مدیر جهاد کشاورزی سروآباد گفت: بخشی از میوه درختان انجیر در شهرستان سروآباد قبل از به ثمر رسیدن میوه آن‌ها ریزش کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، اسماعیل منوچهری مدیر جهاد کشاورزی سروآباد اظهار داشت: ریزش قبل از به ثمر رسیدن میوه باغ‌های انجیر در شهرستان سروآباد امسال بیشتر شده و پیش بینی می‌شود باغداران از این بابت متحمل خسارت زیادی شوند.

او افزود: ریزش میوه درختان انجیر در محدوده روستا‌های سلین، بلبر و ژیوار در بخش هورامان اتفاق افتاده است، این روستا‌ها قطب تولید انجیر در شهرستان و استان کردستان به شمار می‌روند و هرساله بخش اعظمی از انجیر بازار را تامین می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد یادآور شد: در راستای درخواست باغداران در رابطه با ریزش شدید میوه درختان انجیر از باغات روستا‌های ذکر شده بازدید و بررسی‌های لازم توسط کارشناسان و محققین صاحب نظر صورت گرفت.

او به دلایل ریزش شدید میوه انجیر زرد اشاره کرد و گفت: نقص در تغذیه درختان انجیر و بروز آفت مگس انجیر که لارو این آفت در میوه نفوذ کرده و دالان‌هایی را در زیر پوست ایجاد می‌کند و باعث ریزش میوه می‌شود.

منوچهری افزود: جمع آوری، انهدام و سوزانیدن میوه‌های آلوده، شخم زدن پای درخت در فصل زمستان، سم پاشی با سموم پرمترین یا دیازینون یا دیپترکس با نسبت ۱ – ۵ و با مشاوره و تحت نظر کارشناس باغبانی و گیاهپزشکی مدیریت جهاد کشاورزی از مهمترین روش‌های جلوگیری از ریزش میوه انجیر است.

او اضافه کرد: عامل بیماری ویروس موزاییک انجیر است که شدت علایم آن در رقم شاه انجیر در منطقه مشاهده شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد به راه‌های مبارزه و کنترل بیماری اشاره کرد و گفت: استفاده از پایه‌های مقاوم و سالم در احداث باغات جدید، حذف و نابود کردن سریع تک درختان آلوده در باغ، از بین بردن علف‌های هرز در باغ، ضدعفونی ابزار کار باغبانی در هنگام استفاده، رعایت قرنطینه کامل در سطح باغات و مبازه با کنه (عامل انتقال بیماری) با کنه کش مناسب می‌تواند تاثیرگذار باشد.

او ادامه داد: از جمله عملیات دیگر لازم و ضروری در باغات انجیر، تنظیم آبیاری، بهداشت باغ، یکدست نمودن و رعایت الگوی کشت مناسب باغات است.

شهرستان مرزی سروآباد با ۲ بخش مرکزی و اورامان و جمعیتی افزون بر ۵۲ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

این شهرستان در تولید محصولات باغی و زراعی نظیر انجیر، گیلاس، انگور، گردو، انار و گندم جزو شهرستان‌های برتر استان کردستان به شمار می‌رود که سالانه چندین هزار تن محصول در این شهرستان تولید و روانه بازار‌های مصرف داخلی و خارجی می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.