مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۱۰۰ قطعه از اشیای تاریخی موجود در موزه استان مرمت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، مجید صفایی مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه وبویراحمد گفت: تعداد ۱۰۰ شی تاریخی شامل ظروف فلزی با ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار به منظور صیانت از سرمایه های تاریخی مرمت شده  است.

صفایی افزود: هم اکنون ۲۰۰ قطعه از اشیای تاریخی استان که در موزه های شخصی نگهداری می شود نیز در دست مرمت است.

او ادامه داد: تعداد ۱۰۰ شی تاریخی با ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار با مشارکت کارشناسان متخصص در حال مرمت است.

صفایی با اشاره به اهمیت اشیای تاریخی در مقوله هویت ملی هر ملتی تاکید کرد: اشیای تاریخی به مرور زمان بر اثر عوامل محیطی و گذشت زمان دچار فرسودگی می شوند و برای بقا به درجات مختلفی از مرمت نیاز دارند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان گفت: سه هزار و ۶۲۲ شی تاریخی متشکل از ۹ هزار قلم در کهگیلویه و بویراحمد نگهداری می شود.

صفایی افزود: قدیمی‌ترین شی تاریخی ثبت شده در کهگیلویه و بویراحمد ابزارهایی مربوط به تپه روستای بی بی زلیخا در شهرستان کهگیلویه و دوران نوسنگی است. 

او عنوان کرد: یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی استان تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است. 

سکه‌ها، ظروف سفالی و مفرغی، سنگی و چوبی مربوط به دوره‌های ایلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی از جمله اشیای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است. 

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار تن جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد. 

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.