به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، احمد زمانیان، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی مشهد در نشستی مشترک با اعضای کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد، با اشاره به موضوع «تجهیز مرزها و افزایش ظرفیت آن ها» گفت: مرزها در تمام نقاط دنیا نقطهای برای عبور هستند تا بلافاصله کامیون حامل کالا از آن عبور کند، اما متاسفانه در کشور ما مرز تبدیل به یک عامل بازدارنده در عبور سریع کالا و توقفهای طولانی مدت کامیونها شده است.
او افزود: بیشترین مشکل مرزی در خراسان رضوی مربوط به مرز دوغارون است، در این خصوص بررسیهای زیادی انجام گرفته و به نظر میرسد که مرزهای میلک در سیستان و بلوچستان و ماهیرود در خراسان جنوبی با افغانستان مشکلات و ترافیک کمتری دارند که احتمالا به واسطه رویکردهای عملکردی آن هاست.
۱۲ پیشنهاد برای حل مشکلات مرزهای ترکمنستان و افغانستان
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: خراسان رضوی با برخورداری از پنج مرز رسمی و بیش از ۲۰۰ شرکت حمل و نقلی، بعد از تهران دومین استان به لحاظ زیرساختهای حمل و نقلی کشور به شمار میآید. یکی از خواستههای فعالان اقتصادی تشکیل کمیته ترانزیت و حمل و نقل بود که به لطف معاون اقتصادی سابق استانداری این کمیته با حضور ۹ نفر از مدیران مرتبط با حوزه تجارت و حمل و نقل تشکیل شد و مصوبات خوبی داشت که از جمله آن حل مشکلات بیمه شرکتهای حمل و نقلی بود.
بیشتر بخوانید
زمانیان به تشریح پیشنهادات ۱۲ بندی اتاق بازرگانی برای رفع مشکلات کل مرزهای خراسان رضوی پرداخت و بیان کرد: عدم دخالت مقامات محلی در تصمیمات و نحوه فعالیت مبادی ورودی، استفاده از ظرفیتهای دیپلماسی و ملاقاتهای مرزی دو کشور هم مرز، برقراری تعاملات مستمر و مناسب با کشور همسایه در امور مرتبط با روان سازی بهتر و مسائل مرزی کشور، شناسایی مشکلات و کندی فرآیند تردد در آن سوی مرز و طرح آن در کمیتههای مرتبط جهت ارائه راهکارهای مناسب، پیش بینی و اتخاذ تمهیدات لازم فی مابین دو کشور در خصوص مناسبتهای سالیانهای که منجر به ترافیک مرزی میگردد، کاهش تعدد بازرسیها و کنترلهای زائد وسایل نقلیه در مرزها، وجود پرسنل متخصص کافی در حوزه حمل و نقل بین المللی در گمرکات مرزی، رفع محدودیت ساعات کاری و هماهنگی در این خصوص بین دو کشور، ایجاد فضای کافی و مناسب برای ترانشیپ کالاها در مرزها، افزایش ساعات کاری در صورت ترافیک مرزی در بخشهای کنترل و عرضه سوخت، محل دستگاههای ایکس ری، بازرسی هنگ مرزی و گذرنامه؛ رفع کندی و قطعی سامانه هوشمند گمرکی و ایجاد زیرساختهای لازم جهت برقراری پهنای باند کافی در مرزها، رفع مشکلات مربوط به ارزیابی استاندارد برای کالاهای ورودی و ارسال به موقع آنها به آزمایشگاه و... از جمله پیشنهادات این اتاق است.
او با بیان اینکه اقتصاد بدون حمل و نقل معنی ندارد، تصریح کرد: انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان با قدمت ۳۰ ساله در کشور، جایگاه مهمی در مناسبات این حوزه دارد و حتی در شورای عالی ترابری نیز عضویت یافته است، با این اوصاف باید از ظرفیت حضور نماینده این انجمن در کمیتههای استانی هم بهره گرفته شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی مشهد تاکید کرد: خوشبختانه رئیس جمهوری برای ایجاد مدیریت واحد مرزی در دوغارون، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای را مامور این مهم کرده، اما نهاد مذکور در این رابطه توفیق لازم را برای ایجاد هماهنگی نداشته است. به نظر میرسد برای تحقق این هدف باید همه ظرفیتها به کار گرفته شود و در رویه سازمانهای متولی مرزی نیز، تجدیدنظر صورت پذیرد.
غفلت از ظرفیت ایستگاه شهید مطهری به عنوان بارانداز اصلی مشهد
محمدحسین روشنک رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه گفت: سوالات متعددی در مورد ناکارآمدیها در بخش حمل و نقل مطرح است که مسئولان امر باید پاسخگوی آنها باشند. چرا باید بعد از ۲۰ سال هنوز نتوانسته ایم واگن ایرانی را به راه آهن کشورهای آسیای میانه اعزام کنیم؟ چرا باید بازار سیاه برای تامین واگن تجاری وجود داشته باشد؟ ۴۰۰ تا هزار دلاری بازرگانان ما از بابت سودجوییها در این بخش متحمل میشوند، باید در دفاتر آنها تحت چه عنوانی ثبت گردد؟ و صادرکننده یا واردکننده ما ناگزیر است برای پیشبرد تجارت خود هر مبلغ قانونی که نرخ کرایه واگن است را پرداخت کند، اما تا کی باید دلالی این بخش وجود داشته باشد و دستگاههای متولی چشم بر آن فرو ببندند؟
بیشتر بخوانید
او افزود: چرا ایستگاه شهید مطهری که برای جایگزینی گمرک با نیت ایجاد بندر خشک برای خراسان رضوی ساخته شد، هنوز به بارانداز کالا در این استان تبدیل نشده است، خراسان به این بزرگی هنوز یک بارانداز کالا ندارد، وزارت راه و شهرسازی باید پاسخگو باشد و مسئولان امر اعلام کنند بودجههای دولت را در کجا هزینه میکنند که اوضاع در این بخش سامانی نگرفته و حداقل زیرساختها تامین نشده است.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: درخواست ما از اتاق بازرگانی ایران این است که بارانداز مشهد یا انبار عمومی مشهد را ایجاد نماید که یک حلقه مفقوده بزرگ در حوزه حمل و نقل در خراسان رضوی به شمار میآید.
روشنک بیان کرد: گمرک در انجام ماموریت خود در ایستگاه مطهری کوتاهی کرده است، چرا ساختمانی برای استقرار ترخیص کاران و فعالان بازرگانی و نیروهای گمرکی در این مجموعه ساخته و تجهیز نمیشود؟ چرا در ایستگاه مطهری امکانات لازم فراهم نشده تا بازرگانان مجبور به انتقال کالای خود به ایستگاه مقدم نشوند؟
او از دولت و استاندار خراسان رضوی پیگیری برای توسعه امکانات و تکمیل زیرساختهای ایستگاه شهید مطهری به منظور ایجاد باراندازی برای کالاهای مشهد را خواستار شد.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی انتقاداتی را متوجه عملکرد وزارت راه و شهرسازی دانست و بیان کرد: متاسفانه مدیران در طول خدمت خود کوتاهی میکنند، اما در زمان واسپاری مسئولیت، این کوتاهیهای آنها ثبت و مطالبه نمیشود. اگر هر مسئولی بابت ضعف عملکرد خود در پایان دوره اش پاسخگو میشد، امروز در بخشهای مختلف اقتصادی، شاهد شرایط به مراتب متفاوت تری بودیم. وزارت راه و شهرسازی در تامین زیرساختهایی که مورد نیاز حمل و نقل تجاری است، کوتاهیهای فراوانی داشته و امروز اثراتش را بر عرصه تجارت و بازرگانی شاهدیم.
روشنک اظهار کرد: علاوه بر این، مسئولان باید بابت چند مسئله پاسخگو باشند؛ اول اینکه چرا قیمت کامیون در ایران سه یا چهار برابر قیمت این وسیله نقلیه در سایر نقاط دنیا است، چرا ۱۷ سال است که خراسان رضوی در تامین واگن صادراتی مشکل دارد و وزارت راه و شهرسازی مشکل را حل نکرده است؟ چرا به رغم گذشت سال ها، واگنهای ایرانی نمیتوانتد به کشورهای آسیای میانه بروند؟ و اینکه سرنوشت راه آهن خواف – هرات که با هیاهوی فراوان برای حمل ریلی کالا به افغانستان افتتاح گردید، چه شد؟ همه این ابهامات ما را به این تاکید مجدد میرساند که مسئولان باید در پایان دوره کاری خود، پاسخگوی کوتاهیها نیز باشند.
او افزود: در سنوات گذشته اتاق بازرگانی مشهد الزامات توسعه صادرات برای خراسان رضوی را تدوین کرده است که هر یک از این بندهای مربوط به الزامات، میتواند یکی از موضوعات کارگروه توسعه صادرات استان و اتخاذ راه حل برای تحقق موضوع باشد.
مطالبات بخش خصوصی در بهبود زیرساختهای تجاری و حمل و نقل
دین محمد فیض محمدی عضو کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مشکلات مرزی از سال ۱۳۹۷ از طریق کمیسیون تجارت و کمیسیون حمل و نقل اتاق به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفته است و در این راستا دو مطالبه اصلی بخش خصوصی از دولت در خصوص تعاملات تجاری در گمرکات کشورمان با ترکمنستان و افغانستان وجود دارد.
او افزود: نخستین مطالبه ما پیاده سازی «مدیریت واحد مرزی» به ویژه در مرز و گمرک دوغارون بود که با تدابیر اتخاذ شده از سال گذشته و تعیین سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از سوی وزارت راه و شهرسازی به عنوان نهاد هماهنگ کننده بین دستگاههای اجرایی متولی، تا حدی به تحقق این موضوع نزدیک شده ایم. پیگیری این موضوع در دیگر گمرکات مرزی و از جمله در مسیر ترکمنستان، میتواند موثر واقع شود. اگرچه که در بحث تجارت با ترکمنستان، عمده مشکلات ما به مسائل و روابط سیاسی دو کشور پیوند خورده است و باید در چهارچوب تعاملات دیپلماتیک، موضوعات حل و فصل شوند.
عضو کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: رفع نقطه اختلافی بین ایران و افغانستان از دیگر اقدامات موثر دولت بوده است، اما در حوزه تجارت با افغانستان حلقه مفقودهای وجود دارد که فقدان یک دولت قوی در افغانستان است. هر چه مشکلات را در سمت مرز ایران حل کنیم، اما چالشها در آن سوی مرز باقی میماند و نمیتوان یک چاره جویی موثر برای روانسازی مرز دوغارون داشت.
فیض محمدی بیان کرد: در پی شناسایی مشکلات در حوزه تجارت در آن سوی مرز افغانستان توسط انجمن صنفی حمل و نقل بین المللی و اتاق بازرگانی خراسان رضوی، با برگزاری چندین نشست، مشکلات در خصوص کمبود باسکول یا ضعف برخی زیرساختهای دیگر در آن سوی مرز برطرف شد.
او تصریح کرد: در جابه جایی دولتها بیشترین آسیب به حوزه کسب و کار وارد شده است، بعضا مدیران موفق و باتجربهای در سطح وزارت صمت یا اقتصاد وجود دارند که تغییر آنها چندان به نفع حوزه کسب و کار نیست، لذا باید از مدیران فعال حمایت و در جهت ماندگاری آنان تلاش شود، از سوی دیگر از دولت جدید میخواهیم مدیرانی را در راس وزارتخانهها و سازمانهای اقتصادی قرار دهد که ضمن شایستگی، در ایجاد تعامل بین دولت و بخش خصوصی منشا اثر باشند.
