بعد از مرغ، تخم مرغ و شیرخام؛

گوشت هم در صف گرانی ایستاد!

مشکل توزیع نهاده‌های دامی در کشور، دامن بسیاری از دامداران و تولید کنندگان گوشت قرمز را هم گرفته است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد مطرح شدن حواشی ضد و نقیض بسیار، قیمت شیر خام افزایش پیدا کرد. این افزایش قیمت تنها در شیر مشهود نیست و گویا باز هم جای نبود و کمبود نهاده دامی را باید با افزایش قیمت در محصول نهایی شاهد باشیم.

تغییرات قیمتی در بازار را دنبال کردیم که ما را به فروشگاه‌های مواد پروتئینی رساند. طبق اظهارات کسبه بازار قیمت هر کیلو مرغ گرم بیش از ۴ هزار تومان، نرخ هر شانه تخم مرغ حدود ۹ هزار تومان و قیمت هر کیلو گرم گوشت گرم حدود بیش از ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. 

تمام این افزایش قیمت‌ها یک وجه اشتراک داشتند و آن اختلال در توزیع نهاده در کشور است؛ موضوعی که پیش از این مسئولان حوزه تولید دامداری و مرغداری بارها نسبت به آن اعتراض کرده بودند.

جوجه ریزی در اردیبهشت ماه کاهش یافت

اسدالله نژاد، عضو اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: جوجه ریزی انجام شده در اردیبهشت ماه امسال ۱۱۳ میلیون قطعه بود که حدود ۷ میلیون با سیاست‌های دولت فاصله دارد. یکی از عوامل موثر بر این موضوع تامین نهاده‌های مورد نیاز بخش تولید بود. متاسفانه با تاخیر شدید در بارگیری نهاده‌ها در کشور مواجه هستیم و این به دردسر بزرگی برای مرغداران تبدیل شده است. واحدهایی وجود دارند که ۴۵ روز قبل ذرت خریداری کردند و هنوز به دستشان نرسیده و ناچار به خرید از بازار آزاد شده‌اند. 

نرخ هر کیلو گوشت ۸۰ هزار تومان است!

عالی رئیس اتحادیه دامداران کشور در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: دامداران با قیمت اعلامی توسط دولت مخالف هستند چرا که قیمت تمام شده هر کیلو شیر خام ۸ هزار و ۵۰۰ تومان است و این افزایش قیمت دردی از دامدار دوا نخواهد کرد. در قیمت گوشت هم حدود نیمی از قیمتی که به دست خریداران می‌رسد به دلالان اختصاص پیدا می‌کند و این موضوع دامداران را تا حد زیادی تحت فشار قرار داده است. در حالی که قیمت تمام شده هر کیلو گوشت حدود ۸۰ هزار تومان است.

او ادامه داد: اگر نهاده‌های مانده در گمرک به دست دامداران برسد می‌تواند به تولید کمک کند. امروز ۳۰ درصد از نهاده‌های مورد نیاز را برای ما تامین می‌کنند و دامداران عزیز کشور از بازار آزاد نهاده مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. 

فعالان حوزه دام و طیور در حالی با مشکل نهاده دست و پنجه نرم می‌کنند که معاون فنی گمرک ایران از انباشت چند میلیون تنی کالاهای اساسی در گمرکات کشور خبر می‌دهد.

۴۷۲ هزار تن جو و نهاده دامی در گمرکات

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ  به سوالی مبنی بر اینکه میزان فعلی کالا‌های اساسی در گمرکات کشور چقدر است؟  اظهار کرد: کالا‌های اساسی موجود در بنادر و گمرکات کشور ۴ میلیون و ۵۶۵ هزار تن است. بیشترین مقدار این کالا‌ها در بندر امام خمینی (ره) با ۳ میلیون و ۳۶۹ هزار تن کالا است.

او در ادامه بیان کرد: علاوه بر آن ۱۹ فروند کشتی یا شناور داریم که ۴۷۲ هزار تن کالای اساسی اعم از روغن، جو، گندم، دانه‌های روغنی، ذرت و نهاده‌های دامی را در بنادر کشور تخلیه می‌کنند. همچنین ۲۸ فروند کشتی داریم که یک میلیون و ۲۷۴ هزار تن کالای اساسی اعم از ذرت، جو، روغن، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی، گندم و شکر را در خود جای داده‌اند. این موارد در لنگرگاه منتظر هستند و معمولا مشکلات اسنادی دارند یا موارد دیگری که فعلا اجازه پهلو گیری به آن‌ها داده نشده است.

