رزم حسینی گفت: با روش جدید به کار گرفته شده ۴۰ درصد میزان سرمایه گذاری و ۳۸ درصد قیمت تمام شده کاتد کاهش می‌یابد.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رزم حسینی وزیر صمت در آیین بهره برداری از طرح‌های صنعتی اظهار کرد: امروز ۵ پروژه مهم در استان کرمان افتتاح خواهد شد که ۴۰ هزار میلیارد تومان برای آن‌ها سرمایه گذاری شده است. این پروژه ۴ هزار و ۱۰۵ اشتغال مستقیم و ۲۰ هزار اشتغال غیر مستقیم ایجاد خواهد کرد. از این ۵ پروژه ۲ پروژه ویژگی ممتاز دارند که باید مورد توجه قرار بگیرد. اولین پروژه تولید شمش فولادی با ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن است که به روش کوره بلند فعالیت خواهد کرد. پیش از انقلاب یک پروژه ذوب آهن اصفهان را داشتیم که ذغال سنگ و کوک مستقیم به فولاد تبدیل می‌شد و ۶۰۰ هزار تن ظرفیت داشت. بعد از انقلاب این دومین پروژه فولادی کوره بلند است که در جمهوری اسلامی افتتاح می‌شود.

او بیان کرد: ۷۰ درصد فولاد جهان با روش کوره بلند تولید می‌شود، اما به دلیل وجود انرژی گاز در کشور ما اغلب به روش احیای مستقیم رو می‌آورند. به دلیل وجود معادن ذغال سنگ و معادن خمرود در استان کرمان ظرفیت خوبی برای بهره گیری از این روش وجود دارد و سرمایه گذاران محترم این روش را برای این منطقه تعریف کرده‌اند تا زنجیره کامل از زغال سنگ، کوک سازی، فولاد خام و کنسانتره وجود داشته باشد.

رزم حسینی پروژه تولید ۵۰ هزار تنی کاتد مس با روش‌های جدید را دومین پروژه مهم این استان دانست و گفت: در روز اول این دانش را بسیاری به سخره میگرفتند و ریسک بزرگی انجام شد، اما در نهایت این پروژه جواب داد و با روش به کار گرفته شده در نهایت ۴۰ درصد میزان سرمایه گذاری و حدود ۳۸ درصد قیمت تمام شده کاتد کاهش پیدا کرده است. این دانش به طور انحصاری در اختیار این کارخانه ایرانی است. با افتاد این پروژه ظرفیت مس کاتد ۵۱۲ هزار تن خواهد صد و افتخاری براز کشور است. سال گذشته ۷۳۰ میلیون دلار صادرات کاتد مسی داشتیم.


بیشتر بخوانید:

 

وزیر صمت بیان کرد: امروز سرمایه‌دارها و صنعت‌گران با دانش فنی در یک هلدینگ کنار هم جمع شدند و در رقابتی سازنده با ایمیدرو دولتی رقابت می‌کنند که برای ما افتخاری محسوب می‌شود. از سال گذشته با پروژهایی که امروز افتتاح شد جمعاً ۲۱۵ هزار میلیارد تومان افتتاح و کلنگ زنی داشتیم. حدود ۴ هزار هکتار از طرف منابع طبیعی و برای جنگل کاری برای این سرمایه گذاران قرار گرفته است همچنین آب این واحدهای صنعتی از پساب شهر کرمان استفاده می‌کنند.
 
او تشریح کرد: بنا بر برنامه ششم وزارت صمت مکلف بود اسناد سیسات‌های صنعی ایران را نوشته و تصویب کند. موسسه معتبر بازرگانی ایران با همراهی دانشگاهیان و خبرگان صنعت شروع به تهیه سند کرد و امروز بعد از ۲ سال از این سند رونمایی خواهیم کرد که در ۱۰ رشته صنعتی اولویت دار و با دو سندی که در گذشته نوشته شده بود انجام شده است. این ۱۰ رشته شامل پتروشیمی و صنایع پایین دستی، فولاد و صنایع پایین دستی، لوازم خانگی، شرکت‌های دانش بنیان، تجهیزات پزشکی، نساجی و پوشاک، صنایع غذایی و دارویی، تجهیزات برقی و نیرو گاهی و صنایع فلزی است.
رزم حسینی تصریح کرد: باور ما بر این است که باید صنعت کشور را از آب و برق خود کفا کنیم و نمی‌خواهیم منتظر وزارت نیرو برای تأمین برق باشیم. صنعت ایران امروز بیش از ۲ هزار مگاوات برق تولید و مصرف می‌کند و در یک ماه گذشته با همکارش شرکت ملی مس و برخی شرکت‌های معدنی ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه برق تفاهم کردیم که به محض صدور مجوز وزیر نیرو عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. بودجه مورد نیاز این طرح هم مصوب شده و در دولت بعدی به بهره برداری خواهد رسید.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: وزارت صمت ، کاتد مس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار