صفا الاعسم معتقد است طرف های مسئول در حفظ امنیت بیمارستان ذی قار، تدابیر و اقدامات امنیتی لازم برای جلوگیری از آتش سوزی را اتخاذ نکرده اند.

بامداد روز سه شنبه منابع محلی عراق از وقوع آتش سوزی بزرگ در بیمارستان «الحسین» واقع در شهر «ناصریه» استان ذی‌قار این کشور که در آن بیماران کرونایی بستری بودند، خبر دادند.

براساس این گزارش، نیرو‌های امدادی عراق برخی بیماران را از این بیمارستان خارج کردند، اما متأسفانه ده ها نفر از بیماران در این بیمارستان کشته و مجروح شدند.

اکنون این آتش سوزی مهار شده و عملیات جستجو برای یافتن قربانیان حادثه ادامه دارد. الجزیره نیز طبق گزارشی اعلام کرده است که، مدیر اداره بهداشت «استان ذی‌قار» در پی آتش‌سوزی در این بیمارستان از سمَتش استعفا کرد.

به دنبال این حادثه، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، دستور برگزاری نشست فوق‌ العاده را صادر کرد. در این نشست فوق العاده که با حضور شماری از وزرای کابینه، فرماندهان امنیتی و به ریاست الکاظمی برگزار شد، دلایل و پیامدهای این آتش‌سوزی مورد بررسی قرار گرفت. در پایان نشست الکاظمی دستور برکناری و بازداشت چند نفر از مسئولان بیمارستان را صادر کرد.

«صفا الاعسم» کارشناس برجسته امنیتی عراق در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان در تحلیل علل و عوامل وقوع مکرر آتش سوزی‌ها در بیمارستان‌های عراق تصریح کرد: من از دیدگاه امنیتی به موضوع می‌پردازم؛ این حادثه، یک حادثه امنیتی محسوب می‌شود، به گونه‌ای که باید حمایت‌های امنیتی از تمام بیمارستان‌ها با جدیت و به صورت فنی انجام گیرد، یعنی باید نکات امنیتی در مورد نگهداری، انبار کردن و حفاظت از اماکن قابل اشتعال به شکل درست رعایت شود تا اتفاقات ناگوار اینچنینی حادث نشود.

صفا الاعسم افزود: مسئولین مراکز بهداشتی و بیمارستانی مسئولیت خطیری در حفاظت از بیماران دارند که جنبه‌های امنیتی زیادی را شامل می‌شود؛ یعنی اهمال کاری در فرآیند نگهداری مواد قابل اشتعال، سیستم برق رسانی و مسائل زیرساختی در بیمارستان‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد و همینطور که ملاحظه کردیم جان ده‌ها نفر از هموطنان را گرفت.

مقام برجسته عراقی ادامه داد: این گونه اختلالات و کم توجهی‌ها بار‌ها در بیمارستان‌های مختلف عراق حادثه آفریده و قربانی آن بیمارانی بوده اند که به امید درمان وارد آنجا شده اند، اما نه تنها بهبود نیافته اند که جان خود را به دلیل دیگری غیر از بیماری از دست داده اند. این نشان می‌دهد در زمینه امنیتی کوتاهی و اهمال کاری وجود دارد و علی رغم تکرار اینگونه حوادث، باز هم تدابیر لازم اندیشیده نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال اقدام خرابکارانه در این حادثه وجود دارد یا خیر توضیح داد: تحقیقات در مورد حادثه هنوز کامل نشده و اظهار نظر درباره این موضوع به وجود اطلاعات دقیق نیاز دارد، اما به طور کلی این احتمال وجود دارد که اقدام خرابکارانه عامل این حادثه تلخ بوده باشد و همچنین ممکن است مسئولی در بیمارستان به عمد از انجام وظیفه خود کوتاهی کرده باشد و قصدی در کار باشد که با انجام تحقیقات می‌توان به واقعیت پی برد.

صفا الاعسم در پاسخ به این سوال که آیا در مورد حوادث گذشته نتایج تحقیقات به حل موضوع کمک کرده است یا نه گفت: مشکل در واقع همینجاست؛ تا به امروز نتایج تحقیقات پرونده‌های مشابه مشخص و اعلام نشده است و شفافیتی در این موضوع وجود نداشته است، در حالیکه دولت باید در ارائه اطلاعات بدست آمده در تحقیقات با مردم شفاف می‌بود، اما تا الان ما علت حوادث مشابه گذشته را که منجر به جان باختن ده‌ها نفر از هموطنان شده است، نمی‌دانیم و این یک اختلال بسیار مهم در سیستم قضایی و امنیتی کشور است.

این کارشناس عراقی در ارتباط با دلیل عدم شفافیت دولت در این موضوعات تأکید کرد: یکی از دلایل می‌تواند این باشد که برخی می‌خواهند کشور را ناامن کنند، به هر حال ما انتخابات را در پیش داریم و رقابت بزرگی بین احزاب مختلف برای کسب کرسی‌های بیشتر وجود دارد، بنابراین ممکن است افرادی وجود داشته باشند که خواهان ناامنی در کشور برای تحقق منافع شخصی یا منافع طرف‌های خارجی باشند.

وی با اشاره به اینکه نخست وزیر عراق در واکنش به حادثه آتش سوزی در بیمارستان ذی قار دستور بازداشت چند نفر از مسئولان این بیمارستان را صادر کرد گفت: در اتفاقات مشابه گذشته در بیمارستان‌ها نیز اینگونه دستورات صادر شد، اما مانع از تکرار آن نبوده و ندیدیم که تأثیری بر تقویت تدابیر لازم برای حفاظت از شهروندان و مردم و نیز تلاش برای کنترل و مدیریت این بحران‌ها داشته باشد؛ بله، این اقدام می‌تواند جزئی از اقدامات لازم باشد، ولی مانع و کافی نیست.

این کارشناس عراقی در پایان به تبیین راه حل مناسب برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات پرداخت و گفت: باید طرف‌های امنیتی پیگیری‌های دقیقی را انجام دهند و تدابیر لازم برای حفاظت از مواد قابل اشتعال، سیستم برق رسانی و زیرساخت‌های بیمارستانی که بر سلامت و حفاظت از جان شهروندان تاثیر دارد، اتخاذ شود. این یک موضوع بسیار مهم و حساس است که متأسفانه در عراق به جد شاهد آن نیستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار