مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت:خراسان شمالی ۲۲ درصد در اقلیم خشک و ۶۸درصد در اقلیم نیمه خشک قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، مرتضوی مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان شمالی  گفت:با توجه به وضعیت اقلیمی استان صرفه جویی در مصرف آب و مدیریت منابع آبی لازمه عبور از بحران کم آبی است.

مرتضوی افزود:در حوزه وزارت خانه و شرکت‌های آب منطقه ای سند سازگاری با کم آبی تدوین شده که در حال پیاده سازی اهداف این سند هستیم.

او بابیان اینکه امسال در کشور بارش‌ها نسبت به سال آبی گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است، عنوان کرد: این میزان بارندگی در استان نیز با کاهش ۴۰ درصدی همراه بوده است، همچنین در بازه بلند مدت ۳۲ ساله ۳۵ درصد کاهش بارندگی‌ها را داشتیم.


بیشتر بخوانید


مرتضوی در ادامه افزود:این کاهش بارش‌ها در ذخیره آب‌های سطحی و زیرزمینی تاثیرگذار بوده و در این روز‌های گرم سال و افزایش مصرف اب شاهد تاثیرات آن هستیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اظهار کرد:در حوزه آب‌های سطحی این کاهش بارش‌ها حجم ورودی آب به سد‌های استان ۶۰درصد کاهش داشته است به عبارتی از ۲۳۰ میلیون متر مکعب حجم سد‌های استان، امروز فقط ۹۵ میلیون مترمکعب آب در مخازن سد‌ها وجود دارد.

به گفته‌  مرتضوی سد شیرین دره در استان از وضعیت مطلوبی برخوردار است و سد بیدواز اسفراین با ۱۱ درصد ذخیره آب از شرایط مطلوبی برخوردار نیست.

کاهش سالانه ۷۰ میلیون مترمکعب در منابع آب زیرزمینی

او با اشاره به اینکه در خراسان شمالی سه سد بیدواز اسفراین، بارزو شیروان و سد شیرین دره وظیفه تامین آب شرب استان را دارد، گفت:کاهش بارش‌ها و تغییر اقلیم و از همه مهمتر نبود صرفه جویی در مصرف آب باعث اضافه برداشت‌ها از منابع زیر زمینی شده و در نتیجه آن از ۱۱ دشت استان ۸ دشت ممنوعه بحرانی باشد.

۹۰ درصد آب مصرفی استان در حوزه کشاورزی

مرتضوی اهمیت صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف را از عوامل عمده کاهش تنش‌های آبی عنوان کرد و گفت:تغییر الگوی کشت در حوزه کشاورزی و حذف شیوه‌های سنتی غرقابی از دیگر عوامل موثر در اصلاح الگوی مصرف است.

مرتضوی آب مصرفی سالانه استان را ۹۸۸ میلیون مکعب عنوان کرد و گفت: از این میزان ۸۷۰ میلیون متر مکعب در حوزه کشاورزی،۹۵ میلیون مکعب در حوزه شرب و حدود ۲۰ میلیون مکعب در حوزه صنایع مصرف می‌شود.

مرتضوی همکاری مردم بخصوص کشاورزان در تغییر الگوی کشت و شیوه نوین آبیاری را از عوامل موثر در صرفه جویی منابع آبی دانست.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان شمالی در خصوص قطعی آب در روز گذشته افزود:علیرغم بارندگی‌های اخیر و وقوع سیلاب و در ادامه ورود آن با حجم ۳۵۰ متر مکعب به سد شیرین دره، آب تصفیه شده تحویل داده شد، اما بدلیل کمبود برق در مرکز استان مخازنی که کسری آب را از سد شیرین دره تامین می‌کردند از مدار خارج شدند.

مرتضوی  افزود:صنایع در کشور راهی جز استفاده از منابع آبط پایدار ندارند که این موضوع  در کشور آغاز شده و در استان خراسان شمالی نیز ایده‌ها و راهکار‌هایی برای استفاده از پساب به کارخانه‌های پتروشیمی و آلومینا داده شده که در حال بررسی هستند.

مرتضوی در پایان عنوان کرد:فروش آب به کشاورزان بر اساس نرخ تعیین شده است و کاهش آب تاثیری در آن ندارد هر چند قیمت آب در کشور نرخ واقعی خود را ندارد؛ به طوری که هزار لیتر آب با قیمت ۱۲۰ تومان به فروش می‌رسد.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.