او افزود: ۱۹ فروند از ۲۸ مورد در بندر امام خمینی (ره) قرار دارد. با در نظر گرفتن کالا‌هایی که تخلیه شدند، کالا‌هایی که در حال تخلیه هستند و کالا‌هایی که در لنگرگاه منتظر هستند، مجموعا ۶ میلیون و ۳۱۲ هزار تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور داریم. معمولا ۳۰ تا ۴۰ درصد آن‌ها توسط شرکت‌های خصوصی و ۵۰ تا ۶۰ درصد دولتی وارد شده است، اما در کل این درصد‌ها متغیر بوده و بستگی به نوع ورود آن‌ها دارد.

معاون فنی گمرک در خصوص وضعیت فعلی این کالا‌ها به علت فساد پذیر بودن آن‌ها تصریح کرد: بالای ۱۰۰ هزار تن کالا در بنادر شمالی کشور هستند که بیش از ۸ ماه از ماندگاری آن‌ها گذشته است. این موارد یا صاحبان آن‌ها مشکلی برای اظهار دارند و به گمرک ارسال نشده و یا قسمتی از کالا‌هایی است که قبلا به صورت درصدی ترخیص شده یا مشکلات دیگری اعم از عدم امکان ارائه تامین کد رهگیری بانک یا کد تامین ارز یا سایر مشکلات که باعث شده این کالا‌ها فعلا قابلیت ترخیص را پیدا نکنند.

امروز ترخیص این نهاده‌ها می‌تواند آبی بر آتش کمبود نهاده در کشور باشد اما قصه این نهاده‌ها گره خورده و گویا قصد حل شدن ندارد. مسئولان وزارت جهاد کمبود را نمی‌پدیرند و میزان آن را اغراق شده می‌خوانند.

۹۹درصد نهاده های دامی ترخیص شد

معروفان سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره علت ترخیص نشدن نهاده‌ها گفت: هر وقت که اجازه دهند این نهاده‌ها مرخص می‌شوند اما انگار قصد دارند از این نهاده‌ها به گرمی پذیرایی کنند. از ابتدای سال ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا ترخیص و فروخته شده است. الان هم ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن در حال ترخیص است. به میزانی که ارز تخصیص داده شود ترخیص انجام می‌شود و اینطور نیست که بگوییم دام‌ها گرسنه ماندند.

او ادامه داد: تنها یک محموله معیوب بود که مرجوع کردیم و به همان میزان جایگزین نشده و آنچه که در رسانه‌ها دیده می‌شود فضا سازی است. در مجموع کمبودی وجود ندارد و نهاده مورد نیاز دامداران تامین شده است. دستگاه‌های نظارتی باید پاسخگو باشند که وقتی نهاده تامین شده چرا اقلام با قیمت گران به دست مصرف کننده می‌رسد.

