کم آبی و آهنگ کند نوین سازی سیستم‌های آبیاری در استان مرکزی

اگر روند کنونی ادامه یابد تجهیز کشاورزی استان مرکزی به سیستم‌های آبیاری نوین حدود ۲۴ سال طول می‌کشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، کم آبی اکنون برای همه مردم دنیا به خصوص مردم کشور ایران امری بدیهی است و نیاز نیست آنرا اثبات کنیم، اما آیا مسئولان امر در کشور برای مقابله با کم آبی کار موثری کرده اند؟

اجرای طرح‌های آبیاری نوین درکاهش استفاده از ذخایر آب‌های زیر زمینی و جلوگیری از هدر رفت آب در مزارع مهم است ویکی از نهاد‌های مسئول در مدیریت بحران کم آبی جهاد کشاورزی است و یکی از راه‌هایی که می‌تواند در این زمینه انجام دهد نوین سازی سیستم‌های آبیاری کشاورزی است.

کوهدانی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاوری استان مرکزی گفت: با تجهیز مزارع به سامانه آبیاری نوین بطور متوسط در هر هکتار ۴ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

کوهدانی افزود:استان مرکزی بدلیل شرایط آب و هوایی و کمبود منابع آبی و خشکسالی از جمله استان‌هایی است که اجرای طرح‌های آبیاری نوین می‌تواند کمک شایانی به ذخایر آب‌های زیر زمینی این استان کند.

اما آهنگ کنونی نوین سازی سیستم‌های آبیاری کشاورزی بقدری کند است که اگر در استان مرکزی بخواهد این روند ادامه پیدا کند بیش از دو دهه طول می‌کشد تا کل اراضی مستعد استان به این سیستم مجهز شوند.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاوری استان مرکزی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده ۱۶۲ هزار هکتار از اراضی استان مستعد اجرای طرح‌های سامانه نوین آبیاری است.

او اضافه کرد: از ابتدای نوین سازی آبیاری کشاورزی در استان مرکزی تا کنون ۷۰ هزار هکتار اراضی استان به این سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده اند.

اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در استان مرکزی از سال ۱۳۷۲ آغاز شده و در طول ۱۸ سال گذشته ۷۰ هزار هکتار اراضی نوین سازی آبیاری شده اند و اگر این عدد را از کل اراضی مستعد کم کنیم ۹۲ هکتار باقی می‌ماند.

با یک تناسب ساده به این نتیجه خواهیم رسید که تجهیز مابقی اراضی مستعد استان مرکزی به آبیاری نوین حدود ۲۴ سال طول می‌کشد که با توجه به مشکل حاد کم آبی بسیار غیر معقول است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاوری استان گفت: سیستم‌های آبیاری نوین در سطح ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی استان مرکزی در دست اجراست و سال گذشته هم ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار ازاراضی استان به سیستم آبیارنوین تجهیز شده است.

او ادامه داد: هزینه‌های اجرای سیستم‌های آبیاری نوین بطور متوسط بین ۷۰ تا ۸۵ درصد بصورت بلاعوض از سوی دولت پرداخت می‌شود و ۱۵ تا ۲۵ درصد هم آورده کشاورز است.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.