استاد حسن نظریان پژوهشگر ومورخ نیشابوری به دیدار حق شتافت

استاد حسن نظریان پژوهشگر مورخ واندیشمند معاصر نیشابوری پس از عمری مجاهدت در عرصه علم ،ایمان ،اخلاق و عمل به دیدار حق شتافت.



به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا سیدآبادی رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور گفت: استاد حسن نظریان پژوهشگر، مورخ و اندیشمند معاصر نیشابور متولد ۲۶ اسفند ۱۳۱۹ در نیشابور بود که در خانواده‌ای متدین واهل علم دیده به جهان گشود.

او افزود: این چهره فرهیخته علمی نیشابور تدریس در دبیرستانها، مراکز تربیت معلم، دانشگاه آزاد اسلامی، تدریس تاریخ اسلام وادیان در حوزه علمیه شهید شاه آبادی، تدریس قرآن پژوهی در مراکز قرآنی، استاد انجمن سینمای جوان، گردآوری موقوفات، عضویت شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیشابور، معاون علمی مرکز دایره المعارف نیشابور و عضو کمیته علمی همایش فضل بن شاذان را در کارنامه کاری خویش دارد.

رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور ادامه داد: استاد حسن نظریان از طراحان اصلی روز‌های ملی عطار، خیام، سالروز ورود امام رضا (ع) به نیشابور و فضل بن شاذان بود که در تقویم ملی دو روز آن به ثبت رسیده است.

سید آبادی بیان کرد: او عضو کمیته علمی کنگره جهانی خیام از طرف سازمان جهانی یونسکو بود و طی سال ها برگزاری روز‌های ملی عطار وخیام به عنوان مسئولیت هیات علمی و دعوت از چهره‌های علمی فعالیت نمود.

او تصریح کرد: استاد نظریان از فعالین عرصه رسانه و هیات موسس نشریه صبح نیشابور اولین نشریه محلی استان خراسان رضوی بود و طی سال‌های بعد مجله بینالود را نیز به عنوان نخستین مجله فرهنگی و ادبی در نیشابور با اتفاق اهالی فرهنگ و ادب راه اندازی نمودند و مقالات فراوان علمی در خصوص نیشابور در مطبوعات به چاپ رساند و در خصوص تاریخ وفرهنگ نیشابور مصاحبه‌های مفصل و زیادی در برنامه‌های مختلف صدا وسیما داشت.

رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور تاکید کرد: استاد نظریان توانست وقف نامه‌ها و نسخ و کتب خطی را باز خوانی و سامان داده که هم اکنون در ۳۴ مجلد کتاب در اوقاف نگهداری می‌گردد.

سید آبادی اظهار کرد: تالیف کتاب فرهنگ جغرافیای تاریخی نیشابور و برگزاری سلسله برنامه‌های فرهنگی وهنری هفت شهر عشق و هفت شب شعر نیز از دیگر ثمرات فرهنگی اوست.

او افزود:استاد حسن نظریان عشق خاصی به نیشابور داشت او مردی با اخلاق، متواضع و دوست داشتنی بود که همه مردم نیشابور ارادت خاصی به ایشان داشتند.


انتهای پیام//ر. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.