با تمام این اوصاف کمبود نهاده در دل صنایع پرورش دام و طیور ریشه دوانده و کم کم باعث افزایش نرخ گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات شده است. اوضاع تا جایی پیش رفته است که آن‌ها علی رغم افزایش قیمت در چند روز اخیر هنوز تولید را به صرفه نمی‌دانند و از افزایش قیمت چند باره صحبت می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داود آزادی
۰۷:۵۸ ۲۳ تير ۱۴۰۰
سلام خدمت مردم ایران دست اندر کاران جهاد کشاورزی خواهشمندم نسبت به توزیع نهادهای دامی توزیع عالانه داشته باشید مدیریت نیست من با هزار راس دام تو این سه ماه ۱۵۰۰ کیلو جو گرفته ام کسانی هم سراغ دارم که توزیع کننده آشنا است تناژ بالا تخلیه می کند حتی بازار آزاد می فروشند به داد دامدار برسید قشر زحمت کش رحم کنید تا خدلوند به ما هم رحم کند با آرزوی بهتر برای ایرلن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۰:۴۹ ۲۳ تير ۱۴۰۰
گوسفنده زنده قیمتی نداره این دلال وقصابه که سود میکنه گرون بشه سود میکنه وارزون هم بشه سودش بیشتر میشه الان بخواد دامدار بره به مال فروشی ازناچاری ونداری میفروشه کیلویی ۲۰ میش وبره زنده کش نر ۴۰ اخه این دام ها هر روز ۱۸ هزار بجز دارو نهاد دارویی ودامی خرجشه کی گفته من که دارم به قیمت میفروشم هرکی میخواد من دیگه توان راه بردن ندارم چیزی که من میدونم چرخه دامداری شکست لعنت به مسعولین بی غیرت
Iran (Islamic Republic of)
صادق حشمتی
۲۰:۴۸ ۲۲ تير ۱۴۰۰
اخه مرد حسابی کاه که هیچ ارزش غذایی نداره شده کیلویی ۵۰۰۰هزار یونجه از ۲۰۰ رسیده ۸۰۰۰ هزار ولی قیمت گوسفند همان قیمت سه سال پیشه بعد با چه رویی میگی هرکه گوسفند داره فلانه چرا برنج هزار برابر شد هیچی نگفتی یا قند وماشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
کلا خیلی عجیبه گوشت گوسفندی ایقد گرونه ک مردم نمیتونن دوماهی ۱ کیلو بخرن بعد چرا دامدارا ای مینالن وگله دارن ؟؟؟؟؟ از چی مینالن هر کی گوسفند داره ولا وضعش کولاک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۲ تير ۱۴۰۰
چرا از گرونی گوشت می نالید بیایید دام پرورش بدهید خلی خوب است حالا وقت گوسفند خریدن است در سال سرمایه دو برابر میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۲ تير ۱۴۰۰
من خودم دامدارم به خدا علوفه وادارد هزینه چوپان ایاب ذهاب بقیه هزینه ها ده برابر شد ولی ما گوسفندانمان، فق کیلویی ۱۵هزارتل۲۰هزارزنده باسکول میکنیم دلال وقصاب سود میبرند وگرنه دامدارکشاورزبدبخت هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۲ تير ۱۴۰۰
اگه یک ماه به جای دامدار بودی میفهمیدی دنیادست کی یه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۲۲ تير ۱۴۰۰
شما می تونه خودت بزنی تو کار دامداری بعدا متوجه مشکلات اون میشی، قیمت خوراک دام مثل کاه، یونجه، جو، ذرت و غیره نجومی شده
Iran (Islamic Republic of)
هم وطن
۱۳:۳۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
گوشت هم در صف گرانی ایستاد! خدا را شکر فقط این ارزون بود تو کشور 100هزار مرتبه شکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
تمام این اختلاسها و گرانیها و عذاب دادن مردم ، حق الناس به گردن مسئولین هست که باید جوابگو باشن و من به شخصه ازشون نمیگذرم و خدا هم نخواهد گذشت و امیدوارم به بدترین شکل تاوان پس بدن که اینقدر بی مسئولیت هستن و پرادعا
Iran (Islamic Republic of)
ح-شمسي
۱۲:۱۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
قيمت ها كي به ثبات ميرسد؟ آيا اراده اي در دولت و مسئولين و نمايندگان هست تا كشور را از بن بست خارج نمايند و يا فقط شعار ميدهند؟!!! همه اصناف، توليد كنندگان، خدماتي ها و غيره ادعا دارند كه قيمت ها واقعي نيست و هركس به تشخيص خود قيمت ها را بالا ميبرد، دولت هم ميگويد قيمت دستوري جواب نميدهد. لااقل اگر بلد نيستيد حكومت داري كنيد از كشورهاي پيشرفته و يا متوسط الگو برداري كنيد. از اقتصاددانان مظرح جهان و كشور كمك بگيريد و به داد اقتصاد ويران كشور برشيد. البته تا زماني كه دلالي، رانت، فساد باشد؛ اقتصاد ريشه اي حل نميشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
هر وقت گفتند هیچی گران نمیشه ۱۰۰ درصد گران می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
تنها راهش حذف کامل دلالهاست.باید طوری باشه که خود قصاب مستقیم بره از کشتارگاه خرید کنه و حتی کشتارگاها خودشون مرکز خرده فروشی داشته باشن توی ساختمون خودشون که مردمی که لااقل نزدیک به کشتارگاهها هستن شخصا برن مستقیم از اونجا خرید کنن.این کارو میشه برای کشتارگاههای مرغ و دامداریها برای شیر و لبنیات هم عملی کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
