در نشست «دانشگاه، شورا‌ها و مسئولیت مشترک اجتماعی»، چشم‌انداز‌های جدید همکاری‌های دانشگاه سلمان فارسی کازرون با شورا‌های اسلامی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، غریب فاضل‌نیا رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در نشست «دانشگاه، شوراها و مسئولیت مشترک اجتماعی»، با اشاره به توانمندی‌های چشمگیر علمی و زیرساختی دانشگاه سلمان فارسی کازرون به عنوان قطب علمی منطقه و پیشران توسعه، حضور هیئت علمی توانمند در رشته‌های مختلف دانشگاهی و همچنین ظرفیت‌ها و بسترهای متعدد این دانشگاه که می‌تواند در کنار مجموعه مدیران شهری قرار گرفته و در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه به ارائه خدمات به عموم مردم بپردازد را ظرفیت‌هایی مناسب برای ارایه خدمات به شوراهای اسلامی برشمرد.

او بیان کرد: به دنبال ایجاد تفاهم مشترک و هم‌افزایی بین مجموعه‌های شوراها و دانشگاه هستیم چراکه معتقدیم چنانچه شما موفق شوید، مردم موفق شده‌اند و چنانچه مردم موفق شوند، دانشگاه‌ها و تمام دستگاه‌های خدمت‌رسان موفق شده‌اند.

رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون با اشاره به ظرفیت‌هایی همچون وجود رشته‌های تحصیلی مانند رشته شهرسازی، مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی و همچنین توانمندی دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف تحصیلی این دانشگاه، بر ضرورت حرکت هرچه بیشتر مجموعه‌های مختلف مدیریتی به سمت استفاده از مبانی علمی برای تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها تأکید کرد.

او افزود: نتایج مطالعات مختلف علمی نشان داده است که بخشی از ناکارآمدی‌های گذشته در عرصه‌های مختلف کاری شوراها به دلیل فقدان توجه به اصول علمی بوده است.

فاضل‌نیا تصریح کرد: این در حالی است که هم مبانی علمی و اصولی در این زمینه‌ها وجود دارد و هم در این منطقه ظرفیت‌هایی مانند دانشگاه سلمان فارسی کازرون حضور دارند که می‌توانند در کنار شوراها قرار بگیرند تا با هم‌افزایی ظرفیت‌ها، زیست مطلوب‌تری را در فضاهای مختلف کالبدی شهرها برای شهروندان و عموم مردم در همه نقاط شهرستان‌های کازرون و کوهچنار به وجود بیاورند.

او اضافه کرد: در همین رابطه ما این آمادگی را داریم تا بنا بر تشخیص شوراها و براساس اعلام نیاز، از تمام توان تخصصی که در اختیار داریم بهره گرفته و در کنار شما باشیم و در قالب‌های گوناگون اعم از برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توان‌افزایی برای مجموعه‌های شهرداری‌ها و شوراها تا خدمات تخصصی، انجام طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی و خدمات نظارتی به ارایه خدمت بپردازیم.

این دانشیار جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، با تبیین رویکردهای علم‌محور در تعامل دانشگاه و شوراها و ضرورت هم‌افزایی‌ها، ضمن مرور قوانین جاری در حوزه عملکرد شوراها، تاکید کرد: بیش از ۵۵ درصد وظایفی که قانون بر عهده شوراها گذاشته به تصویب و وضع قوانین مربوط می‌شود.

او، تحقق مطلوب این وظیفه و سایر وظایف را در گرو کسب مهارت‌های فنی، انسانی و ادراکی دانست.

فاضل‌نیا، با ارائه برخی توصیه‌های مشفقانه مستخرج از برخی مطالعات آسیب‌شناسانه پیرامون فعالیت شوراها در ادوار گذشته، گفت: باید جهانی بیندیشیم و محلی عمل کنیم.

او تصریح کرد: شورای شهر، یک پارلمان کوچک محلی است و این شورا آزمایشگاهی برای تجربه‌آموزی و آزمون و خطا نیست.

فاضل نیا گفت: بنابراین اعضای شوارها باید با دگرخواهی و دگرپردازی و شهرپردازی با توجه به هنجارهای دینی، ملی و قانونی کشور زمینه لازم برای کاربست اصول علمی در مدیریت شهرها را فراهم آورند تا به شکلی بهینه و مطلوب، میثاقی را که با مردم بسته‌اند، محقق کنند.

میثم رضایی از اساتید دانشگاه سلمان فارسی کازرون دیگر سخنران این نشست نیز طی سخنانی به بررسی چالش‌های نظام برنامه‌ریزی شهری با تأکید بر نقش شورای شهر و دیگر کنشگران مدیریت شهری پرداخت.

