مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از اجرای طرح شناسه دار کردن پاجوش‌های خرما با هدف توسعه نخلستان‌ها برای نخستین بار در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد حسنی نسب مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: طرح شناسه دار کردن پاجوش‌های خرما برای نخستین بار در استان اجرایی شد تا توسعه علمی نخل‌ها در استان و اقتصادی کردن تولید خرما در استان هموارتر شود.

او با بیان اینکه شناسه دار کردن پاجوش درختان نخل گامی مهم برای تولید علمی خرما و افزایش درآمد بهره برداران استان محسوب می‌شود، اظهار داشت: با شناسه دار کردن پاجوش درختان نخل، شرایط نگهداری و حفاظت از آن فراهم می‌شود و در نهایت آن را در برابر بیماری‌ها و آفت‌ها مقاوم‌تر خواهد کرد.

حسنی نسب تصریح کرد: هنگامی که نخل مادر در تابستان زیر بار است پلاک کوبی و شناسایی می‌شود، پاجوش جدا و سپس درون خاک قرار می‌گیرد که این روش از ضرر کشاورز و هدر رفتن محصول نیز جلوگیری می‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه امسال ۳ هزار و ۳۰۰ هکتار طرح توسعه و جایگزینی درختان نخل را برای امسال در برنامه داریم، ادامه داد: ۲۲۵ هزار اصله نهال، ۳۱۲ هزار نفر پاجوش خرما و ۴۵ میلیون نشا و پیاز برای گیاهان زینتی و دارویی نیز در سال ۱۴۰۰ تولید خواهد شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان داشت: پارسال ۳ هزار و ۸۰ هکتار توسعه و جایگزینی، ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار توسعه باغ‌های جدید و ۶۰۰ هکتار جایگزینی باغ‌ها در سطح استان صورت گرفته، ضمن اینکه پارسال ۳۹۴ هزار اصله نهال، ۲۹۷ هزار نفر پاجوش خرما و ۴ میلیون و ۲۹۶ نشا و پیاز برای گیاهان زینتی کشت و به کار رفته است.

حسنی نسب با بیان اینکه پارسال ۲۵ میلیارد ریال یارانه نهال در استان پرداخت شد، اظهار کرد: ۴۵۱ هزار اصله نهال مثمر شناسه دار و ۹ میلیون و ۲۵۰ هزار اصله نهال غیرمثمر طی پارسال تولید شد.

به گفته او؛ ضعف قانونی در برخورد با نهالستان‌های بدون مجوز، نبود بسته‌های حمایتی ویژه برای نهالستان‌های مثمر و پایین بودن سهم یارانه نهال از جمله مشکلات نخلداران به شمار می‌روند.

خدارحم امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه باغ‌های خوب مستلزم استفاده از نهال خوب هستند گفت: در زمان حاضر تغییراتی در اقلیم استان ایجاد شده، از این رو به دنبال تنوع تولید محصولات باغی در مناطق مختلف استان منطبق به تغییر آب و هوا هستیم.

او به اقلیم‌ها و پتانسیل‌های مختلف در سطح استان اشاره کرد و افزود: با وجود تولید نهال‌های بسیار خوب در استان، این نهال‌ها از استان خارج می‌شوند، به همین دلیل نظارت بیشتر بر توزیع و واردات نهال‌های غیرمجاز امری ضروری است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار