در ۸ سال گذشته به جای تربیت مدیر رسانه و رسانه‌نگار با اجرای سیاست نادرست"تولد رسانه بی محتوا" روبرو بودیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، در فرایند جهان‌محلی‌شدن، مطبوعات و رسانه‌های ملی و سراسری به میزان زیادی کارایی خود را از دست می‌دهند؛ هر روز ضعیف‌تر می‌شوند و به تدریج از مخاطبین آن ها کاسته می‌شود. این امر به مثابه فرصتی برای رسانه‌های فراملی نظیر شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و رسانه‌های بین‌المللی در بعد جهانی و نیز مطبوعات منطقه‌ای در بعد محلی قلمداد می‌شود که می‌توانند در فضای بین‌المللی و فضای محلی به بازنمایی رویدادها، نگرش‌ها، هنجار‌ها و ایدئولوژی بپردازند.

رسانه های محلی در صورت دارا بودن شرایطی، چون آزادی در عمل، نیروی انسانی حرفه ای و متخصص، شرایط مساعد اقتصادی، امکانات و تجهیزات مطلوب و در نهایت توزیع مناسب و به‌هنگام قادر خواهند بود ضمن ایفای نقش اطلاع‌رسانی و آگاهی سازی، مناطق حوزۀ انتشار خود را بر مدار توسعۀ پایدار قرار دهند.

این در حالی است که با توجه به گسترش روزافزون فن آوری های نوین ارتباطی و همه گیر شدن امکان بهره برداری از این فنآوری‌ها، رسانه‌های محلی می توانند با تکیه بر اشتراکات محلی و ایجاد همدلی بیشتر بین مردم و نهاد‌ها و افزایش سرمایه اجتماعی، فرصتی فراهم آورند که در آن بتوانند به گونه ای مطلوب تر به بازنمایی واقعیت های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مناطق خود بپردازند.


رسانه‌های محلی در کما!

پژوهش‌های علمی در حوزه رسانه‌های محلی حاکی از آن است، وضعیت رسانه‎ های منطقه‌ای در بیشتر استان ها به گونۀ دیگری است و در ابعاد اقتصادی، مدیریتی، حقوقی، آموزشی، جذب مخاطبین، تولید محتوا و ... چالش‌های جدی دارند که متاسفانه به این مسئله مهم از سوی متولیان فرهنگی بی توجهی شده و از طرف دیگر رسانه‌های محلی، تشکل رسانه‌ای فراگیر استانی نداشته‌اند که بتوانند با مرجعیت آن، چالش‌ها و نقاط ضعف خود را مرتفع سازند و تنها تشکل فراگیر این بخش خانه مطبوعات است که از بدو تاسیس به دلیل اهلیت نداشتن غالب مدیران آن، نبود بودجه مناسب، دخالت دولتی‌ها و عوامل متعدد دیگر هیچ زمان نتوانسته برای منافع جمعی اهالی مطبوعات قدم مثبتی بردارد.


‌رسانه و توسعه

مطبوعات منطقه‌ای، موتور محرک توسعۀ محلی به شمار می‌روند، درشرایطی که مطبوعات سراسری به مسائل و دغدغه‌های کلان ملی و بین‌المللی می‌پردازند و از کاستی‌ها، نیاز‌ها و علائق جامعه محلی به ناگزیر یا از روی تسامح غفلت میورزند، این وظیفۀ رسانه‌های منطقه‌ای و محلی است که با درک واقع بینانه از مسئولیتها، وظایف و جایگاه خود از طریق آگاهی بخشی، نقد و ارزیابی منصفانه و عالمانۀ سیاستها، برنامه‌ها و عملکردها، نیاز‌ها و ظرفیت‌های توسعۀ محلی را معرفی کنند و با منتشر نمودن دیدگاه‌ها، تحلیل‌ها و پیشنهاد‌های کارشناسان محلی به رفع فقر، محرومیت و عقب ماندگی منطقۀ خود یاری رسانند و زمینۀ پیشبرد توسعۀ پایدار محلی را در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد نمایند که این مهم جزو وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به منظور توسعه محلی، زمینه‌های گسترش کمی و کیفی رسانه‌های منطقه‌ای را فراهم سازد.

اما در ۸ سال گذشته معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به گونه دیگری عمل کرد و به جای سیاست کیفی سازی رسانه‌ها سیاست کثرت رسانه را برگزید و مجوز بیش از ۱۲ هزار رسانه مکتوب و الکترونیکی را در سراسر کشور صادر نمود که با پژوهشی ساده میتوان به راحتی دست یافت این رسانه‌ها نه تنها کمکی به افکار عمومی نکردند، بلکه در برخی مواقع ندانسته و یا بعضا دانسته منجر به تشویش افکار عمومی نیز شده اند.

 

چه باید کرد؟

آموزش رسانه‌نگاری و مدیریت رسانه به ویژه در شرایط متغیر امروزی از اهمیت بسیاری برخوردار است و تخصصی¬سازی، حرفه‌ای‌گرایی و افزایش سطح کیفی نیروی انسانی دوام و بقای رسانه ها را تامین می کند که این موضوع در قلمرو ماموریت‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد، که متاسفانه در ۸ سال گذشته به دلیل اجرای سیاست تولد رسانه به جای تربیت مدیر رسانه و رسانه‌نگار، کثرت رسانه‌های بی محتوا را ایجاد نموده است؛ از این جهت به نظر می‌رسد با توجه به اثرگذاری انکارناپذیر رسانه در زندگی روزمره مردم می‌بایست برای ساماندهی رسانه‌ها و تولید محتوا دقیق و وثیق در فضای مجازی با سرعت بیشتری سیاست‌گذاری کرد تا میزان گرایش کاربران ایرانی به محتوا‌های خارجی که با انواع بسته‌بندی‌ها و تکنیک‌های تنظیم خبر برای ایجاد روایت غالب در اختیار مردم ایران گذاشته می‌شود کاهش یابد و با گسترش کیفی و کمی رسانه‌های منطقه‌ای به منابع داخلی در بین افکار عمومی اعتبار داد.

یادداشت از سینا قربانی - دانش آموخته مطالعات فرهنگ و رسانه 


سیاست‌های مطبوعاتی در دولت جدید تعیین شود

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۱۵ تير ۱۴۰۰
کاملا درسته
باید به رفاه خبرنگاران توجه ویژه داشت
Iran (Islamic Republic of)
ابوطالب مشکات
۲۰:۰۵ ۱۵ تير ۱۴۰۰
خبرنگار ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۱۶:۲۰ ۱۵ تير ۱۴۰۰
رسانه ها باعث پیشرفت یک کشور میشوند
Iran (Islamic Republic of)
خبرنگار
۱۵:۵۰ ۱۵ تير ۱۴۰۰
باید به وضعیت خبرنگاران توجه جدی شود
Iran (Islamic Republic of)
یک روزنامه نگار
۱۶:۳۳ ۱۵ تير ۱۴۰۰
بزرگوار مشکل اینه که در کشور ما به دلایل نامعلوم نمی خواهند که به وضعیت رسانه ها توجه شود امیدوارم دولت رویسی به این بخش مهم توجه جدی کند
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۴۶ ۱۵ تير ۱۴۰۰
دولت مگه سیاست هم داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۵ تير ۱۴۰۰
باید رسیدگی به وضعیت مطبوعات تبدیل به یک مسئله برای دولت شود و صرفا با اقدامات گذری ازش عبور نکند
Iran (Islamic Republic of)
خبرنگار
۲۰:۲۲ ۱۵ تير ۱۴۰۰
متاسفانه در کشور ما به رفاه خبرنگاران توجه نمیشود در صورتی که در کشورهای توسعه یافته خبرنگاران از جایگاه بسیار بالایی برخوردار هستند و هر کسی نمی تواند به راحتی عنوان خبرنگار را یدک بکشد