مقامات محلی در استان جنوبی قندهار افغانستان اعلام کردند طالبان منطقه کلیدی پنجوایی را در این استان به کنترل خود درآورده است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقامات محلی در استان جنوبی قندهار افغانستان اعلام کردند طالبان روز یکشنبه پس از نبرد‌های شبانه با نیرو‌های افغان، منطقه کلیدی پنجوایی را در این استان که پایگاه سابق آن‌ها بود، به کنترل خود درآورد.

این امر در آستانه خروج کامل نیرو‌های آمریکایی از این کشور است.

پنجوایی که در حدود ۱۵ کیلومتری شهر قندهار، مرکز استان قندهار واقع است، از دیرباز کانون طالبان و سال‌ها صحنه نبرد‌های بزرگ بین این اعضای این گروه و نیرو‌های ناتو بود.

از اول مه که واشنگتن در پایان ۲۰ سال جنگ بازگرداندن نیروهایش را از افغانستان آغاز کرد، طالبان حملات خود را به نیرو‌های افغان برای به دست گرفتن کنترل مناطق روستایی در سراسر کشور تشدید کرده است.

 تسلط بر پنجوایی توسط طالبان دو روز پس از خروج نیرو‌های آمریکایی و ناتو از پایگاه بگرام در افغانستان واقع در ۵۰ کیلومتری شمال کابل اتفاق می‌افتد.

به گفته هستی محمد، فرماندار (والی) منطقه پنجوایی، طالبان و نیرو‌های افغان در طول شب با یکدیگر درگیر شدند تا اینکه نیرو‌های افغان منطقه را ترک کردند.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «طالبان مقر پلیس را در منطقه و ساختمان فرمانداری را به کنترل خود درآورد.»

جان خاکریوال، رئیس شورای استانی قندهار ضمن تأیید این خبر، نیرو‌های افغان را متهم کرد که عمدا از منطقه عقب نشینی کردند.

نبرد‌ها در هفته‌های اخیر در چند استان افغانستان بالا گرفته است و طالبان می‌گوید کنترل حدود ۱۰۰ منطقه از ۴۰۰ منطقه کشور را در دست دارد.

مقامات افغان به این رقم معترض هستند، اما اذعان می‌کنند که نیرو‌های دولتی از برخی مناطق عقب کشیدند. بررسی اوضاع در منطقه به نحوی مستقل کار دشواری است.

خروج نیرو‌های خارجی از بگرام و در کوتاه مدت از افغانستان باعث نگرانی ناظرانی شده است که بیم دارند ارتش افغان بدون پشتیبانی هوایی که تاکنون توسط نیرو‌های آمریکایی به عمل می‌آمد، نتواند در مقابل طالبان مقاومت کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار