به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با پیشرفت دانش و فناوری بومی ساخت و فرآوری نانومواد، هیچ عرصهای را بی نصیب نگذاشته و حوزهای نیست که در آن کاربردی نداشته باشند. صنعت ساختمان، یکی از بزرگترین میزبانان فرآوردههای نانویی به شمار میرود.
رنگ، چسب، پوششهای آبگریز و پیونددهنده مبتنی بر این فناوری ساخته میشوند و خاصیتی تازه میبخشند به فرآوردههای پیشین.
این محصولات، علاوه بر این که از فناوری پیشرفتهای برخوردارند و هر کشوری قادر به ساختشان نیست، هزینههای بالایی دارند و همین موضوع، تامین این محصولات را با چالش جدی مواجه کرده است. مشکلی که فعالان فناور شرکت دانشبنیان کوپل شیمی سپاهان با تولید نمونههای ایرانساخت نانوفرآوردههای آبگریز، برطرفش کردهاند.
کار این شرکت دانشبنیان اگر محدود به پوششهای آبگریز نیست و طیف گستردهای از نانوفرآوردهها را تولید میکند و کوپل شیمی سپاهان توانسته است علاوه بر نانوآبگریزکنندهها، نیاز به محصولات نانوسیلیکاتی، کوپلکنندهها و رنگهای نانویی را نیز برطرف کند.
محمد محققیان مدیرعامل این شرکت دانشبنیان، با این توضیح که پایه و اساس بسیاری از مواد آبگریز نانویی، ترکیبات پایهسیلیکونی هستند، ادامه میدهد: بر پایه این ترکیب منحصر به فرد و پرکاربرد، محصولاتمان را در ۴ طیف آستر یا پرایمرهای سیلیکاتی نفوذگر، آب گریزکنندههای سیلیکونی، کوپل کنندههای فیلانی و محصولات ساختمانی در قالب ملات، رنگها و پوششهای ساختمانی توسعه دادیم.
کیفیت بهتر رنگرزی با آسترهای رنگ نانویی
پرایمرهای سیلیکاتی از نانوفرآوردههایی هستند که برای براق کردن، ضد غبار کردن و ضد آبسازی سطوح بتنی استفاده میشوند.
محققیان از دیگر کاربردهای این فناوری میگوید: مواد ساخته شده بر پایه نانولیتیومهای سیلیکاتی، اساس و پایه این فرآوردههاست. پرایمر نوعی پیش ماده مورد استفاده در صنایع شیمیایی است که در زیر رنگ اصلی و اصطلاحا به عنوان آستر استفاده میشود.
اما نانوپرایمرها نه تنها گران هستند، بلکه معدود کشورهای تصاحبکننده فناوری تولیدش، دانش فنی ساخت را در اختیار دیگر کشورها قرار ندادهاند. اما فعالان فناور شرکت دانشبنیان کوپلشیمی سپاهان موفق شدند انحصار تولید کشورهایی مانند کانادا، سوئد آمریکا و چین را درهم بشکنند و این فرآورده را منطبق با استانداردهای اروپایی تولید کنند.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان میگوید از صفر تا صد ماده اولیه تا فرآورده نهایی این محصول در کارخانه این شرکت تولید میشود و حدود ۶۰ درصد این بازار در دست تولیدات ایرانساخت است.
آنطور که محققیان بیان میکند، میانگین نیاز سالانه به این فرآورده، ۱۰۰ تن است که اکنون بیش از ۶۰ تن در داخل کشور ایرانساخت میشود. این ظرفیت وجود دارد که تمامی نیاز بازار داخلی توسط این شرکت دانشبنیان تامین شود و علاوه بر این، بازارهای خارجی نیز میزبان محصول ایرانساخت شوند.
افزایش عمر نمای ساختمانها با آبگریزکننده ایرانساخت
محققیان از محصول دانشبنیان دیگری تحت عنوان نانو آبگریزکننده با پایه سیلیکوناتی نام میبرد و میافزاید: آبگریز کردن سطوح ساختمانی به افزایش عمر آن میانجامد و این فرآورده نانویی ایرانساخت میتواند هر سطحی را مانند سیمان، بتن، آجر، چوب، گچ و دیگر مواد اولیه آبگریز میکند. این محصول بیشتر برای نماهای ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرند و از شوره زدن یا رشد جلبک، خزه و دیگر میکروارگانیسمها جلوگیری میکنند.
خاصیت براقیت، استحکام بالاتر و خودتمیزشوندگی از مزیتهایی است که نانوآبگریزکنندههای ایرانساخت به نمای ساختمان میبخشد.
به گفته مدیرعامل کوپل شیمی سپاهان، آبگریزکنندهها و دیگر محصولات تولید شده سیلیکونی، از قابلیت رقابت و برابری با نمونههای خارجی برخوردارند. از آنجاییکه واردات این محصول محدود شده است بسیاری از شرکتهای وارد کننده نیز اکنون مشتری محصولات ایرانساخت این شرکت هستند.
کوپلکنندههای ایرانساخت و چسبندگی بیشتر
کوپل کنندهها عاملهایی هستند که دو ماده غیر همجنس یا دو زنجیره غیر از جنس را ه یکدیگر جفت میکند.
محققیان با بیان اینکه این محصولات، عامل چسبندگی رنگ به سطح فلزات به شمار میروند، ادامه میدهد: در واقع کار کوپلکننده این است که پلیمر را به مواد معدنی بهتر بچسباند و در صنایعی، چون چسب و رزین، پلیمرها و زئولیتها پرکاربرد است.
او مهمترین کاربرد این فرآوردهها را تولید رنگهای غنی از روی و ترکیبات نانویی که در ریخته گری دقیق و پوششهای مقاوم به حرارت استفاده میشود، بیان میکند.
محققیان با بیان اینکه صنایع کامپوزیت و ریخته گری دقیق مشتریان عمده این فرآورده به شمار میروند، ادامه میدهد: کاربردهای گسترده این محصول هنوز به طور کامل رواج نیافته است و این صنعت مجال شد چندین برابری دارد.
۸ نیروی انسانی متخصص و دانشآموخته در شیمی و مهندسی شیمی در این شرکت دانشبنیان روی توسعه محصولات مبتنی بر نانوفناوری کار میکنند و این تولیدات برای ۱۰۰ نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده است.
این محصولات به توسعه بازار احتیاج دارند و از ظرفیت بسیار خوبی در سایر کشورها برخوردارند؛ به طوریکه محققیان بیان میکند: رنگهای غنی از روی، یکی از محصولاتی است که باید فرهنگ استفاده بیشتر در میان صنایع و مصرف کنندگان ترویج شود. زیرا بسیاری از شرکتهای رنگ، روی محصولات و فرمولاسیون نوآورانه محافظه کار هستند و کمتر به سراغ جایگزین کردن محصولات جدید کمتر اقبال نشان میدهند، بنابراین با یک رویکرد تازه به این محصولات، میتوان جای انها را در صنایع مختلف گشود.
انتهای پیام/