حجت الاسلام والمسلمین سید صادق میرمحمدی سخنران و کارشناس مذهبی در گفتوگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ازدواج امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) بهعنوان نمونۀ کاملی از یک ازدواج انسانی، الهی و اسلامی است که با مطالعه و بررسی این پیوند مقدس و آسمانی در مییابیم که هدف متعالی ازدواج «تکثیر نسل پاک» است.
اهداف ازدواج در آیات و روایات
وی با تاکید به اینکه در ازدواج چهار هدف اصلی وجود دارد گفت: اولین هدف از ازدواج آرامش و سکون است. ازدواج پاسخ به یک نیاز فطری و درونی انسان است. ازدواج برای انسان آرامش و سکون را به ارمغان میآورد؛ خداوند در قرآن کریم میفرماید، «وَمِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیهَا وَجَعَلَ بَینَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً؛ و از نشانههای او اینکه از [نوع]خودتان همسرانی برای شما آفرید تا بدانها آرام گیرید، و میانتان دوستی و رحمت نهاد.» در واقع خداوند هر یک از زن و مرد را نیمه گمشدهای قرار داده که با قرارگرفتن در کنار هم نیمه دیگر خود را یافته و کامل میشوند و با رسیدن به این کمال، آرام میگیرند.
این کارشناس مذهبی درباره هدف دوم در ازدواج اظهار کرد: دومین هدف از ازدواج حفظ دین است؛ پیامبر (ص): «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ، فَلْیتَّقِ اللَّهَ فِی النِّصْفِ الْبَاقِی؛ هرگاه شخصی ازدواج کند، نصف دین خود را به دست آورده است؛ پس برای نصف دیگر، باید تقوای الهی را پیشه کند.» به این معنا که ازدواج با پاسخ به یک نیاز فطری انسان که میل به جنس مخالف است، زمینۀ بسیاری از گناهان را از بین برده و برخی موانع در مسیر کمال را برمیدارد. از این رو پیامبر (ص) در ادامه میفرماید، با رعایت تقوا نصف دیگرِ دین خود را حفظ کنید.
وی ادامه داد: اهداف دیگری که در ازدواج میتوان به آن اشاره کرد، عمل به سنت پیامبر (ص) است. در روایتی از پیامبر (ص) آمده است، «النِّکاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیسَ مِنِّی؛ ازدواج، سنّت من است و هر کس از سنّت من روی بگردانَد، از من نیست. هدف چهارم در امر ازدواج. تکثیر نسل است که پیامبر (ص) در این خصوص میفرمایند، «تَنَاکحُوا تَکثُرُوا فَإِنِّی أُبَاهِی بِکمُ الْأُمَمَ یوْمَ الْقِیامَةِ حَتَّی بِالسِّقْطِ؛ ازدواج کنید تا جمعیت شما افزون شود؛ زیرا من در روز قیامت، به وجود شما، حتّی به فرزندان سقط شدهتان، بر سایر امتها مباهات میکنم.»
تکثیر نسل پاک؛ هدف اصلی ازدواج
حجت الاسلام و المسلمین سید صادق محمدی بیان کرد: دربارۀ بند چهارم از موارد بیان شده در اهداف ازدواج باید گفت که در آیات و روایات شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه هدف از ازدواج را نباید فقط در «تکثیر نسل» خلاصه کرد، بلکه آنچه هدف اصلی و متعالی ازدواج است «تکثیر نسل پاک» است. در ذیل به برخی از این شواهد اشاره میشود: قرآن کریم دعای حضرت زکریا (ع) را برای فرزندآوری اینگونه نقل میکند که «قَالَ رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیةً طَیبَةً؛ پروردگارا، از جانب خود، نسلی پاک و پسندیده به من عطا کن.» یعنی حضرت زکریا (ع) در دعای خود هر فرزند و نسلی را از خدای متعال تقاضا نمیکند، بلکه نسلی را میخواهد که طاهر و پاکیزه باشد. خداوند نیز دعای او را مستجاب کرده و فرزندی پاک و معصوم به نام یحیی (ع) را به او عطا فرمود.
وی درباره دیگر شواهدی که در تکثیر نسل پاک به آن اشاره شده است گفت: از امامان معصوم (ع) دستورالعملهایی برای بچهدار شدن، نقل شده که در آنها همان دعای حضرت زکریا (ع) را به شیعیان آموزش میدادند؛ مانند این روایت که امام صادق (ع) در پاسخ سؤال راوی که فرزندی نداشت و دستوری میخواست اینگونه میفرمایند، در حال سجده این دعا را بخوان: «.. رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیةً طَیبَةً ...» پس معلوم میشود که قرار نیست نسلها به هر شکلی ادامه یابد، بلکه نسل شیعه باید نسلی پاک باشد. دقت و تأمل در آیات و روایاتِ راجع به ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) بهعنوان نمونه کاملی ازیک ازدواج انسانی، الهی و اسلامی نیز ما را به این نکته مهم رهنمون میسازد.
آیاتی از سورۀ الرحمن
این کارشناس مذهبی در ادامه گفت: خداوند در سورۀ الرحمن میفرماید: «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقیانِ بَیْنَهُما بَرزَخٌ لایَبْغیانِ ... یَخْرُجُ مِنْهُما اللّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ؛ خداوند دو دریای مختلف را در کنار هم قرار داد، درحالیکه با هم تماس دارند؛ در میان آن دو مانعی است که یکی بر دیگری غلبه نمیکند ... از آن دو، لؤلؤ و مرجان خارج میشود.» تفسیراین آیات در برخی تفاسیر و روایات این گونه آمده است: «دو دریا، حضرت علی و حضرت زهرا (س) هستند [و تلاقی بینشان ازدواج آنهاست]و مراد از برزخ میان آن دو، پیامبر گرامی اسلام (ص) و لؤلؤ و مرجان هم امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هستند.» در روایتی هم از امام صادق (ع) اینطور نقل شده است: «علی و فاطمه دو دریای عمیق هستند که هیچکدام بر دیگری تجاوز نمیکند و از این دو دریای عمیق لؤلؤ و مرجان یعنی حسن و حسین خارج شدهاند.» بنابراین، علت غائی و هدف نهایی تلاقی و ازدواجِ دو دریای علی (ع) و فاطمه (س) بهوجودآمدن دو گوهرِ پاک و معصوم، به نام حسن و حسین (ع) است.
روایتی از پیامبر (ص)
وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) اظهار کرد: از رسول خدا (ص) در روز اول زندگی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) به خانه ایشان آمدند و در گفتوگویی که با ایشان داشتند، دعایی فرمودند که میتوان محور اصلی آن دعا را تولد و تکثیر نسل پاک دانست؛ حضرت فرمودند: «اللَّهُمَّ اجْمَعْ شَمْلَهُمَا وَ أَلِّفْ بَینَ قُلُوبِهِمَا وَ اجْعَلْهُمَا وَ ذُرِّیتَهُمَا مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِیمِ وَ ارْزُقْهُمَا ذُرِّیةً طَاهِرَةً طَیبَةً مُبَارَکَةً وَ اجْعَلْ فِی ذُرِّیتِهِمَا الْبَرَکَةَ وَ اجْعَلْهُمْ أَئِمَّةً یهْدُونَ بِأَمْرِکَ إِلَی طَاعَتِکَ وَ یأْمُرُونَ بِمَا یرْضِیکَ؛ خداوندا! در میان آنها الفت برقرار نما، و آنان و فرزندانشان را نعمت بهشت نصیب فرما، به آنها فرزندانی پاک، طیب و مبارک روزی نما، و در ذرّیه آنها برکت قرار داده و آنها را امامانی هدایتگر به سوی اطاعت خود قرار ده، و آنان را به آنچه که رضایت تو در آن است، راهنمایی فرما.»
حجت الاسلام و المسلمین سید صادق میرمحمدی در پایان گفت: بنابراین، با تأمل در مجموعۀ آیات و روایات خصوصاً آنچه راجع به کاملترین ازدواج عالم هستی است؛ یعنی ازدواج دو انسان کامل و معصوم به نام حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)، درمییابیم که هدف متعالی و مقدس ازدواج «تکثیر نسل پاک» است؛ در نتیجه با این هدفگذاری متعالی در مسئله ازدواج، انتخاب همسر و فرزندآوری میتوان برای تکثیر و تربیت انسانهای پاک و الهی و بهتبع آن جامعهای انسانی، الهی و اسلامی گامهای بلندی برداشت.
انتهای پیام/
انشاالله بتونیم مطالب بیشتری در زمینه دینی و مذهبی از این رسانه داشته باشیم