ناسا حکایت جمعی است که قرار بود برای انتخابات ۱۴۰۰ و آینده جریان اصلاحات تصمیم گیر باشد.

به گزارش  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،حکایت از مدت‌ها قبل از انتخابات ۱۴۰۰ شروع شده بود؛ حکایت جمعی که قرار بود برای انتخابات و آینده جریان اصلاحات تصمیم گیر باشند و اجماع ایجاد کنند و رای بیاورند و پیروز شوند، اما نشد آنچه باید می‌شد.

عمر کوتاه یک نهاد تازه تاسیس 

بهمن ماه سال ۱۳۹۹ بود که سرانجام  و پس از کش و قوس‌های فراوان نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان در جهت وحدت این جریان در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ شکل گرفت. موضوعی که فرج کمیجانی رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در پنج بهمن اعلام کرد و درباره آن گفته بود طی روز‌های آینده با دعوت از دبیران کل احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و ۱۵ نفر منتخب، اولین جلسه نهاد اجماع ساز تشکیل شده و نسبت به انتخاب هیات رئیسه و تقسیم کار میان اعضای ۴۶ نفره، تعیین کارگروه‌های تخصصی برای تدوین منشور مشترک و آئین نامه‌های لازم برای این نهاد اجماع ساز اقدام خواهد شد.

آیا نهاد اجماع ساز اجماع ساز باقی می ماند؟

علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزارن در توضیح بیشتر این نهاد بیان کرد که این نهاد اجماع ساز چیزی بین پارلمان اصلاحات و شورای هماهنگی خواهد بود. افراد حقیقی هم کمک می‌کنند تا تصمیماتی گرفته شود که با جو جامعه هم‌خوانی داشته و موجب جلب اعتماد جامعه شود.

این نهاد که البته هنوز از راه نرسیده موجی از انتقادات را همراه خود می دید حالا قرار بود پس از نهاد‌هایی نظیر سرا (طرح «سامانه رأی‌سنجی اصلاح‌طلبان» برای تعیین تکلیف لیست‌های انتخاباتی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس ۹۸)، پارلمان اصلاحات (نهادی برای اجماع اصلاح طلبان در انتخابات ۹۸ که البته صرفا در حد صحبت باقی ماند) و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان (سازوکار انتخاباتی اصلاح‌طلبان که در ترکیبی از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات به عنوان یک شورای واحد برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۷ اسفندماه ۹۴ تشکیل شد) یک نهاد تازه به نام نهاد اجماع ساز یا همان ناسا که در نهایت هم به جبهه اصلاحات ایران تبدیل شده بود متولد شد.

داستان کوتاه نهادی اجماع‌ساز که خیلی زود از عرش به فرش رسید

نهادی که در انتخابات ریاست جمهوری اگرچه نامزد رسمی معرفی نکرد، اما بهزاد نبوی به عنوان رئیس آن طی بیانیه‌ای ضمن تشکر از محسن مهرعلیزاده به دلیل انصراف از رقابت‌ها اعلام کرد که به عبدالناصر همتی رای خواهد داد. حمایتی که در نهایت توانست ۲ میلیون و خرده‌ای رای به سبد اصلاح طلبان اضافه کند.

و حالا حسین مرعشی درباره این نهاد تازه تاسیس که پیش از این صحبت از تداوم آن بود گفته است:  «قرارمان در این جبهه پیش از این بر مبنای ادامه کار بود، اما باید باز هم در این رابطه بحث کنیم و بعد تصمیم بگیریم». 

علاوه بر این علی تاجرنیا فعال اصلاح طلب هم درباره آن گفته است که  «نهاد اجماع‌ساز برای مأموریتی در مدت انتخابات ریاست‌جمهوری و شورا‌ها تشکیل شده بود و عملا با پایان‌یافتن انتخابات، کارایی و نقش آن تمام شده است؛ بنابراین این نوع نهاد ادامه فعالیت نخواهد داشت».

