به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مطالعات بر روی آثار بشر بدوی از قبیل نقاشیها و کنده کاریهای غارها نشان میدهد که انسان از ابتدای آفرینش وجود موجوداتی غیر از خود را در محیط پیرامونش حس کرده است، موجوداتی که ترس و وحشت و حتی نوعی پرستش و کرنش را در آنها ایجاد میکرده است.
پس از اختراع زبان و خط هر قوم و قبیلهای نامی بر آنان گذاردند و برای ارتباط یا دفع آنان آدابی را برای خود قائل شدند و این آداب نسل به نسل تداوم یافت چنانکه امروز هنوز در آفریقا رسومی با همان روش سنتی برای ارتباط با این موجودات و یا دفع آنان صورت میگیرد به عنوان مثال در آیین مسیحیت جن گیری یک سابقه دیرینه دارد که اغلب کشیشها اقدام به آن میکنند و در واقع معتقدند که شیطان در قالب جسم فردی رسوخ میکند البته تقریباً به غیر از مسلمانان همگی این موجودات را ارواح شریر مینامند و برای دفع شر آنان اعتقادات مخصوص به خود دارند.
مثلاًبرخی از اروپاییان امروزی بر مبنای یک تفکر سنتی وقتی در خیابان راه میروند دستهای خود را تکان میدهند تا از ارواح شریر دور بمانند و یا در روز معین از سال مراسمی برپا میکنند که در آن عدهای بسیار از مردم لباس شبیه به لباس اتاق عمل میپوشند، بوقی در دست میگیرند و در آن میدمند. اما بنابر اعتقادات مسلمانان تنها موجودات ماوراء الطبیعه فرشتهها و جنها هستند و روح انسان وقتی کاملاًاز بدن انسان خارج شود نه تنها قدرتی ندارد بلکه انسان هم نمیتواند هیچ گونه تسلطی بر آن داشته باشد مگر به خواست خداوند.
در کتاب ارتباط با ارواح این طور آمده: تسلط ارواح عقب مانده بر انسانها را در اصطلاح جن زدگی میگویند که در واقع به همان مفهوم افسون و تسخیر است ما استفاده از این اصطلاحات را به دو علت صلاح نمیدانیم اول این که جن واژهای است مخصوص موجودات هوشمند که بر طبق روایتی عامیانه معمولاًبرای ایجاد شر خلق گشتهاند و همواره محکوم به بدی کردن میباشند حال آنکه هیچ موجودی به خاطر بدی کردن آفریده نمیشود مشیت پروردگار چنان است که راه تکامل و تعالی همواره به روی تمام موجودات هوشمند باز باشد دوم این که اصطلاح جن زدگی غالباًبدین معنی به کار میرود که جسم شخص جن زده را یک جن دیگر و یا روح تصرف شود بعضی در واقع دو نوع سکونت در قالب یک بدن و این فقط یک نوع استثناست نه یک تصرف یا دشمن و آزار بدین جهت واژه جن زدگی به مفهوم عامیانه برای ما قابل قبول نیست آنچه از این متون و بسیاری از متون دیگر برمی آید این است که واژه جن در فرهنگهای دیگر نیز وجود دارد، ولی عموماً آن را شیطان و یا ارواح شریر مینامند در حالی که ما مسلمانان معتقدیم که در میان جنیان جن صالح و نیکوکار نیز وجود دارد.
بیشتر یخوانید:
کارهایی که اگر انجام دهید اجنه مزاحم شما نمیشوند
اسماعیل حسین زاده سرابی در کتاب سیمای جن این طور مینویسد: سالها پیش در مشهد مسئله احضار روح غوغایی عجیب به راه انداخته بود تا این که دو نفر از علمای معتبر مشهد خواستار شرکت در آن مجلس شدند و پس از حضور از نزدیک جریان حرکت میز را مشاهده کردند. در جلسه دیگر یکی از دو درخواست کرد که میز مقصود، میز مخصوص احضار روح است که روی آن همه حرفها نوشته شده و جنها توسط اشارهای میز را تکان میدهند تا روی حرف مورد نظر بایستند را بگردانند این عالم، چون دارای علوم و معنویت خاصی بود و راه مکالمه صحیح با موجودات نامرئی را بلد بود گرداننده میز را به اسمایی که حضرت سلیمان میدانست و با آن اسما جنیان را مسخره کرده بود، قسم داده و پرسیده بود شما روح انسان هستید یا موجودی دیگر و شروع به خواندن حروف الفبا کرده که در نهایت این جملهها حاصل شد «من جن هستم».
زمردیان نیز در کتاب شیطان کیست میگوید:مدت هاست ارتباط گیرندگان با روح به وسیلههای گوناگون با جن تماس میگیرند البته جن خود را با نام روح یکی از افراد معرفی میکند وآنها بر این باورند که با روح آدمی تماس گرفته اند در حالی که اغلب تماس آنها با جن و شیطان است.
منبع: تالاب
انتهای پیام/
عذر میخوام میشه نام این علمایی که از مشهد بودن بگید، من متاسفانه درگیر یه مسئله حوزه علوم غریبه شدم و بشدت به کمک نیاز دارم