بناهای تاریخی،نشان از فرهنگ، تمدن و هنر معماری بی نظیر ایران دارند.

 

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در دل شلوغی های تهران،بناهای قدیمی و کهنسالی قرار دارد که هر کدام از آن ها نشانی از فرهنگ،تمدن، هنر و معماری بی نظیر ایران دارد،بناهایی که پس از سال ها همچنان پابرجا مانده اند و تاریخ پرفراز و نشیب این شهر را روایت می کنند.

آثار و بناهای تاریخی بخش عمده ای از فرهنگ و تمدن ایرانیان محسوب می شوند که از دوره های مختلف به جا مانده و زیبایی های هنری و فرهنگی در دوره های مختلف تاریخ را به نمایش می گذارد،آثاری که در مناطق مختلف کشور وجود دارند و گواهی از تمدن کهن ایرانی است.

در مناطق قدیمی تهران این خانه ها و بناهای تاریخی و قدمت دار بیشتر هستند،در قسمتی از شهر که میزان تراکم جمعیت و خانه ها زیاد است و هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده اند و باید برای محافظت از این بناهای قدیمی و تاریخی کوشا بود که بخش عظیمی از فرهنگ و تمدن ایران در گرو وجود این بناها است.

 کوروش خرد، معاون خدمات شهری و فضای سبز منطقه ۱۱ درگفت و گو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران جوان، درباره مرمت بناهای تاریخی منطقه گفت:در خیابان ولیعصر که در محدوده منطقه ۱۱ است، بنا‌های تاریخی زیادی قرار دارد از جمله خانه انیس الدوله،خانه پرفسور عدل و خانه مینایی که به عنوان موزه خیابان ولیعصر رونمایی شد.

وی افزود:اقداماتی را که در خیابان ولیعصر انجام می‌گیرد و به عنوان اسنادی که دارد تولید می شود به عنوان تهران ۱۴۰۰، و اقداماتی که در راستای ثبت جهانی شدن خیابان ولیعصر انجام می‌شود از میدان راه آهن تا انقلاب است، ولی یک بخشی بین چهار راه معز السلطان تا خیابان اهلی شیرازی (معروف به پل امیربهادر)  به صورت ویژه دارد پیگیری می‌شود.

خرد در ادامه گفت: اقدامات زیادی در زمینه مرمت وبازسازی در حال انجام است. اقداماتی از جمله، حذف تابلو‌های قدیمی وناهمگون، سایبان‌های قدیمی و فرسوده، رنگ آمیزی برخی از کرکره‌های آسیب دیده، مرمت پیاده راه و شیار نابینایان، و یک بخش هم بنا‌هایی که مربوط به دوره‌ی اواخر قاجار و پهلوی اول و بعضی هم مربوط به پهلوی دوم هستند انجام می شود.

وی افزود: بعضی از آن‌ها از نظر نما دارای معماری خاص و دارای ارزش هستند که در برنامه مرمت و بازساز‌ی قرار گرفتند، از جمله ملکی در ابتدای کوچه مافی که به مدرسه مشهور است ودارای معماری و طراحی ارزشمندی است و متاسفانه این بنا به طور کامل سیمانی شده بود و ما این سیمان‌ها را از نما‌های آجری طرح دار زدودیم و لایه‌هایی که روی آن‌ها قرار داشت را پاک نموده و آجر‌های طرح دار را آب ساب کردیم و طرح آن‌ها را به آن چیزی که بود برگرداندیم.

معاون خدمات شهری و فضای سبز منطقه ۱۱گفت:ملکی در این منطقه قرار دارد که مربوط به زمان پهلوی است و چون نما‌ی واجد ارزش است و ثبت نشده  و لذا اسمی هم ندارد و سابقه‌ای که مربوط به چه شخصی بوده هم نداریم،  در دست بررسی است.

وی یادآور شد: ۷ ملک در تقاطع خیابان حضرت ولیعصر و بشیری که به تقاطع پل امیربهادر مشهور است کنار هم هستند و  ساختمانشان در کنار انجمن مفاخر ایران است که  در واقع به ملک امیربهادر مشهور است، و یک گاراژی وجود دراد که در اطراف این گاراژ بالغ بر ۷ مغازه قرار دارد و همچنین یک ملک در تقاطع اهلی شیرازی است که این‌ها هم متعلق به دوره قاجار و پهلوی اول و دارای نما و معماری ارزشمند هستند که این املاک در دست مرمت هستند.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: مرمت ، خیابان ولیعصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۶ تير ۱۴۰۰
بابا فرهنگ تمدن کیلو چند فکر مردم باشین اینقدر اب برق خونه هایی مردم قط نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۶ تير ۱۴۰۰
ریشه ی مصائب و معضلات اجتماعی دست برداشتن از عقل و تفکر هست.
آخرین اخبار