در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ممنوعیتی برای فعالیت شرکت‌های واسط واردات نداریم/ نمی‌توان با ادعای قاچاق برخورد کرد

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: فعالیت شرکت های واسط واردات نوعی اعلام آمادگی برای خرید کالاست و قاچاق تلقی نمی‌شود که با آن‌ها مقابله و برخورد کنیم.

علی رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سایت‌های واسط برای خرید از فروشگاه‌های آنلاین بین المللی و واردات کالاهای ممنوعه، بیان کرد: ممکن است این شرکت‌های واسط کالاهایی را از فروشگاه‌های آنلاین خریداری کرده و به روش‌های مختلف وارد کشور کنند که واردات آن قانونی یا غیر قانونی باشد.

او ادامه داد: در شرایط فعلی و حتی در صورت واردات اقلام ممنوعه امکان برخورد با این سایت‌ها را نداریم، چرا که کالایی ارائه نشده که واردات قانونی یا غیر قانونی آن را بررسی کنیم. اگر کالایی عرضه شده باشد می‌توان از نظر شرایط ورود به کشور آن را بررسی کرد اما اعلام آمادگی برای واردات کالا نمی‌تواند مورد پیگیری قرار بگیرد.

رهبری گفت: گاهی کالا عرضه می‌شود و می‌دانیم که کالا واردات رسمی نشده پس به عنوان قاچاق آن را تلقی می‌کنیم اما نمی‌توانیم  اعلام آمادگی آن‌ها برای واردات را  قاچاق تلقی کنیم. فعالیت این شرکت‌ها و واردات محصولات سفارشی باید با جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک با تاکید بر اهمیت رسیدگی به این موضوع گفت: اغلب این موارد در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند که مدیریت آن‌ها در دست ما نیست. برای کنترل این مشکلات بهتر است مرز‌های ورودی بیشتر مورد بررسی قرار بگیرند، شفافیت حمل و نقل بیشتر شود و از طریق شبکه پرداخت شناسایی شوند تا بتوانیم مدیریت بهتری بر ورود کالاهای قاچاق داشته باشیم.


بیشتر بخوانید:


او درباره روند استفاده از فروشگاه‌های آنلاین و توسعه خرید اینترنتی در کشور، بیان کرد: در سال ۹۸ و 99 رشد قابل توجهی در تجارت الکترونیک داشتیم و این روند ادامه دار به نظر می‌رسد که نشان از تغییر نگاه کسب و کار‌های کشور به تجارت الکترونیک دارد؛ کرونا تنها ۶۰ درصد بر رشد این موضوع در اقتصاد ایران تاثیر داشت.

رهبری ادامه داد: زیرساخت‌های ارتباطی و فرهنگ مردم به سمت استفاده از تجارت الکترونیک حرکت کرده است. این اکوسیستم روز به روز رشد خواهد کرد و سهم بیشتری از اقتصاد کشور را در اختیار خواهد گرفت.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک درباره میزان به کارگیری فروش آنلاین در بین کسب و کارهای فعال در کشور، گفت: با توجه به احراز هویت خوبی که در سامانه نماد الکترونیک داریم می‌توانیم تعداد مجوزهای صادر شده در این حوزه را با مجوز‌های صنفی صادره مقایسه کرده و میزان مشارکت کسب و کار‌ها در فروش آنلاین را محاسبه کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار