آغاز نسبت به احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو به شهروندان هشدار داد و گفت: تب خونریزی دهنده ویروسی کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری تب دار حاد و خونریزی دهنده مشترک بین انسان و حیوان است که توسط کنه منتقل می‌شود.

عباس آغاز رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: شهروندان به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری خطرناک تب کریمه کنگو حتما گوشت قرمز مورد نیاز را از مراکز تحت نظارت و مورد تایید دامپزشکی خریداری و به مهر دامپزشکی بر روی لاشه‌ها دقت کنند.

آغاز با بیان اینکه بیماری cchf یک بیماری ویروسی تب دار حاد است که بوسیله کنه به انسان منتقل می‌شود، افزود: این بیماری بجز تب مختصر و گذرا معمولا هیچ علائمی در دام‌ها ندارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: ویروس بیماری در خون و بافت‌های بدن حیوان مبتلا وجود دارد که در این مواقع انجام کارهایی، چون شاخ بری، پشم چینی، کشتار دام‌های آلوده و تماس افراد با خون و سایر بافت‌های آلوده دام‌ها ممکن است سبب انتقال بیماری شود.

او تصریح کرد: همچنین گزش کنه، له کردن کنه با دست، تماس با خون و ترشحات خونی و گوشت آلوده نیز از راه‌های انتقال بیماری می‌باشد.

آغاز گفت: با توجه به توجه به افزایش گرما و افزایش فعالیت کنه ها، احتمال شیوع این بیماری افزایش پیدا می‌کند که از راه‌های کنترل و پیشگیری این بیماری می‌توان به سم پاشی دام و اماکن دامی، تجهیز کشتارگاه‌های دام به سردخانه نگهداری گوشت و رعایت بهداشت فردی به هنگام تماس با دام، گوشت و آلایش دامی اشاره کرد.

او همچنین بیان کرد: یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از انتقال این بیماری علاوه بر رعایت بهداشت فردی، نگهداری لاشه دام پس از کشتار حداقل بمدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتیگراد می‌باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی همچنین تاکید کرد: کشتار غیرمجاز و خارج از کشتارگاه بدون رعایت پوشش ایمنی و فروش گوشت آن یکی از نقاط حساس و خطرناک در انتقال این بیماری است که در این رابطه پیشنهاد می‌شود شهروندان تنها از مراکز مجاز و بهداشتی نسبت به خرید گوشت مورد نیاز خود که به تایید ادارات دامپزشکی رسیده است اقدام نمایند.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.