کارشناس بازار سرمایه گفت: در هفته‌ای که گذشت شاهد روند مناسبی در بازار بودیم که در این روند مناسب، عوامل مختلفی دخیل بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بورس بازاری بسیار تاثیر پذیر از عوامل مختلف است که هر چه تعداد این اخبار و عوامل کاهش پیدا کند، بازار راحت‌تر می‌تواند مسیر خود را پیدا کند. به نظر می‌رسد که با توجه به واکسینه شدن بازار سرمایه نسبت به اخباری همچون برجام و کاسته شدن ریسک‌های سیاسی حاکم بر بازار و همچنین وجود عوامل و اخبار مثبت از جمله، کاهش تدریجی و پیوسته نرخ سود بین بانکی روند مطلوبی در بازار سرمایه ایجاد شده است.

آغاز روندی جدید در بازار سرمایه پس از چند ماه

ابراهیم جباری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که در هفته گذشته شاخص کل و هم وزن چه شرایطی را تجربه کردند؟ اظهار کرد: شاخص کل در هفته ای که گذشت 1.99 درصد افزایش یافت و به عدد یک میلیون و 282 هزار واحد رسید که نشان دهنده این است که به طور میانگین این هفته بازار مثبتی را داشتیم و بازار سرمایه با دو کندل نزولی که یک کندل در ابتدای هفته و یک کندل در آخرین روز معاملاتی ایجاد کرد.


بیشتر بخوانید


او بیان کرد: شاخص هم وزن ۲.۱۴ درصد افزایش یافت و به عدد ۳۹۲ هزار ۵۸۴ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن در ابتدا وانت‌های روز معاملاتی کندل نزولی داشت و در ۳ روزدیگر کندل‌های سبز داشت.

کارشناس بازار سرمایه افزود: طبق ورود نقدینگی که طی هفته معاملاتی گذشته به بازار سرمایه داشتیم، شاخص هم وزن رشد بیشتری نسبت به شاخص کل داشت که این نشان دهنده این است که توجه بازار سرمایه از سمت شرکت‌های بزرگ به سمت شرکت‌های کوچک‌تر و متوسط می‌آید.

 

جباری تاکید کرد: لازم به ذکر است چند نکته در مورد شاخص کل و هم وزن حائز اهمیت است از جمله، جابه‌جایی حجم سهم‌ها و به اصطلاح دست به دست شدن سهام در این محدوده‌ها، شاخص کل هم وزن در پی تشکیل الگو‌های بازگشتی تکنیکالی و همچنین شکست برخی مقاومت‌ها و تقویت تقاضا از یک سو و تغییر شرایط بنیادی برای بعضی شرکت‌ها از سوی دیگر، بر این اساس احتمالا شاهد کاهش صف‌های فروش و تعادل در نماد‌های بیشتری خواهیم بود.

او بیان کرد: باید دید نگاه بازارگردان‌ها و حقوقی‌های بزرگ در شاخص ساز‌ها به چه شکل هست و بر اساس آن مسیر پیش رو را تعیین کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در سهم‌های متوسط و کوچک هم باید دید بین عرضه و تقاضا کدام توسط سهامداران سهم‌ها، پیشی خواهند گرفت. بر این اساس محدوده‌ خرید و فروش‌ها در بازه‌های کوتاه، بلند و متوسط با توجه به استراتژی‌ها پیش خواهد رفت.

جباری در پاسخ به این پرسش که در این هفته چه میزان نقدینگی به بازار ورود پیدا کرد؟ گفت:  هر زمان که پول به سمت شاخص هم وزن و شاخص فرابورس بیاید یعنی رشد این دو شاخص بیشتر از شاخص کل باشد ما می‌توانیم به این نتیجه برسیم که ریسک بازار مقداری بیشتر می‌شود، زیرا پول از سمت شرکت‌های بزرگتر و شناخته‌تر به سمت شرکت‌های کوچک‌تر می‌رود، اما بازده عموم بازار نیز بیشتر خواهد بود در هفته ای که گذشت تقریبا بازار مناسبی داشتیم و به طور کل ۲۵۸ میلیارد ورود پول را به بازار شاهد بودیم که نشان دهنده وضعیت مناسب بازار است ارززش معاملات نیز در طی این هفته بسیار مناسب بود و رکورد ارزش معاملات در سال ۱۴۰۰ شکسته شد

گروه فلزات اساسی لیدر پر قدرت هفته گذشته بازار

جباری در پاسخ به این پرسش که در هفته گذشته کدام صنایع پیشتاز بازار بوده‌اند؟ بیان کرد: صنایع پیشتاز بازار سرمایه طی هفته‌های گذشته که باعث آرامش نسبی در بازار شدند؛ صنایع خودرویی فلزی-معدنی، بانکی‌ها، پالایشی‌ها و گروه شیمیایی همراه با گزارشات جالب برخی از این گروه‌ها مثل، گروه پتروشیمی‌ها بودند. آخر هفته نیز نماد‌های گروه‌های سیمانی و ساختمانی با اقبال مواجه شدند.

او بیان کرد: به صورت کلی چیزی که مشخص شده این است که، در همه‌ گروه‌ها جابه‌جایی سهامداران شکل می‌گیرد و به همین علت، سهم‌ها در همه‌ گروه‌ها با نوسانات زیادی همراه هستند که باید دید هدف جمع آوری سهم‌ها بوده یا فقط نوسانات کوتاه مدت بوده است.

تعطیلی برخی کارخانه‌های تولیدی به خاطر قطعی برق

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که در هفته گذشته چه اخباری بیشترین تاثیر را بر روند بازار داشته‌اند؟، گفت: همچنان بازار از اخبار سیاسی و برخی تصمیمات ناگهانی تاثیر می‌گیرد و طی هفته‌های اخیر هم مسائل مربوط به توافق برجام، خبر افزایش ۱۱۷۳ درصدی شستا، مسائل مرتبط با خاورمیانه، انتخاب رئیس جمهور و همچنین قطعی برق‌ که باعث تعطیلی موقت و دستوری برخی کارخانه‌های تولیدی و صنعتی برای تامین برق عادی مردم شد از جمله، اخبار مهم هفته‌ اخیر بوده است که هر کدام در جایگاه خود تاثیرات مثبت و منفی بر روی روند بازار سرمایه گذاشتند.

تغییر روند برخی از سهام‌های کوچک بازار سرمایه

وحید کشمیری پور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که در هفته گذشته شاخص کل و هم وزن چه شرایطی را تجربه کردند؟ اظهار کرد: در هفته معاملاتی گذشته شاخص کل و شاخص هم وزن روند صعودی را در پیش گرفتند، ولی چیزی که بسیار مشهود بود این بود که، یک سری سهام کوچک تغییر روند دادند و حرکت رو به بالایی داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این پرسش که در هفته گذشته کدام صنایع پیشتاز بازار بوده‌اند؟ بیان کرد: در هفته گذشته به صورت چرخشی صنایع مختلف مورد توجه قرار گرفتند و در اواسط هفته صنایع پالایشی و فلزی بسیار مورد توجه قرار گرفتند و این دو صنعت سبب مثبت شدن شاخص هم شدند.

قطعی برق سد راه صنایع فلزی و سیمانی

کشمیری پور در پاسخ به این سوال که در هفته گذشته چه اخباری بیشترین تاثیر را بر روند بازار داشته‌اند؟ اظهار کرد: اتفاقی که در آخرین روز هفته معاملاتی افتاد این بود که، با توجه به قطعی برق و احتمالاتی در خصوص قطع برق صنایع فلزی و سیمانی به خاطر وجود فشار برق وجود داشت که سبب ایجاد فشار بیشتر برای عرضه در صنایع سیمانی و فلزی شد و در نتیجه روند صعودی موجود در بازار سرمایه در روز چهارشنبه متوقف شد.

او بیان کرد: البته در شاخص کل افتی صورت نگرفت، ولی یک مقدار میزان عرضه‌ها افزایش یافت.

کارشناس بازار سرمایه افزود: همچنین در هفته گذشته مجددا شاهد کاهش نرخ سود بین بانکی بودیم که این خبر بر روی روند بازار سرمایه تاثیر گذار بود و همچنین از گوشه و کنار اخباری در خصوص برجام نیز به گوش بازار سرمایه می‌رسد، اما هنوز تکلیف برجام مشخص نیست، ولی بازار سرمایه در مقابل ابهامات برجام واکسینه شده و خیلی نسبت به آن واکنش نشان نمی‌دهد.

با توجه به صحبت‌های کارشناسان بازار سرمایه گفتنی است که در هفته گذشته شاهد رشد شاخص کل و شاخص هم وزن بودیم که این موضوع می‌تواند نوید بخش صنایع کوچک باشد که دیگر تنها صنایع بزرگ و شاخص ساز از عوامل مثبت موثر بر بازار به تنهایی نخواهند بود و نقدینگی دیگر تنها به سوی صنایع بزرگ حرکت نمی‌کند.

