پس از چند روز وقفه کوتاه در روند صادرات کالا به افغانستان، تجارت با این کشور در پایانه مرزی ماهیرود خراسان جنوبی به حالت عادی بازگشت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، فعالیت‌های تجاری در مرز ماهیرود از روز جمعه ۱۸ تیرماه به دلیل تحرکات داخلی افغانستان به کندی انجام می‌شد که با سرعت گرفتن فعالیت‌های تجاری و ترانزیت از گمرک ماهیرود، این پایانه مهم صادراتی کشور به حالت عادی باز گشته است.

کامیون‌های ایرانی و افغانستانی همانند گذشته وارد پایانه و بازارچه مرزی ماهیرود می‌شوند و کالا‌های ایرانی سوار بر کامیون‌های افغان، روانه بازار‌های این کشور می‌شوند.

یکی از تجار افغان درباره وضعیت تجارت با ایران از مرز ماهیرود به خبرنگار ما می‌گوید: هیچ مشکلی در مراودات تجاری با ایران نداریم و آمده ایم تا گازوئیل ایران را به ولایت فراه ببریم.

تاجر دیگر افغان نیز می‌گوید: بازارچه ماهیرود خیلی رونق دارد و همانند گذشته داد و ستد مان را با کشور ایران انجام می‌دهیم.

تردد روزانه بیش از ۲۰۰ کامیون ایرانی و افغانستانی

با عادی شدن تجارت با افغانستان، کامیون‌های ایرانی با بار کاشی، سرامیک، کود شیمیایی، خوراک دام، شیشه، آهن آلات و سیمان وارد پایانه مرزی ماهیرود می‌شوند و در آن سوی میدان، کامیون‌های افغان نیز منتظر بارگیری این کالا‌ها و ارسال آن به کشورشان هستند.

یکی از رانندگان ایرانی به خبرنگار ما می‌گوید: بارمان میلگرد است که از یزد آمده ایم و منتظریم تا محموله را داخل بازارچه تخلیه کنیم.

راننده دیگری نیز می‌گوید: مرز ماهیرود باز است و همه کامیون‌ها وارد بازارچه می‌شوند و امروز هم در حال تخلیه بار هستیم.

گمرک ماهیرود، باز به روی کامیون‌های افغانستانی

سخنگوی گمرک ایران نیز از عادی بودن فعالیت‌های تجاری در ماهیرود خبر می‌دهد و می‌گوید: به دلیل انسداد مسیر خروج در بخش‌هایی از مرز با کامیون‌های افغان در سمت افغانستان، فعالیت تجاری در این مرز به کندی انجام می‌شد که با رفع مشکلات، تجارت مرزی به حالت عادی بازگشته است.

لطیفی ادامه داد: با عادی شدن فعالیت در پایانه مرزی، قطعه منفصله منطقه ویژه اقتصادی و بازارچه ماهیرود، امکان ارسال محموله‌های تجاری فراهم شده و منعی برای صدور پروانه صادراتی یا ترانزیت وجود ندارد.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.