چالش‌های زعفران‌ تمامی ندارد

زعفران یکی از استراتژیک ترین محصولات صادراتی خراسان رضوی است که در سال‌های گذشته با چالش‌های متعددی روبرو بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامحسین ساربان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پدیده خشکسالی و تداوم آن همراه با تنش‌های دمایی از زمستان پارسال تاکنون تاثیرات منفی خود را بر کشت و برداشت محصول راهبردی زعفران این استان هم گذاشته است.

او افزود: پیش‌بینی می‌شود خشکسالی و پیامد‌های طبیعی آن موجب کاهش ۳۵ درصدی تولید محصول زعفران در کشتزار‌های خراسان رضوی شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: حدود ۹۰ هزار هکتار از کشتزار‌های استان به کشت زعفران اختصاص دارد که این سطح از روزهای پایانی  سال گذشته درگیر سرما شد، امسال باران خوبی هم نداشتیم و تنش‌های دمایی موجب رشد کم پیاز‌های زعفران شد، بنابراین امسال شاهد کاهش محصول زعفران در استان خواهیم بود.


بیشتر بخوانید


ساربان بیان کرد: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، حجم بارش امسال در این استان به میزان ۶۷ درصد نسبت به پارسال کمتر شده است.

او تصریح کرد: به این ترتیب همه شهرستان‌های خراسان رضوی ظرف سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش بارندگی داشته‌اند که این وضعیت تاثیرات مخربی بر تولید محصولات باغی و زراعی داشته است.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: پارسال میزان تولید زعفران در خراسان رضوی ۳۰۲ تن بود که از سطح ۹۱ هزار هکتار مزارع زعفران برداشت شد؛ بر این اساس عملکرد تولید زعفران در مزارع خراسان رضوی تا پارسال بیشتر از سه کیلوگرم در هر هکتار بوده است.

ساربان  به وضعیت اشتغال مرتبط با تولید زعفران در این استان اشاره و اظهار کرد: زعفران بطور میانگین به ۲۱۰ نفرروز نیروی کار در سطح هر هکتار کشتزار نیاز دارد؛ بر این اساس هر هکتار کشت زعفران حدود یک نفر اشتغال دائم را در حوزه تولید این محصول راهبردی ایجاد می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: جمعیت بهره‌برداران بخش کشاورزی مرتبط با کشت زعفران تا پارسال در خراسان رضوی ۱۱۷ هزار نفر بود.

ساربان بیان کرد: بر این اساس با احتساب جمعیتی پنج نفره برای هر خانوار، شمار افراد منتفع اقتصادی از بخش تولید زعفران در این استان بالغ بر ۵۸۰ هزار نفر است.

از مجموع یک میلیون هکتار زمین کشاورزی (زراعی و باغی) در خراسان رضوی ۷۲.۶ درصد زیر کشت آبی و ۲۷.۳ درصد زیر کشت دیم قرار دارد.

در فعالیت‌های زراعی این نسبت‌ها شامل ۶۴.۴ درصد سطح زیر کشت آبی و ۳۵.۶ درصد کشت دیم است و در فعالیت‌های باغی ۸۷ درصد زیر کشت آبی و ۱۳ درصد زیر کشت دیم قرار دارد.

حمایت از زعفران‌کاران خرد

ایرج ناصری مقدم مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی با اشاره به مشکلات زعفران‌کاران خراسان رضوی گفت: یکی از راهکارهایی که برای کمک به زعفران‌کاران خراسان رضوی در سال گذشته به عنوان یک سیاست راهبردی از سوی دولت دنبال شد خرید حمایتی زعفران بود که هدف اصلی آن جلوگیری از افزایش قیمت کاذب زعفران بود.

او افزود: مدیریت بازار در قالب اجرای این طرح بهتر قابل تحقق است و حمایت مناسبی نیز از این طریق از کشاورز صورت می‌گیرد و مانع متضرر شدن بیشتر وی می‌شود.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی ادامه داد: زعفرانکاران خرد در قالب این طرح از این چتر حمایتی برخوردار شدند و کمک شایانی به وضعیت آنها از طریق اجرای طرح صورت گرفت.

قیمت زعفران رشد نداشته است

غلامرضا میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران هم از بعد دیگری به مسائل و مشکلات می‌پردازد و گفت: قیمت خرید تضمینی سال گذشته بسیار ناچیز بود و رضایت حداکثری را برای کشاورزان به ارمغان نیاورد.

او افزود: قیمت زعفران در سال‌های اخیر رشد چندانی نداشته و در مقایسه با سایر کالاها که رشدی چندین برابری را تجربه کرده‌اند قیمت زعفران در همان سطح قبلی باقی ماند و قیمت تعیین شده از سوی دولت نیز بسیار پائین بود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ادامه داد: سال گذشته در مجموع با شرایط ناشی از کرونا و با وجود اینکه میزان مصرف داخلی این محصول کاهش داشت اما شرایط خوبی بر بازار صادرات این محصول حاکم بود.

قوانین دست و پاگیر

میری بیان کرد: تجار و صادرکنندگان شناسنامه‌داری در حوزه صادرات زعفران در سطح کشور و استان فعال هستند اما بعضا توان رقابت با قیمت‌های قاچاق زعفران را که از مبادی غیررسمی صورت می‌گیرد ندارند و از گردونه خارج می‌شوند.

او تصریح کرد: قوانین متعدد و زیادی که عمدتا هم دست و پاگیر هستند در حوزه زعفران وجود دارد که سبب شده بعضا صادرکنندگان از فعالیت در این حوزه نومید شوند.

در مجموع بنظر می‌رسد باید سیاست‌های حمایتی بیشتری برای این محصول بنیادین و استراتژیک به ویژه در خراسان رضوی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.