امید است که در هفته‌های آتی نیز شاهد روند صعودی و ورود نقدینگی به بازار با کاسته شدن برخی از ابهامات حاکم بر بازار و رفع مشکلاتی از جمله، قطعی برق که سد راه فعالیت صنایع اصلی شده است، باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۸ تير ۱۴۰۰
لطفا خبراي روزتونو بيشتر كنيد و تحليل روزانه از بازار بزاريد
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۱:۲۵ ۱۸ تير ۱۴۰۰
خبرنگار اين گزارش بسيار مغرور است
تمام
Iran (Islamic Republic of)
كشور
۱۱:۲۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
چرا فقط تو كشور ما بورس اينجوريه
چرا؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۱۸ تير ۱۴۰۰
من عاشق خبرنگاري كه اين گزارش و زده شدم لطفا راهنمايي كنيد و لطفا شما يك محل به ما هم بدهيد
با تشكر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۱۸ تير ۱۴۰۰
باري كيه ديگه:/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۸ تير ۱۴۰۰
باز بازي و شروع نكنيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
فعلا خداحافظظظظ
Iran (Islamic Republic of)
تقس زاده
۰۰:۱۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
بورس ایران خدا حافظ
Iran (Islamic Republic of)
رويا
۰۰:۱۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
الان بکم بازار متعادل شده پولها از بازارهای موازی داره میاد تو بورس نکنید ترا خدا بگذارید بورس راه خودشو پیدا میکنه باز یکی صبح زودتر از خواب بیدار شده امدضرر رو مردم حداقل به پول خودشون برسند کجای دنیا اینطوریه ه دستور صادر کرده بگذارید اینهمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۱۸ تير ۱۴۰۰
برای چند روزی اوضاع بورس بهتر شد،که نابود کنندگان بازار بورس ایران بیدار شدند وبا حذف ناگهانی دامنه ی نوسان ،مجددا بازار فروش را برای منافع خودشان حذف میکند
Iran (Islamic Republic of)
قدير حبيبي
۰۰:۰۸ ۱۸ تير ۱۴۰۰
باسلام با توجه به اینکه اینجانب بازنشسته آموزش و پرورش هستم و حسابی که سود سهام عدالت به آن واریز می شد هیچگونه مشکلی نداشته ولی سود مرحله دوم سهام عدالت بحسابم واریز نشده است از مسئولین این امر خواهان رسیدگی به این موضوع را دارم.ممنون
Iran (Islamic Republic of)
رحيم
۰۰:۰۷ ۱۸ تير ۱۴۰۰
خدایی من چیکار کنم من که سهام عدالت ندارم پدرم مریضه مادرم مریضه خودم مریضم همش دارو مصرف میکنیم خیلی داروها گرونه الان یه مرغ هم نمیشه بخریم این چه وضعیتیه چرا کسی کاری نمیکنه چرا چیزی که تو خود ایران تولید میشه گرون میفروشن روز ب روز کیفیت پایین میشه و کوچیک و قیمتش میره بالا خدایی به داد مردم برسین
Iran (Islamic Republic of)
آرين
۰۰:۰۶ ۱۸ تير ۱۴۰۰
چرا کارمندان دولتی رو سهام دادن اما کا گران بیچا ره رو ندادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۱۸ تير ۱۴۰۰
من تا حالا اصلا نمیدونم سودی بحساب واریز شده یا نه چون اصلا سودی که اینا میدن بیشتر از این هر روز بچه من از سوپر مارکت خرید میکنه اصلا نمیدونم سود برای من واریز میشه نمیشه اصلا نمیدونم چون که اصلا مبلغی نیست که بخوای بدونی اخه ۵۰ هزار یا ۶۰هزار تومان حالا شد پول که آبروی خودشون بردن سود سود دارن میکنن که کسی ندونه میگه شاید خدا میدونه چند میلیون تومان سود میدن
Iran (Islamic Republic of)
عجب
۰۰:۰۴ ۱۸ تير ۱۴۰۰
چرا فکری به حال افراد جا مانده سهام عدالت نمی کنید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
بورس مجبور ، محتوم و مختوم به صعود هست . چون بورس اولا" سال ۹۹ شاخص بالای ۲ میلیون را فتح کرده اکنون برای فتح این شاخص آمادگی کامل را خواهد داشت ثانیا" بورس موتور محرکه ی هر کشوری هست . دولت ضرورتا" مجبور به سروسامان دادن به وضعیت بورس خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
بورسي بدبخت
۰۰:۰۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
دوباره دارید جو میدید مردم رو بدبخت کنید هاا
خجالت بکشید دیگ
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۳:۵۹ ۱۷ تير ۱۴۰۰
با توجه به شرايط حال حاضر اميدوارم اين روند ازامه پيدا كند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۱۷ تير ۱۴۰۰
با تغيير ريئس سازمان بورس بورس باز ميريزه؟!
Iran (Islamic Republic of)
آشفته
۱۹:۴۴ ۱۷ تير ۱۴۰۰
اميدوارم روند بازار خوب پيش بره جلو اگه اينا برقم قطع نكنن عالي ميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۱۷ تير ۱۴۰۰
تيتر اولشو دوست داشتم
Iran (Islamic Republic of)
خسته
۱۹:۴۲ ۱۷ تير ۱۴۰۰
كارمندم حقوقم كمه
سرمايه گذاشتم تو بورس لعنتي ب فنا رفت
كي برميگرده
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۴۲ ۱۷ تير ۱۴۰۰
الان هفته اينده منتظر چي باشيم؟!
Iran (Islamic Republic of)
ر
۱۹:۴۱ ۱۷ تير ۱۴۰۰
سلام خسته نباشيد لطفا يك تحليل هم روزانه از بورس براريد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۱۷ تير ۱۴۰۰
چرا سود سهام عدالت متفاوت بود براي هر كس؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس.
۱۹:۴۰ ۱۷ تير ۱۴۰۰
رشد حال حاضر بازار دستوريه؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۱۷ تير ۱۴۰۰
الان پس بر چه مبنايي بازار رشد مبكنه؟!
آخرین اخبار