اجرای موفق طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور

افزایش تولید محصولات زراعی، افزایش درآمد کشاورزان و استفاده حداکثری از آب باران از اهداف اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، با وجود کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی، امسال خوشه‌های طلایی در دیم‌زار‌های طرح جهش تولید که با بذر‌های متناسب با کم آبی کاشته شده بودند، موفقیت‌های خوبی کسب کرده است.

طرح جهش تولید در دیم‌زار‌های کشور که در ۶ استان کشور به صورت پایلوت با همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و همکاری وزارت جهاد کشاورزی با موفقیت  اجرا شد، در مقایسه با دیم‌زار‌های دیگر، در شرایط کاهش بارندگی محصول بیشتری تولید کرده است.

سال اول طرح جهش تولید در سال زراعی جاری همزمان در استان‌های آذربایجان شرقی، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، گلستان و همدان اجرا شد. هدف از اجرای طرح جهش تولید دستیابی به محصول بیشتر در واحد سطح است.

اجرای موفق طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور با وجود خشکسالی

برای افزایش موفقیت این طرح، مراحل کاشت، داشت و برداشت زیر نظر کارشناسان انجام شده تا عملکرد مناسبی از این مزارع داشته باشیم و به پایداری تولید دست یابیم.

هدف اصلی اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور، اصلاح الگوی کشت، پایداری تولید، بهره گیری از ارقام جدید تحقیقاتی، افزایش درآمد کشاورزان و در مجموع دستیابی به محصول بیشتر در واحد سطح است.

کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی امسال

سیفی پور کشاورز مراغه ای در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان  می‌گوید: با وجود کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی امسال محصول خوبی داشته ایم.

او افزود: رقمی که کاشته ایم اسمش باران است که محصول خوبی داده است. امسال ۳۰ هکتار گندم کاشته ایم و پیش بینی می‌کنیم از هر هکتار دو تن گندم برداشت کنیم.

اجرای موفق طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور با وجود خشکسالی

امسال حدود ۲۵ هکتار گندم کاشتیم

یوسفی کشاورز مراغه ای در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: امسال حدود ۲۵ هکتار گندم کاشتیم و انشاالله  از هر هکتار حدود دو تن برداشت خواهیم کرد.

اجرای موفق طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور با وجود خشکسالی

مراحل کشت و تهیه نهاده‌های مورد نیاز زیر نظر کارشناسان جهاد انجام شده است

صدقیه  مدیر زراعت جهاد کشاورزی مراغه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان  می‌گوید: همه این کار‌ها از مرحله کاشت، داشت تا برداشت زیر نظر کارشناسان جهاد کشاورزی استان انجام شده است.

او افزود: از همان بستر کشت و تهیه نهاده‌های مورد نیاز مراحل کاشت، داشت و برداشت به صورت اصولی انجام می گیرد لذا انتظار داریم عملکرد مناسبی از این مزارع داشته باشیم و به پایداری تولید برسیم.

اجرای موفق طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور با وجود خشکسالی

 افزایش تولید محصولات زراعی، افزایش درآمد کشاورزان

وفا بخش معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش تولید محصولات زراعی، افزایش درآمد کشاورزان و استفاده حداکثری از آب باران از اهداف اجرای این طرح است.

او افزود: این طرح برای سال اول در ۶۵۰ هزار هکتار از دیمزار‌های کشور اجرا شده است.

او اضافه کرد: سال آینده این طرح تا دو میلیون هکتار و پس از پنج سال در تمامی دیمزار‌های کشور در زمینه غلات، حبوبات و دانه‌های روغنی و علوفه اجرا می‌شود.

اجرای موفق طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور با وجود خشکسالی

مشارکت ۹۲ هزار کشاورز در ۷ هزار و ۸۹۸ روستای کشور

سید مصطفی سید هاشمی معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که پشتیبانی مالی این طرح را برعهده داشته است در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این طرح با مشارکت ۹۲ هزار کشاورز در ۷ هزار و ۸۹۸ روستای کشور اجرا می‌شود.

او افزود: از محل اعتبارات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) ۱۷۳ میلیارد تومان برای اجرای این طرح هزینه شده است.

به گفته او  تمامی اراضی زیرکشت این طرح زیرپوشش بیمه قرار گرفته که امنیت خاطری برای کشاورزان است.

 معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) افزود:پیش بینی کرده بودیم که ما برای اجرای این طرح درسال ۱۳۹۹، ۲۱۷ میلیاردتومان هزینه کنیم که با توجه به صرفه جویی‌های انجام شده ۱۷۳ میلیارد تومان هزینه شده است.

اجرای موفق طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور با وجود خشکسالی

فتحی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: این طرح در آذربایجان شرقی در سطح ۱۵۴ هزار هکتار اجرا می‌شود که از این مقدار ۱۲۴ هزار هکتار آن مربوط به گندم دیم و مابقی مربوط به جو، علوفه و سایر محصولات بوده است.

اجرای موفق طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور با وجود خشکسالی

دکتر علیزاده رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پشتیبانی فنی و تامین ارقام موردنیاز این طرح برعهده این موسسه است وقطعا ارقام جدید این موسسه خواهد توانست آن افزایش بهره وری را محقق کند.

اوافزود: تمامی ارقامی قابل کشت در این طرح شامل گندم، جو، دانه‌های روغنی، حبوبات و علوفه همه دستاورد‌های موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور است.

اجرای موفق طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور با وجود خشکسالی

بازرگان  معاون تحقیقاتی وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:کشت محصولات تناوبی به جای آیش از ضروریات جهش تولید در دیم زارهاست.

او گفت:با اجرای این طرح اتکای ما به منابع آبی کاهش پیدا می کند و ما سهم بیشتر تولیدات خودمان را از دیم زار‌ها می گیریم و این به معنی حرکت ما به سمت کشاورزی پایدار است.

سالانه در کشورشش میلیون ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم زیرکشت محصولات زراعی می‌رود. سال آینده سطح و تعداد استان‌هایی که این طرح در آن‌ها اجرا می‌شود دوبرابر خواهد شد و ۲ میلیون و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشور در ۱۲ استان زیر کشت خواهد رفت که از این محل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهد شد.

اجرای موفق طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور با وجود خشکسالی

گزارش ازخدادادی

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.