سید محمد دانش علاقهمند عضو دیگر کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ۸۰ درصد از مشکلات ما در مرز ترکمنستان مربوط به بخشهای دولتی و بخشنامه هاست. مسائلی که باعث شد تا ورود کامیون ایرانی به داخل این کشور ممنوع شد، گرایش بیشتر تجار به سمت استفاده از راه آهن را منجر گردید.
او افزود: جدا از بخش ریلی سرخس، منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیز مزیتها و امکانات زیادی در حوزه ترانزیت و صادرات دارد که کمتر مورد استفاده قرار میگیرد، با این حال معطلی تجار و خواب واگنها در مرز سرخس هزینههای مضاعفی را بر دوش فعالان اقتصادی و شرکتهای حمل و نقلی قرار میدهد که باید برای این موضوع چارهای اندیشیده شود.
عضو کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: در مرز سرخس به دفعات کالاهای ترانزیتی یا صادراتی معطل باقی میمانند که این مهم در نتیجه ناهماهنگی بین گمرک، منطقه ویژه اقتصادی سرخس و راه آهن است و تا زمانی که مشکلات این بخش حل نشود، باید با دشواریهای تجارت ریلی در این مرز کنار آمد.
سوء مدیریت در حوزه مرزی
ابراهیم عطایی نایب رییس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از پنج مرز موجود در این استان، سه مرز مربوط به ترکمنستان میشود که دولت ایران در خصوص مشکلات این سه مرز خویشتن داری زیادی به خرج داده است.
او افزود: از طریق کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی قبلا هشدار داده شده بود که شرایطی که ترکمنستان برای ورود کامیونهای ایرانی به مرز ایجاد کرده، برخلاف عرف تجارت بین المللی است و اگر تداوم پیدا کند، شرایط را برای تجارت ما پیچیده خواهد کرد. در آغاز اجرای این تصمیم، از سوی مقامات دستگاه دیپلماسی به ما وعده داده شد که این شرایط موقت است، با این حال وضعیت مزبور تاکنون ادامه یافته و بخش حمل و نقل از این مهم بسیار ضرر کرده است.
عطایی بیان کرد: مشکلات موجود در مرز دوغارون نیز مربوط به امروز و دیروز نیست و در این مرز دچار سوء مدیریت هستیم. صفهای ۱۶ کیلومتری کامیونهای تجاری که گاه و بیگاه در پشت این مرز شکل میگیرد، مصداقی از ناکارآمدیهای مدیریتی است. هر بار این مشکلات با ورود استاندار به این موضوع و پیگیری وی در کمتر از ۴۸ ساعت حل میشود، اما درمان مذکور مقطعی بوده و باز مشکل تکرار میگردد. سوال این است که چرا مدیران در روزهای عادی نسبت به رفع مشکلات و پیشگیری از ایجاد صف در مرز اقدام نمیکنند؟
او تصریح کرد: اخیرا سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به عنوان سازمان هماهنگ کننده برای ایجاد مدیریت واحد مرزی در دوغارون معرفی شده که این مسئولیت قبلا برعهده گمرک بود، اما کاری از پیش نبرد، متاسفانه با تصمیمات جزیرهای و سازمانی که در مرزها گرفته میشود، نمیتوان مدیریت واحد مرزی را به شکل واقعی و موثر پیاده نمود.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی تاکید کرد: مدیریت واحد مرزی باید در قالب یک سازمان مستقل یا در سطح کلان کشور تعریف شود یا این ماموریت به فرمانداریها یا استانداری تفویض شود تا تاثیر بیشتری داشته باشد، زیرا سازمانهای موازی در مرز از یکدیگر تبعیت نمیکنند.
مرتضی قندچی رئیس هیات مدیره اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان رضوی در این نشست گفت: مسئله ما با ترکمنستان عمدتا متمرکز بر بحث مسائل سیاسی و دیپلماتیک است. متاسفانه مسئولان این کشور به دلایل مختلف در این سالها تلاش کردند جبران بعضی اختلافات سیاسی خود با دولت ایران را در بخش اقتصادی پیاده کنند و لذا شاهدیم که دولت ترکمنستان هر روز بهانه و مانع جدیدی در بحث تجارت با ایران ایجاد میکند.
او افزود: مسئله ما با افغانستان بر خلاف ترکمنستان است و مشکلات در مرز دوغارون به ضعف مدیریت داخلی بازمی گردد، هر کدام از بخشها از ایستگاه ۱۷ شهریور گرفته تا پیست بازرسی شرکت نفت و سایر حوزههای متولی، خودمختار عمل میکنند و رفتار متفاوتی دارند. عدم هماهنگی آن ها، صفهای طولانی و بی نظمی در خدمات را منجر شده و لازم است تا در دوغارون یک مدیریت بالادستی قوی حاکم شود که همه سازمانهای متولی ارائه خدمات در مرز از آن تبعیت کنند.
رئیس هیات مدیره اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان رضوی ادامه داد: شرایط سیاسی افغانستان دست ما را در تعامل دو سویه برای روان سازی تجارت در مرز بسته است، لذا شاید اگر در مورد طرف افغانستانی نتوانیم کاری از پیش ببریم، میتوانیم با استقرار یک مدیریت واحد مرزی بالادستی مشکلات مرزی در حوزه کشورمان را حل کنیم و از بخشی از مشکلات بکاهیم.
قندچی بیان کرد: فعالان حوزه حمل و نقل بخش خصوصی با ارسال بار از طریق مرزها و انجام امور صادراتی مخالف هستند چرا که در مرزها قوانین به صورت کامل رعایت نمیشود وهم ازدحام کالا در آنجا باعث لاینحل شدن مشکلات ترانزیتی میگردد لذا تشریفات امور صادرات نباید در مرزها صورت گیرد.
بخش خصوصی قادر به تغییر وضعیت ایستگاه شهید مطهری است
او تصریح کرد: در سال ۸۱ که اوج واردات فولاد به خراسان رضوی بود، گمرک مشهد برای پذیرش و انجام تشریفات گمرکی با کمبود فضا مواجه شد، درآن زمان بود که ایستگاه شهید مطهری فعال و با خیل عظیمی از فولاد وارداتی مواجه گردید، آن زمان ایستگاه مذکور با ابتداییترین امکانات، این بار را پذیرش نمود که البته ترخیص این کالا به مدت یک تا ۲ سال طول کشید و گمرک خراسان بعد از آن نتوانست درآمدی که قادر بود از محل تشریفات گمرکی بار فولاد به دست آورد را کسب نماید.
رئیس هیات مدیره اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان رضوی ادامه داد: در آن زمان سرمایه گذاری لازم برای توسعه زیرساختهای گمرکی در ایستگاه شهید مطهری انجام نگرفت، آنچه راه آهن در این ایستگاه دارد متعلقات مربوط به ایستگاه ریلی است، اما زیرساختهای لازم برای پذیرش کالا از سوی تجار و بازرگانان در آن ایستگاه ناچیز است.
قندچی بیان کرد: زمین ایستگاه راه آهن شهید مطهری متعلق به آستان قدس رضوی است لذا بخش خصوصی به راحتی نمیتواند سرمایه گذاری هنگفتی در ایجاد انبار انجام دهد جز آنکه تدابیر ویژه یا برنامه ریزی دقیقی در این مورد انجام شود.
او تصریح کرد: در صورتی که راه آهن تخفیفاتی را برای حمل کالاهای صادراتی برای صادرکنندگان در نظر نگیرد، در همین شرایط هم صادرکنندگان از ارسال کالا از طریق راه آهن استقبال چندانی نخواهند کرد و اگر صادرکنندهای مجبور نباشد، با توجه به شرایط کنونی ایستگاه شهید مطهری به آن ورود نخواهد کرد لذا باید راه آهن تخفیفات بیشتری در تعرفهها و هزینههای حمل و نقل اعمال نماید.
