مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی گفت:براساس آمار‌های سال گذشته در محضر‌های ازدواج و طلاق، ۳۰۷۳۹ ازدواج در آذربایجان شرقی ثبت‌شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،محمد حیرت‌انگیزمدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی گفت: با توجه به اینکه در یک دوره خاص تعداد جمعیت جوان زیاد بود، رشد میزان طلاق نیز طبیعی به‌نظر می‌رسید.

او افزود: بیشترین ازدواج و طلاق در بازه سنی ۲۰ تا ۳۴ سالگی انجام‌شده است و همچنین میانگین سن ازدواج در بین مردان ۳۰ و بین زنان ۲۴ سال است و در مورد طلاق نیز میانگین سنی مردان ۳۸ و زنان ۳۲ سال است.

اودر بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به این‌که بیشترین میزان طلاق بعد از انجام پنج سال زندگی رخ داده‌است این‌موضوع تبعات اجتماعی زیادی خواهد داشت، چراکه در این مدت بحث بدنیا آمدن فرزند نیز مطرح است.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی در خصوص طرح سیاست‌های کلی جمعیت که در سال نود و سه ازسوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، اظهار کرد: براساس این طرح و با تلاش همه مسئولین و دوراندیشی رهبر معظم انقلاب و با توجه به طرح جوانی جمعیت که در سال نود و نه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد تمامی تلاش ما و سایر دستگاه‌ها بر این بنا شده‌است که راه‌گشا و تسهیل‌کننده سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب باشیم.

حیرت انگیزادامه داد: مهم‌ترین مطالبه جوانان عزیز تسهیل شرایط ازدواج است و به‌نظرم نقش خانواده در ایجاد شرایط مناسب در قبل، حین و بعد از ازدواج بسیار مهم است و البته باید تاکید کنیم که خوشبختانه خانواده‌های اصیل آذربایجانی همیشه پشتیبان فرزندان خود بودند، لذا دستگاه‌های مختلف فرهنگی و سازمان‌های مردم باید نهاد نقش پررنگ و مؤثری در تحقق سیاست‌های کلی جمعیت باید داشته باشند.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به وضعیت فعلی هرم سنی جمعیت کشور تعداد جمعیت و نوجوان که باید جایگزین جوانان باشند کمتر از وضعیت قبلی است و لذا ممکن است در آینده در آمار ازدواج روند صعودی را نبینیم.

اودر خصوص ازدواج کودکان نیز گفت: ما تنها دریافت‌کننده آمار ازدواج‌های ثبت‌شده در محضر‌ها هستیم و طبیعتاً محضر‌ها نیز هیچ ازدواج رسمی را بدون رعایت شرایط قانونی ثبت ازدواج ثبت نمی‌کنند.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی افزود: من به‌عنوان دبیر شورای راهبردی جمعیت آذربایجان شرقی و به‌عنوان فردی که مطالعات اجتماعی در این خصوص انجام داده‌است، می‌گویم که خوشبختانه آداب و رسوم غالب در منطقه‌ی آذربایجان غنی و اصیل است و ما باید با استفاده از این آداب و رسوم با تهاجم فرهنگی مقابله کنیم و همچنین به پدران و مادران پیشنهاد می‌کنیم که وقتی یک جوان برای ازدواج اعلام آمادگی می‌کند، بجای خرده گرفتن، از او حمایت کنند.

حیرت انگیز در بخش پایانی سخنان خود با ارائه پیشنهاد به سیستم بانکی کشور گفت: همان‌طور که به واحد‌های تولیدی و کارخانجات مدت دو سال به‌عنوان تنفس در نظر گرفته می‌شود که بعد از آن مدت اقساط تسهیلات را پرداخت کنند، به زوج‌های جوان نیز همین مدت دو سال را فرصت دهند تا در این مدت بتوانند تمرکز لازم بر روی زندگی و بحث فرزندآوری را داشته باشند و از همان ابتدای زندگی درگیر پرداخت اقساط رفع این موارد نشوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
saeid
۰۹:۲۱ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
سلام. باشگاه خبرنگاران جوان، خواهشمند است یک مقاله در مورد وضعیت معیشت اسفناک و حقوق ناچیز کارمندان سازمان ثبت احوال منتشر کنید. متاسفانه مسئولین بی عرضه ستاد کشوری و استانی که فقط حق ماموریتاشون به اندازه حقوق کارمنداشون هست عین خیالشون نیست. ما دستمون به جایی نمیرسه لطفا شما از لحاظ خبری پیگیری کنید شاید یک فرجی بشه ان شا الله.