او ضمن تشریح عوامل مختلف سازنده ساختار اداری، با اشاره به اینکه ضعف‌های موجود در این ساختار‌ها باعث ایجاد چالش‌هایی در نظام اداری شده‌اند، بیان کرد: نظام مدیریت شهری ما، جدا از نظام اداری ما نیست و بسیاری از مشکلات موجود بین آن‌ها مشترک است.

رضایی افزود: بنابراین با شناخت دقیق این مشکلات و استفاده از راهکار‌های علمی برای برطرف کردن آن‌ها می‌توان زمینه مناسب‌تری برای کارآیی بهتر نظام برنامه‌ریزی در شورا‌ها را فراهم کرد.

او با تصریح بر اینکه رابطه مدیریت شهری، دو سطحی است و در هر سطح شاهد حضور کنشگران متعددی هستیم، به تبیین علمی و آسیب‌شناسی هر سطح پرداخت و به ارائه راهکار‌های علمی برای عبور از این مشکلات اشاره کرد و گفت: به جای درگیر شدن در طرح‌های جامع، باید به سمت برنامه‌ریزی استراتژیک حرکت کنیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر شاهد تعدد استراتژی‌ها هستیم و برای عملکرد بهینه، باید این استراتژی‌های متعدد را با چشم‌اندازی واحد همسو کنیم و ضروری است این فرایند با تکیه به مشارکت تمامی کنشگران تدوین شود تا شاهد بیشترین سطح همکاری و استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای تحقق مطلوب هدف‌گذاری‌ها باشیم.

غلامرضا مرادی از اساتید دانشگاه سلمان فارسی کازرون دیگر سخنران این نشست نیز طی سخنانی با ضروری دانستن لزوم حرکت به سوی حکمروایی مطلوب شهری، بر لزوم جلب مشارکت اجتماعی و بسترسازی علمی برای تحقق آن در روند برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت شهری تأکید کرد.

او با بیان اینکه قرن ۲۱ را قرن شهر‌ها دانسته‌اند، تصریح کرد: در عین حال شهرنشینی فزاینده در کشور با مجموعه‌ای از چالش‌های کلان و خردی همچون عدم تاب‌آوری شهرها، کاهش زیست‌پذیری، تنزل کیفیت زندگی و تمرکزگرایی شدید مدیریتی همراه شده است که همه آن‌ها اهمیت نقش و کارکرد مدیریت شهری را بیش از هر زمان دیگری نمایان‌تر ساخته‌اند.

مرادی افزود: به همین جهت باید با تکیه به مبانی علمی و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی که دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه سلمان فارسی کازرون می‌توانند در اختیار مدیران شهری قرار دهند، در راستای هرچه علمی‌تر کردن روند تصمیم‌گیری‌ها گام برداشت.

او همچنین با بیان اینکه شهر یک سازمان اجتماعی است، نه یک کارگاه ساختمانی، بر لزوم تقویت نگاه‌های محله‌محور برای تقویت مشارکت شهروندان در روند تصمیم‌گیری‌ها از جمله راه‌اندازی مراکزی همچون سرای محله و شورایاران در جهت دستیابی به سند توسعه محله که می‌تواند کمک شایانی در روند تصمیم‌گیری‌های اعضا شورا کند، تأکید کرد.

مرادی با اشاره به لزوم حرکت از حکمرانی به سمت حکم‌روایی، اضافه کرد: حکمروایی شهری، فرایندی است که براساس کنش متقابل میان سازمان‌ها و نهاد‌های رسمی مدیریت شهری از یک طرف و نهاد‌های غیررسمی جامعه مدنی با عرصه عمومی از طرف دیگر شکل می‌گیرد.

او گفت: مشارکت نهاد‌های غیررسمی و تقویت عرصه عمومی در مدیریت توسعه شهری می‌تواند به سازگاری منافع گوناگون و در نتیجه به پایداری توسعه شهری منجر شود.

در ادامه این نشست منتخبان ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر‌های کازرون، قائمیه، بالاده، نودان، کنارتخته و خشت، ضمن بیان پرسش‌ها و مطرح کردن برخی ایده‌ها، بر ضرورت گام برداشتن شورا‌ها برای تقویت تعامل و استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون تأکید کردند.

در این نشست منتخبان ششمین دوره شوراهای اسلامی شهرهای کازرون، قائمیه، بالاده، نودان، کنارتخته و خشت، ضمن بیان پرسش‌ها و مطرح کردن برخی ایده‌ها، بر ضرورت گام برداشتن شوراها برای تقویت تعامل و استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون تأکید کردند.

نشست تخصصی «دانشگاه، شوراها و مسئولیت مشترک اجتماعی»، با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی، اساتید دانشگاه سلمان فارسی کازرون و منتخبین ششمین دوره شوراهای اسلامی شهرهای شهرستان‌های کازرون و کوهچنار، شامل کازرون، قائمیه، بالاده، نودان، کنارتخته و خشت، در سالن اجتماعات استاد علی دوانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار