گیلاس، یاقوت‌های شیرینی که رونق‌بخش سفره کشاورزان طالقان شد

گیلاس، این جواهر سرخ در سفره اقتصادی طالقان می‌درخشد و برداشت آن، چنان رونق گرفته که لبخند رضایت را بر لب کشاورزان نشانده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، باغات گیلاس با درختان پرمحصول باعث شکرگزاری کشاورزان طالقانی شده است.

یکی از کشاورزان طالقان گفت: چند روزی است که مشغول گیلاس چینی هستیم و خداراشکر امسال محصول خوبی داریم. درختان گیلاس پیوندی بالای ۲۰۰ کیلو بار داده‌است.

او افزود: کارهای زیادی باید انجام دهیم تا محصول خوبی به دست بیاید؛ اسفند ماه درختان را هرس می کنیم و بهار چند نوبت شخم می زنیم و دو تا سه بار سم پاشی می کنیم.

حاتمی، کارشناس جهاد کشاورزی طالقان گفت: باغات گیلاس کل شهرستان طالقان در حدود ۴۰۰ هزار هکتار و میزان عملکرد واحد سطح در هر هکتار، ۱۱ تن محصول است.

کارشناس جهاد کشاورزی طالقان افزود: البته کشاورزان برای به ثمر رسیدن این درختان در طول سال زحمات زیادی می کشند.

نداشتن جاده ای مناسب بین مزارع تا مراکز فروش میوه، زحمات کشاورزان را دوچندان کرده است.

حدادی، یکی دیگر از کشاورزان طالقان گفت: به خاطر خاکی بودن مسیر، هر ماشینی برای حمل بار میوه ها نمی آید و کرایه را دوبرابر می دهیم ضمن این‌که تا رسیدن بار به شهر، خاک روی بار می نشیند و کیفیتش کم می شود؛ مسئولان به ما قول دادند جاده ای مناسب احداث کنند.

روستای خوران از توابع مرکزی در دهستان پایین طالقان است که با بیش از ۱۴۰ هکتار باغ، بزرگ‌ترین تولیدکننده گیلاس در منطقه محسوب می‌شود.

پیش بینی می شود امسال بیش از پنج هزار تن گیلاس از باغات استان برداشت شود که ۲ هزار تن آن حاصل تلاش کشاورزان این منطقه است.

انتهای پیام/ ر. ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.