به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها مفاهیم مربوط به وسایل نقلیه الکتریکی به اندازه کافی رایج هستند که برای برجسته سازی به بیش از یک پیشرانه با انتشار صفر نیاز دارند. اما چرا روی خودروهای الکتریکی با انتشار منفی کار نمیشود؟
این همان کاری است که استودیو هدرویک با کانسپت Airo انجام داد، که از فیلتر HEPA در زیر ماشین برای فیلتر کردن آلودگی سایر ماشینهای موجود در جاده استفاده میکند.
ساخت یک وسیله نقلیه موتوری با انتشار کربن منفی، تا همین اواخر، اساساً غیرممکن بوده است. هر چند کارشناسان و منتقدان از شیوه عملکرد خودرو موسوم به «ایرو Airo» قانع نشده و آن را بیشتر یک خودرو مفهومی میدانند، اما طراح بریتانیایی میگوید تا دو سال دیگر دستکم یک میلیون دستگاه از این خودرو تولید میشود. هیوندای میگوید CUV سلول سوختی هیدروژنی Nexo هوای حرکتی را در واقع پاک میکند، زیرا پیل سلول سوختی خودرو به هوای تصفیه شده نیاز دارد.
این اتومبیل با استفاده از فیلتر مخصوصی که ذرات ریز را از هوای ورودی خارج میکند، این کار را انجام میدهد و حتی میتواند مقدار CO۲ حذف شده را نیز نشان دهد. در مورد تعداد آلایندههای Airo به طور دقیق اطلاعات دقیق داده نشده است، اما هدرویک گفت که این ایده میتواند ذرات معلق در هوا را به اندازه یک توپ تنیس جمع کرد.
هدرویک که اتوبوس و ساختمانهای جدید Routemaster لندن از جمله دفتر مرکزی گوگل در کالیفرنیا و لندن را طراحی کرده است، این هفته Airo را در جشنواره سرعت گودوود به نمایش میگذارد.
فضای داخلی Airo سعی میکند به اندازه فیلتر کرد هوا در قسمت خارجی، متفاوت باشد. هدرویک گفت که Airo قرار نیست مکانی برای نشستن هنگام حرکت باشد و به راحتی در آن بنشینید بلکه مانند اتاق متحرک یا فضایی برای زندگی عمل می کند.
مانند سایر مفاهیم EV، صندلیهای جلو میتوانند به رحتی بچرخند، در این خودرو یک میز چهار گوش نیز وجود دارد که میتوانید آن را تبدیل به میز نهار خوری کنید یا یک بازی رومیزی انجام دهید، و در نهایت می توانید آن را تا کنید و Airo را شبیه یک اتاق استراحت کنید. همچنین میتوانید یک صفحه نمایش برای تصاویر ویدئویی پیش بینی شده داشته باشید.
هدرویک گفت که Airo میتواند در این پیکربندی به یک بازی عالی تبدیل شود و صندلیها حتی میتوانند به یک تختخواب دو نفره بزرگ تبدیل شوند. سقف شیشهای میتواند برای لحظات خصوصی بیشتر مات شود.
توماس هدرویک، بنیانگذار استودیوی هدرویک، در بیانیهای گفت: Airo برای رفع همزمان کمبود فضای جهانی طراحی شده است، همچنین یک اتاق چند منظوره با فضای اضافی برای صرف غذا، کار، بازی یا حتی خواب است. به عنوان یک خانه جدید برای زندگی، با یک نگاه تغییر یافته، Airo اتومبیلی است که قصد دارد ما را به آیندهای پاکتر و بهتر منتقل کند.
هدرویک قصد ندارد خود Airo را بسازد. درعوض، این استودیو EV را برای IM Motors طراحی کرد که در آوریل، هنگامی که Airo در نمایشگاه اتومبیل شانگهای به نمایش درآمد، گفت که قصد دارد ساخت EV را از سال ۲۰۲۳ آغاز کند. ظاهرا IM Motors قصد دارد یک میلیون از این خودرو را بسازد. ظاهراً Airo توانایی رانندگی مستقل و کنترل شده توسط انسان را دارد، اما جزئیات مربوط به ویژگیهای خودرانی و دقیقاً نحوه کار با دستگاه تصفیه هوا در دنیای واقعی هنگام تولید نهایی مشخص می شود.
انتهای پیام/