به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سهراب شرفی عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی فارس گفت: از برنامههای امسال استان برگزاری نمایشگاه گردشگری به صورت فصلی با معرفی ظرفیتهای گردشگری، صنایع دستی، تئاتر، شعر، موسیقی و فرهنگ هر منطقه از استان است تا بتوانیم تمام شهرستانهای استان را به خوبی معرفی کنیم.
او بیان کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاهها رونق صنعت گردشگری استان در تمام بخش هاست که در حال تدوین نهایی تقویم برگزاری این نمایشگاهها با همکاری دستگاههای مربوطه در استان هستیم.
شرفی با بیان اینکه با برگزاری این نمایشگاهها در هر فصل، تلاش میکنیم فعالان بخش خصوصی و کسب و کارها این حوزه در استان تقویت شوند افزود: در دو سال اخیر به دلیل وجود بیماری کرونا وضعیت صنعت گردشگری ما با مشکلات عدیدهای روبرو شده است و شرایط صنوف مختلف این بخش از جمله هتل ها، رستوران ها، حمل و نقل با بحران مواجه است.
او با تاکید بر اینکه فعالان صنعت گردشگری برای ادامه فعالیت دچار بی انگیزگی هستند اظهارداشت: به دلیل بیماری کرونا و وجود وقفهای که در صنعت گردشگری رخ داد بحث سرمایه دپو شده در صنعت گردشگری و یا فرار سرمایه از این بخش نیز موضوع نگران کننده ایست.
شرفی اضافه کرد: همچنین واکسیناسیون عمومی تا حدودی میتواند چشم انداز روشنی برای صنعت گردشگری باشد.
شرفی ادامه داد: با توجه به اینکه صنعت گردشگری یکی از مزیتهای اصلی توسعه اقتصادی استان فارس است و متاسفانه در سالهای گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است که باید در دولت جدید و دور جدید شوراهای شهر شاهد سیاستگذاریهای متفاوتی در این حوزه باشیم.
رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه حوزه خدمات ظرفیتی معادل ۶۰ درصد اشتغال را ایجاد میکند عنوان داشت: فارس داشتههای ارزشمند فراوانی دارد که هر یک از ابعاد صنعت گردشگری این استان میتواند ثروت آفرین باشد و دولت و شورای شهر جدید باید برای این مهم برنامه داشته باشند.
او تصریح کرد: فارس به تنهایی یک ایران کوچک است که از جمله ظرفیتهای استان در صنعت گردشگری میتوان به ظرفیتهای طبیعت، مذهبی، باستانی، انجیرستانهای جهانی، مزرعه گل، باغ گلها و ... اشاره کرد، اما متاسفانه مسئولان تمرکز خود را بر صنعتی شدن و راه اندازی صنعت خودرو سازی گذاشته اند درحالی که فارس در حوزههای صنعتی استان برخورداری نیست.
شرفی افزود: نگاه حاکم بر شوراهای شهر باید ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و نشاط در جامعه و نه تنها کسب درآمد برای شهرداریها باشد و این درحالی است که در رویکرد جدید، شهرداریها باید ایجاد کننده سازهها و در گام دوم درآمدزایی باشد.
او با بیان اینکه به طور مثال در ۱۵ سال اخیر در شمال غرب شیراز هیچ اتفاق جدیدی در حوزه گردشگری ایجاد نشده است بیان کرد: شهرداریها راههای مختلفی برای کسب درآمد دارند، اما در شرایط فعلی رویکرد در خصوص صنعت گردشگری به دلیل حساسیت برای ایجاد اشتغال زایی و عدم جلوگیری از فرار سرمایه، باید حمایتی باشد.
شرفی اظهارداشت: بعد از فراگیری بیماری کرونا در دنیا، رویکردها در بخشهای مختلف تغییر کرد و صنعت گردشگری یکی از بخشهایی است که نیازمند تحول است به ویژه این تغییر میتواند در به کار گیری و یا لغو قوانین و مقررات این حوزه باشد.
او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درخواست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص ارائه پیشنهادات برای نشان ملی گردشگری کشور اضافه کرد: هر استان ظرفیت و پتانسیل منحصر به فردی برای معرفی و برند سازی گردشگری خود دارد که هر کدام از جذابیت خاصی برای گردشگران داخلی و خارجی برخوردار است.
شرفی ادامه داد: معتقدیم نشان ملی کشور باید بدون تعصب و نگاههای سلیقهای انتخاب و مشخص شود که به دنبال این برند سازی میتواند در حوزه اقتصاد گردشگری نیز اقدامات گستردهای برای تجاری سازی آن انجام شود.
انتهای پیام/