رئیس هیات مدیره اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان رضوی بیان کرد: در صورتی که زیر ساختهای لازم در ایستگاه شهید مطهری ایجاد شود فعالان بخش خصوصی میتوانند بارهای وارداتی خود را از ایستگاه مقدم به ایستگاه شهید مطهری منتقل کرده و آنجا را به محل دپوی کانتینری کالا تبدیل کنند.
مجید محمدنژاد رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان در خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تجارت و حمل و نقل دو بال صادرات کشور هستند و با توجه به موانعی که در مرز ترکمنستان وجود دارد، امیدواریم راهکاری برای حل این مشکلات اتخاذ شود.
او افزود: باید بپذیریم که بخشی از گذرگاه زمینی ایران، مرز ترکمنستان است و همان طور که ایران دسترسی به آبهای آزاد را یک امتیاز برای خود به شمار میآورد، ترکمنستان نیز مرز زمینی خود برای ورود به کشورهای آسیای میانه را امتیاز میداند و از این ظرفیت بهره میگیرد.
رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان در خراسان رضوی ریشه مشکلات موجود را در پارهای اختلافات سیاسی دانست و ادامه داد: متاسفانه مشکلات در مرز ترکمنستان برای دو دولت ایران و ترکمنستان هنوز به مسئله جدی تبدیل نشده و ضرر این موضوع متوجه فعالان بخش خصوصی است.
محمدنژاد اظهار امیدواری کرد که دولت جدید بتواند در مسیر حل مشکلات با دولت ترکمنستان و رفع معضلات مرزی اقدام موثری انجام دهد.
مشکلات دوغارون قابل حل است
نبی زاده رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در مشهد نیز در این نشست گفت: تاکنون تلاشهای زیادی برای ایجاد تعامل اقتصادی موثر با افغانستان صورت گرفته و در نتیجه آن ارتباطات زیادی برقرار شده است، اما تصمیماتی که در چهارچوب تعاملات مشترک حاصل آمده، رنگ اجرا به خود نگرفته است. بخشی از مشکلات امروز ما در نتیجه نداشتن مدیریت واحد مرزی در دوغارون است.
او افزود: ۱۵ یا ۲۰ سال قبل با ترکمنستان فعالیت مشترک تجاری داشتیم و هیچ مشکلی هم در این بین وجود نداشته است، تجار بدون پاسپورت به ترکمنستان رفت و آمد داشتند و کالاهای خود را حتی به صورت چمدانی منتقل میکردند، باید مسائل سیاسی بین این دو کشور برطرف شود و اجازه دهند بخش اقتصادی و تجاری دو کشور که به فعالان اقتصادی آن وابسته است، کار خود را پیش ببرد.
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در مشهد ادامه داد: اگر قرار است اقتصاد ما شکوفا شود و صادرات توسعه یابد، مسائل سیاسی و دیپلماسی با کشورهای طرف تجاری ایران باید حل گردد، هر چه بر خواب کامیونها و توقف کالاها در مرز افزوده شود، هزینه تمام شده تجارت و کالا افزایش مییابد.
نبی زاده در ادامه به تشریح مشکلات و ضعف زیرساختهای موجود در مرز دوغارون پرداخت و خواستار ورود جدیتر نهادهای متولی برای پایان دادن به مشکلاتی شد که قدمتی طولانی دارند، اما هنوز به آنها رسیدگی اساسی نشده است.
گلیانی مطلق عضو کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: عزم واحدی برای رفع مشکلات در مرزها وجود ندارد، پیشنهاد میشود تا در نشستی با حضور استاندار، سازمانهای مستقر در مرز و روسای کمیسیونهای اتاق بازرگانی همه مشکلات را مطرح کنند تا به یک جمع بندی مشترک در این خصوص برسیم و این جمع بندی در قالب یک بیانیه صادر و ملاک عمل همه کسانی باشد که در مرز فعالیت دارند.
