیا اینجوری پیشرفت می‌شود
بعضی مواقع اینجوری
علم - علم +1
لطفاً پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۹ تير ۱۴۰۰
دوستان سلام لطفا به انتخاب رشته سازمان سنجش توجه نکنید بنده داروسازی پارسال به لطف خدا قبول شدم ولی بهترین حالت رو برام روانشناسی در نظر گرفته بود اصلا قابل اعتماد نیست....لطفا ثبت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۹ تير ۱۴۰۰
چه کنیم تا در دام این مافیا گرفتار نشویم؟کنکور ندیم
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۳۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
امسال سنجش بزرگترین ظلم رو در حق ما کنکوری هایی کرد که یکسال و نیم تمام مجازی درس خوندیم. خصوصا من و امثال من که غیر از یه گوشی توان گرفتن معلم خصوصی و فیلم آموزشی و پکیج نداشتیم!
Iran (Islamic Republic of)
یه نابود
۱۴:۰۱ ۲۰ تير ۱۴۰۰
دقیقا منم از جونم مایه گذاشتم و خوندم ولی با این سطح سوالاشون هیچ فایده ای ندلشت
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۱:۰۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
وجود کنکور، خودش مافیای بزرگی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
توصیه من به همه کنکوری ها به هیچ وجه رشته فیزیک رو انتخاب نکنید بدخت میشید مثل من نابود میشید هیچ آینده ای نداره این رشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
حالا مگه رشته های دیگه اینده داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اقا من سه ساله کنکور دادم یه گروه دارم همین مشاورای مثلا خوب شهرمون داخلشن. از دو ماه قبل از کنکور و سه هفته بعد از کنکور. پیام میدن فصل شکار شروع شده. دیگه خودتون میدونید بیپایید شکار نشید. حرف های انگیزشی بدرد برنامه ریزی برای کنکور و انتخاب رشته نمیخوره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
خدا خیرت بده دمین به حق آبروی امام حسین ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
مافیا اونهایی هستند که شرط معدل گذاشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اگه شرط معدل نباشه ممکنه عده ای شانسی با تست زنی امتیازات خوبی بیارن ،شرط معدل یعنی میزان تلاش و شب نخوابی و کوشش در سال های تحصیلی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۹ تير ۱۴۰۰
یعنی چکار میکنن متوجه نمیشم این به قول شما مافیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۹ تير ۱۴۰۰
طرف فقط میخواد بگه این دانشگاه تو شهر سرد سیره این دانشگاه تو منطقه گرم سیره با چار تا کد رشته بده. میگه میشه 300.400 تومن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۸:۴۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اکثر طراحان سوالات کنکور همین کسایی هستن که هزاران موسسه به اسمشونه

و سوالاتی طرح می‌کنن که فقط خودشون بلدن
و ما هم مجبوریم کتابایی رو که خودشون معرفی میکنن و بخریم. این شد مافیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
برای این کار فقط کافیه یکمی کنکور رو عاقلانه تر منطقی تر وبهتر برگزار کنید
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۸:۲۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اول مافیا داخل سازمان سنجش پیداکنیم که یه سری سه سال درس نخونن بعد بیان ببینن یه سری های دیگه سوال های کنکور ریاضی از قبل دارند
آخرین اخبار