مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی تیران و کرون گفت: یک تن و ۳۱۰ کیلو علوفه خشک با هزینه ۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان به حیات وحش قمیشلو شهرستان تیران وکرون اهدا شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سید عبدالله جلیلیان مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی تیران و کرون گفت: امسال این نخستین مرحله تامین علوفه حیوانات مناطق حفاظت شده تیران و کرون بود، در مرحله دوم نیز روز گذشته نزدیک به ۷۰۰ کیلو علوفه از باغ‌های سطح شهرستان جمع آوری و به طور رایگان در اختیار زیستگاه‌ها قرار گرفت که با توجه به پیامد‌های خشکسالی مراحل بعدی نیز با جدیت دنبال می‌شود.

او با بیان اینکه انجمن ما در حوزه میراث فرهنگی فعال است، افزود: با این حال تصمیم گرفتیم در کنار فعالیت‌های اصلی به میراث طبیعی هم توجه کنیم، چرا که حیات وحش به عنوان گنجینه طبیعی ارزشمند نیازمند نگهداری، معرفی و انتقال به نسل‌های آینده است.

جلیلیان افزود: وضعیت به گونه‌ای است که حیوانات از گرسنگی به حاشیه جاده‌ها و برخی مناطق مسکونی نزدیک شدند، بنابراین احساس خطر کردیم و با کمک مردم و شماری از دوستداران محیط زیست، تامین علوفه برای حیات وحش منطقه را آغاز کردیم.

مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی تیران و کرون افزود: با توجه به اینکه در ابتدا به دلیل آنکه محور فعالیت‌های ما میراث فرهنگی است، با موانعی روبه رو شدیم سرانجام با حمایت و همراهی دادستان، امام جمعه و شهردار از این موضوع، علوفه را خریداری و به قمیشلو اهدا کردیم.

او افزود: انجمن دوستداران محیط زیست شهرستان اکنون غیر فعال است و اعضا انگیزه‌ای برای راه اندازی آن ندارند، این در حالی است که در دوره‌های گذشته، مردم تیران و کرون با مشارکت و همدلی، ۲ پاسگاه محیط بانی در «دربند» و «دالانکوه» احداث کردند و به دولت تحویل دادند.

او با بیان اینکه مردم، خیران و دوستداران محیط زیست، علاقه‌مند به مشارکت در حفظ حیات وحش منطقه خود هستند، افزود: مسئولان زمینه نمود و تجلی این روحیه مشارکتی را تسهیل کنند.

جلیلیان به کارکرد‌های مغفول مانده قمیشلو اشاره و بیان کرد: باید طوری برنامه ریزی شود که امکان بازدید از جلوه‌های طبیعی و حیات وحش این منطقه همچنین زمینه آشنایی، آموزش و فرهنگ‌سازی مبتنی بر آن برای مردم فراهم شود.

مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی تیران و کرون افزود: بخشی از هزینه‌ها نیز از محل نذورات است که رسانه‌ها می‌توانند در فرهنگ سازی این مهم کمک کنند تا مردم و خیران نیات خود را به سمت طبیعت و حفظ حیات وحش سوق دهند.

او افزود: از محیط زیست استان تقاضا داریم امکان دیدار حضوری و گفت و گوی مستقیم با مدیران مربوطه را برای انجمن‌ها فراهم کند.

جلیلیان اضافه کرد: از سال گذشته تا اکنون ١٥ نشست ماهانه حضوری و مجازی با مدیران عامل و اعضای سازمان‌های مردم نهاد، ۴ بازدید از سمن‌های شهرستان‌ها و ۲ نشست اختصاصی با سمن‌های متقاضی داشته ایم.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو، با مساحت ۱۱۳ هزار هکتار در ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهر اصفهان واقع شده و دارای سه زیستگاه مهم تپه استپی و دشتی، تپه ماهوری و زیستگاه کوهستانی و برف گیر است. این منطقه مهم زیستی علاوه بر برخورداری از بیش از ۳۷۱ گونه گیاهی، زیستگاه گونه‌های مختلف حیات وحش از جمله آهو، قوچ، پازن، میش، کل بز، گرگ، کبک، تیهو و کفتار است.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو اصفهان، از شمال با شهر‌های دهق و علویجه و روستا‌های هسنیجه و حسین‌آباد، از غرب با روستای میر آباد، مبارکه، محمدیه، افجان، تندران، ورپشت، جاجا، از جنوب با شهر‌های نجف آباد و خمینی شهر و از شرق با شهر‌های اصفهان، شاهین شهر و روستای جهاد آباد ارتباط دارد، از این روعلاقه‌مندان و دوستداران بسیاری برای این منطقه بکر دغدغه‌مند هستند.

استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، ۲ پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین‌المللی است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.