او افزود: مشکلی که در مرز ترکمنستان وجود دارد، فقط مربوط به خراسان رضوی نیست، هم اینک مدت زمان عبور و تخلیه کالا از مرز آستارا نیز که قبلا دو یا سه روزه انجام میشده، به چهار تا ۱۰ روز افزایش یافته است. مشکلات در همه مرزها وجود دارد، اما در بعضی از آن ها، تشدید شده است.
عضو کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: تحولات در افغانستان باعث شده که همه تجار کالاهای خود را از آن کشور خارج کنند، از سوی دیگر مدت زمان انتقال کالا از مشهد به هرات به یک ماه رسیده، این در حالی است که انتقال کالا به مسکو ۱۲ روز طول میکشد. میتوان پیش بینی کرد که معطلی کالا در مرز در آینده برای تجارت کشورمان مشکل ساز خواهد شد.
گلیانی مطلق گرانی حمل و نقل در ایران را از دیگر مشکلات حوزه تجارت دانست و بیان کرد: هم اینک هزینه حمل کالا از مشهد به آستارا ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان شده که گران است و هزینههای تجارت و تولید را افزون میکند. درخواست ما تصمیم گیری پیرامون این مسائل در یک شورای عالی در استان است و اینکه مصوبات آن از سوی همه نهادهای متولی نیز پذیرفته شود.
در صیانت از صنعت و حمل و نقل کشور، باید یک اقدام اساسی در بحث ترکمنستان انجام گیرد
علی غفوری مقدم معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هفته گذشته میز تجاری ترکمنستان در سرخس برگزار و مشکلات رانندگان کامیونهای برای عبور از مرز ترکمنستان مطرح شد، اینکه قسمت بار کامیون ایرانی توسط کشنده ترکمنی چندین روز در آن سوی مرز سرگردان باشد و راننده ایرانی نداند که چه زمانی کامیونش به وی بازمی گردد و چندین روز معطل بماند، رویه درستی نیست و باید اصلاح گردد.
او افزود: وضعیت ناخوشایندی از نظر نوع ارتباط مرزی ایران با کشور ترکمنستان وجود دارد که قابل قبول نیست. لازم است تا در صیانت از صنعت و حمل و نقل کشور یک اقدام اساسی در بحث ترکمنستان انجام گیرد و دو کمیسیون تجارت و حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی این موضوع را پیگیری کرده و به عنوان یک مطالبه جدی مطرح نمایند.
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: اما یک اقدام ارزشمند که در حوزه افغانستان انجام گرفت، برگزاری نشست اعضای اتاق مشترک ایران و افغانستان در مشهد با استاندار بود که منجر به تشکیل «کمیته ویژه افغانستان» شد. این کمیته سه زیربخش دارد که مسائل حوزه حمل و نقل، امنیت مرز و تجارت مرزی را پیگیری میکند و تقریبا نشستهای آن هر هفته در استانداری برگزار میشود.
غفوری مقدم بیان کرد: شرایط افغانستان بی ثبات و متغیر است و باید به نحوی رفتار شود که ظرفیتهای تجاری کشورمان در افغانستان حفظ شده و بازار این کشور که وابسته به کالاهای ایرانی است، به خوبی تامین گردد.
وی اضافه کرد:علاوه بر این، مشکلات مربوط به تجارت با ترکمنستان نیز جمع بندی و طی مکاتباتی به تهران ارسال شده است تا در سطح کلان کشور برای حل این موضوع چارهای اندیشیده شود.
کاظم شیردل عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در این جمع گفت: هزینه زیادی در ایستگاه ریلی شهید مطهری استان انجام شده، اما زیرساختهای ایجاد شده در آن رضایت فعالان اقتصادی را جلب نکرده است، ساختمانی که ساخته شده، مطلوب است، اما مسیر بارگیری در ۶ یا ۷ خط بوده و کسی که بخواهد بارگیری کند، در رفت و آمدش مشکل دارد.
