مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی باعث افت شدید سطح سفره‌های آب زیرزمینی و فرونشست دشت‌ها شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با بیان این که پدیده فرونشست زمین در اغلب دشت‌های ایران در حال رخ دادن است، گفت: متاسفانه پدیده فرونشست با شروع خشکسالی‌ها و افزایش برداشت آب‌های زیر سطحی تشدید شده و در چند سال اخیر شتاب بیشتری پیدا کرده و بر اساس گزارش‌ها، در برخی از مناطق اطراف تهران، میزان فرونشست زمین به بیش از ۳۰ سانتی متر رسیده است.

او افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، مهمترین عامل فرونشست زمین در دشت‌های ایران، استحصال بی‌رویه آب زیرزمینی و افت شدید سطح آب زیرزمینی است و عدم مدیریت صحیح آن باعث تشدید این پدیده و بروز خسارات جبران ناپذیری در مناطق ایران می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی در چند ساله اخیر موجب شده که میزان افت سالیانه سطح آب سفره‌های زیرزمینی در اغلب دشت‌های ایران به ویژه استان البرز افزایش پیدا کند و موضوع برداشت بی‌رویه باعث شده است بخش‌های زیادی از دشت‌های استان از نظر برداشت آب زیرزمینی، ممنوعه اعلام شود.

او افزود: استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی علاوه بر افت شدید سطح سفره‌های آب زیرزمینی و فرونشست دشت‌ها، بحران دیگری را نیز به صورت کانون‌های گرد و غبار پدید آورده است. موضوعی که در پست‌های جنوبی استان کاملا آشکار است و در حال حاضر این دشت‌ها به عنوان کانون‌های داخلی مستعد برای انتشار گرد و غبار تلقی می‌شود.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.