درست این است ، که بگوییم ، گوشت گران را گران تر کردند، الان گوشت گوسفندی به 150هزار رسیده است ، گوشت گوساله حدود 120هزار تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
لعنت بر گرانی و دروغگویان و غربگرایان بی بصیرت و ناکار آمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
همچنین شرق گرایان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
گوشت !گوسفند مگه مییخورن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
گوشت در صف گرانی ایستاد و مسئولین در صف بی عرضگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۲ تير ۱۴۰۰
عجب در ایران زندگی میکنی برو یک‌تگه اهن برای خودرو ولاستیک برای متور یا یک ساده بگم نوشابه بخر ۱۲هزار تومان یا تخم مرغ بخر کیلویی یا لاستیک دبه ویا چیبس دو عدد سیب زمینی توش بخر آنوقت ارزانی یادت میاد به امید ارزانی تمام وسایل سرمایه داران وفقران گرسنگان که هیچ فرقی توش نباشه برادر عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
گوشت در صف گرانی ایستاد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
هر دم از این باغ بری میرسد اینها همش بیکفایتی و خواب مسولان هستش که اگر بیدار بودند این اوضاع را نداشتیم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۱۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
از وقتی فهمیدم نون چی هست
سفره چی هست.
هیچ وقت پول نفت رو هر چند به مقدار کم توو سفره غذا حتی حسش نکردم ،نه تنها من بلکه هیچ ایرانی هم حسش نکرده.
مملکت با این همه ثروت با این همه منابع رایگان نفت
درست راس همه انرژی ها هستیم(نفت، گاز،منابع معدنی،...)
کجا داریم ما ؟
جوونی ما رو با این گرونی ها هدر کردین؟
انقدر استرس دارین که موهای من جوون ۲۷ ساله سفید شد.
کی میشه فقط یه زندگی آروم داشته باشیم؟
با این همه گرونی چیکار میشه کرد.
مسولیین ایرانی چیکار میکنیین؟
این همه منابع جواب گوی ۸۰ میلیون نیست؟
تاسف میخورم از این که ایرانی هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
آیا رمقی مانده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
سلام هر وقت دیدین مرده از گور بلند میشه اونوقت مسئله دامداری هم حل میشه. بیش از یکساله دامدارها فریاد میزنن دام مازاد داریم خریدار نداره الان هم همه دام ها لاغر. متاسفانه ما کیفیت رو فدایی کمییت کردیم و با قیمت گذاری دستوری تولید رو نابود کردیم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۱۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
صادرات دام را آزاد کنید ودامدارها را نجات دهید.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
مرده زنده خواهد شد و به کیفر اعمالش خواهد رسید
Iran (Islamic Republic of)
بسیجی ولایی
۰۹:۳۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
مردم چند روز هم تجمل کنند با تشکیل دولت جهادی انقلابی ایت الله رئیسی همه مشکلات انشاالله حل میشه یکماه اگر گوشت نخوریم از گرسنگی نمیمیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
به این زودی خراب کاری های دولت حل نمیشه . چند سال طول میکشه . بیخودی توقع مردم را بالا نبرید
Iran (Islamic Republic of)
ای
۱۱:۳۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خوش به حالت که کلا تعطیلی ..جمعه و شنبه هم نداره .........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
سالی که نکوست از بهارش پیداست هنوز نیامده یکی پس از دیگری اجناس گران میشود وای به روزی که رسماً شروع کند
Iran (Islamic Republic of)
P.H.D
۱۲:۲۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خیلی خجسته ای به خدا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
مگه ارزان بوده؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۲۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
چرامراکزفروش دام روفعال نمی کنید که نیازها برطرف بشه ، همه روبستید؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
Yjc الان شماها میدونید الان دامداران چی میکشن .... بی خیال شماها خودتو زدید به خواب....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خواب اصحاب کهف
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۱۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
کاش کسی به داد دامدارها میرسید.........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
مگه گرون نبود !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
نه ،
طبق معمول تکذیب میشود
آخرین اخبار