او افزود: در حال حاضر انبار یا زیرساختی برای نگهداری بار در ایستگاه شهید مطهری وجود ندارد، اگر بار اضافهای با واگن بیاید، این واگن باید به مشهد بازگردد و هزینه اضافی را پرداخت کند، در مجموع یک سری از اقدامات ابتدایی هنوز در این ایستگاه انجام نگرفته است.
عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی ادامه داد: اگر راه آهن جمهوری اسلامی تعرفههای حمل کالا از ایستگاه شهید مطهری را با زیرساخت فعلی که دارد کاهش دهد، خود به خود صادرکنندگان و تولیدکنندگان نسبت به آمدن به این ایستگاه راغب میشوند لذا باید در این مورد برنامه ریزی لازم انجام گیرد.
شیردل بیان کرد: پیش تردر زمان صادرات گوگرد به کشور ازبکستان این کشور تخفیف قابل ذکری در تعرفه واردات واگنهای گوگرد ما اعمال نمود و در ادامه حتی واگنهای بخش دولتی و خصوصی خود را به صورت رایگان به ایران ارسال کرد، از این طریق صادرکنندگان توانستند ارسال ۵۰۰ هزار تن سیمان را با واگنهای ازبکی جابه جا نموده و در مقابل کشور ازبکستان تعرفه برای واردات سیمان را به مدت ۶ ماه صفر نمود.
او تصریح کرد: سوال اینجاست که چرا اکنون صادرکنندگان ما قادر نیستند دیگر سیمان به ازبکستان صادر کنند با اینکه آن کشور به شدت نیازمند سیمان کشور ماست؟
عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تاکید کرد: هفته گذشته تعرفه گمرکی برای واگنهای دولتی که از کشور ازبکستان وارد ایران میشد از طرف دولت افزایش یافت و تعرفه واگنهای خصوصی متقابلا کاهش داده شد، حال شرکت خصوصی واگن خود را به مشهد میآورد و همان واگنی که قبلا صادرکنندگان به صورت رایگان از طرف ازبکستان دریافت میکردند و سیمان به آن کشور صادر مینمودند، اکنون ۴۵۰ دلار روی دوش صادرکننده میگذارد و این موضوع برای صادرات سیمان توجیه اقتصادی ندارد.
شیردل بیان کرد: هرچند صادرات فولاد فعلا با تعرفههای گمرکی ۳۰۰یا۴۰۰ دلار تا حدی مقرون به صرفه است، اما به نظر میرشد که طی ۱۰ روز آینده صادرات فولاد از خراسان رضوی نیز دچار مشکل خواهد شد و بازار آن را در کشورهای دیگر از دست میدهیم.
خطر عادی شدن مرگ ناشی کرونا برای جامعه
روشنک رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی در بخش دیگری از این نشست، به اوج گیری پنجمین موج کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه پذیرش مرگ ناشی از ابتلا به کرونا برای جامعه آسان شده است و وقتی ۲۰۰ یا ۳۰۰ نفر در کشور در نتیجه ابتلا به کرونا فوت میشوند، گویی کسی متوجه عمق فاجعه نشده و افراد به مثابه اعداد محاسبه میشوند و عمق فاجعه درک نمیشود. باید نسبت به خطر عادی شدن مرگ ناشی کرونا برای جامعه، نگران باشیم چرا که به کاهش رعایت دستورالعملهای بهداشتی و تداوم بیشتر این بیماری منجر میشود.
او با انتقاد از سیاستهایی که در بحث مدیریت موج این بیماری در کشور وجود دارد، افزود: از هر ظرفیتی باید برای ایمن کردن مردم و جامعه استفاده شود. بنیان تولید، اقتصاد و بخش توزیع از موجهای مکرر این بیماری آسیب دیده و دیگر توانی برای مقابله وجود ندارد. از طرفی اخباری که در خصوص واکسیناسیون در کشور منتشر میشود، نگرانی بیشتر جامعه و سرخوردگی آن را در پی دارد. وزارت بهداشت و نهادهای متولی دیگر باید در این حوزه تدابیر موثرتری را اتخاذ کنند.
انتهای پیام//ف.ح