فرماندار شهرستان اهر گفت: وضعیت آب شرب و کشاورزی شهرستان اهر در شرایط بحرانی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، خدابخش فرماندار شهرستان اهر در جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان اهر با تاکید بر برخورد قهرآمیز با برداشت‌های غیرقانونی آب گفت: متاسفانه شاهد خرد شدن اراضی کشاورزی و هدررفت منابع آبی برای تفریحات غیربومی‌ها در شهرستان اهر هستیم.

او ادامه داد: عده‌ای برای تفریحات آخر هفته‌ از شهرستان اهر باغ خریداری کرده‌اند و هیچ سررشته‌ای از باغبانی ندارند که آسیب این تفریحات، خرد شدن اراضی کشاورزی و استفاده بی‌رویه از منابع آبی است.

خدابخش از کاهش ۳۲ درصدی منابع آب سد ستارخان شهرستان اهر نسبت به پارسال خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر سد ستارخان ۲۳ میلیون مترمکعب آب قابل استفاده در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت دارد که در مقایسه با پارسال ۱۱ میلیون مترمکعب کاهش یافته که زنگ خطر کم‌آبی را در شهرستان اهر به صدا درآورده است.

فرماندار اهر بابیان اینکه ۲ درصد منابع آب بخش کشاورزی این شهرستان که رهاسازی می‌شود به سرقت می‌رود، گفت: برابر آمار موجود ۴۵۰۰ مشترک در پایاب سد ستارخان شهرستان اهر وجود دارد که می‌بایست حق‌آبه آن‌ها تخصیص یابد، اما متاسفانه سرقت و برداشت‌های غیرمجاز از سوی باغات غیرمجاز باعث می‌شود تا حق برخی از کشاورزان پایمال شود.

او به کاهش ۱۰۰ میلی‌متری بارندگی‌ها طی سال‌آبی امسال در این شهرستان اشاره کرد و افزود: در سال‌آبی امسال بارندگی‌ها در شهرستان اهر کاهش چشمگیری داشته و گرمای بی‌سابقه هوا باعث تبخیر بیش از حد منابع آب شهرستان اهر شده، از این‌رو منابع آب اهر در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.

خدابخش اولویت منابع آب سد ستارخان را تامین آب شرب دانست و گفت: هشدار امروز ما در رابطه با کمبود منابع آب شهرستان اهر کاملاً جدی است و اگر شرایط فعلی تداوم یابد امکان دارد آب برای بخش کشاورزی نداشته باشیم، چون اولویت با تامین آب شرب خواهد بود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار