طرح تسطیح و نوسازی زمین‌های کشاورزی در ۸۷ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان انجام شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی شاه نظری، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: طرح تسطیح اراضی تاکنون در ۸۷ هزار هکتار معادل ۳۷ درصد از شالیزاری‌های استان انجام شد.

او با اشاره به پیش بینی ۴۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه برای سال ۱۴۰۰، افزود: پارسال این طرح در ۹۰۰ هکتار از شالیزار‌های استان انجام شد و در صورت تامین اعتبار، امسال این طرح در هزار هکتار دیگر از شالیزار‌های گیلان انجام خواهد شد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه به دلیل ناآگاهی کشاورزان از مزایای طرح تجهیز و نوسازی شالیزار‌ها، این طرح در سال‌های گذشته پیشرفت خوبی نداشت، گفت: هم اکنون اجرای این طرح، بر عکس سال‌های اولیه، در هر شهرستان متقاضیان فراوانی دارد.

مجتبی شاه نظری افزود: تسطیح، قطعه بندی، احداث جاده‌های بین مزارع، احداث شبکه آبیاری، زهکشی و احداث سازه‌های فنی از بخش‌های عملیات تجهیز و نوسازی مزارع است.

او گفت: اجرای این طرح موجب افزایش راندمان آبیاری، مدیریت بهینه مصرف آب، خروج آب‌های مازاد از مزارع، دسترسی آسان به قطعات زراعی، کاهش هزینه‌های تولید و زمینه سازی برای ورود ماشین آلات کشاورزی در مراحل کاشت و داشت و برداشت است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه حدود ۱۸۰ هزار هکتار شالیزا‌های گیلان مستعد اجرای طرح تجهیز و نوسازی هستند، تصریح کرد: فقط ۱۵ درصد هزینه اجرای طرح تجهیز و نوسازی شالیزار‌ها بر عهده کشاورز است و بقیه هزینه را دولت تامین می‌کند.

گیلان ۳۱۴ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که از این میزان، هر سال در ۲۳۸ هزار هکتار برنج کاشته می‌شود.

بیش از ۳۰۰ هزار کشاورز در گیلان برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات تولید می‌کنند.

طرح تسطیح اراضی از سال ۷۴ در گیلان آغاز شد.


انتهای پیام/م.‌ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.