داستان کوتاه نهادی اجماع‌ساز که خیلی زود از عرش به فرش رسید

نهادی که چندان هم اجماع ساز نبود

پایان کار ناسا موضوعی بود که زمینه های اعتراض روزنامه اصلاح طلب شرق را هم فراهم کرد و این روزنامه در مقاله ای نوشته است که حالا باید بررسی کرد که اصلا ماهیت وجودی نهاد اجماع‌ساز چه بوده است؟ نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان (جبهه اصلاحات ایران) در واقع شکل دیگری از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بود که به دلیل مشکلاتی که در ساختارهای تصمیم‌گیری آن شورا و انتقادهایی که به نقش اعضای حقیقی در آن وجود داشت، با ساختاری منسجم‌تر و حزب‌محوری بیشتر آغاز به کار کرد تا دو هدف را پیگیری کند؛ آنکه مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ شیوه اجماع بر سر نامزد واحد را تعیین کند و بر اساس رأی اکثریت اعضا، نامزد جبهه اصلاحات به مردم معرفی شود که چارت‌های ساختاری برای نیل به اجماع به وجود آمد، اما به دلیل ردصلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح‌طلب عملا هرگونه ابتکار عمل از جبهه اصلاحات ایران گرفته شد تا در نهایت نظر این نهاد، عدم ارائه نامزد شود و متعاقبش برخی احزاب به صورت مستقل از عبدالناصر همتی حمایت کنند. در واقع نهاد اجماع‌ساز عملا نتوانست آن‌ برنامه‌هایی را که در نظر داشت، پیش ببرد و از سر ناچاری به سمت انفعال انتخاباتی رانده شد؛ چه آنکه اگر با نامزدهای موجود، یعنی همتی و مهرعلیزاده هم کنش حداکثری از خود نشان می‌داد، عملا نمی‌توانست تغییری در نتیجه انتخابات رقم بزند.

آیا نهاد اجماع ساز اجماع ساز باقی می ماند؟

 سیدهادی خامنه‌ای دیگر فعال اصلاح طلب هم در گفت و گویی بیان کرده است که «در همین انتخابات اخیر هم نهاد اجماع‌ساز نه‌تنها اجماعی نساخت که اختلاف‌ساز هم بود. شرط اول ترمیم رابطه ما اصلاح‌طلبان با بدنه اجتماعی‌مان این است که اولا به‌ صورت جدی گذشته خود را نقد کنیم. ثانیا در این مسیر صادقانه رفتار کنیم تا مردم به این باور برسند که آنچه می‌گوییم ریاکاری، تظاهر و تبلیغات نیست».

چاره کار چیست؟

و حالا چه شخصیت‌های اصلاح طلب بخواهند و چه نخواهند انگار عمر این نهاد تازه تاسیس هم پس از یک ماه به سر آمده است و به آلبوم خاطرات سایر نهادهای این جریان پیوسته است، اما به نظر می‌رسد که در این میان شاید بد نباشد که جریان اصلاح طلب از این فرصت استفاده کرده و فارغ از اینکه اشکال خود را در میان نهادهای متعدد جستجو کند به این جملات علی صوفی وزیر دولت اصلاحات بیاندیشد که «جریان اصلاحات سرمایه اجتماعی اش آسیب دیده، یعنی مردمی که با یک جمله "تکرار می کنم" آقای خاتمی، آن گونه به میدان می آمدند و نتیجه انتخابات را رقم می زدند الان آن شور را ندارند همه اینها باید بازسازی شود.»

موضوعی که محمدعلی وکیلی فعال اصلاح طلب هم در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان به آن اشاره کرده و درباره آن گفته است که  درحال حاضر بهترین فرصت برای جریان اصلاح طلب وجود دارد که اصلاحاتی درون خود انجام داده و مسیری که طی کرده را آسیب شناسی کند.

داستان کوتاه نهادی اجماع‌ساز که خیلی زود از عرش به فرش رسید

این فعال سیاسی در ادامه تشریح کرده که باید بال چپ اصلاح طلب یعنی اصلاح طلبی براساس خط امام باز تعریف شود؛ در گذشته جناح چپ قدیم که بعدا نامش بال چپ اصلاح طلبی شد یک عناصر گفتمانی داشت که در جامعه محبوبیت خود را به دست آورده بود. آن عناصر گفتمان صورت بنایش بر گفتمان جمهوری اسلامی بود، اما ما در طول زمان و در تغییرات گرفتار جا به جایی در گفتمان خود شدیم و به نوعی به بهم ریختگی گفتمانی رسیدیم. در حال حاضر هم باید این بازسازی بر مبنای همین صورت بندی گفتمانی انجام شود.

و او در پایان یک سوال هم از شخصیت‌های این جریان پرسیده  و گفته است که اصلاح طلبان باید مشخص کنند که اصلاح طلب در جمهوری اسلامی هستند و یا اصلاح طلب بر جمهوری اسلامی؟ حالا باید دید اصلاحات می تواند از این شکست درس بگیرد و پلی برای پیروزی در آینده بسازد یا در غم همین شکست می ماند.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۳:۳۲ ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
با این مهره های جدید وانقلابی که درقوا آمده اند
باید روح جدیدی به کالبد انقلاب دمیده شود
تا باور واعتماد دربین مردم به ثبات برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۸ تير ۱۴۰۰
عزیزان وقتی ریشه اصلی خراب باشد شاخ و برگ هم خراب هستند باید ریشه اصلاح شود تا شاخ و برگ اصلاح شود..تمام منشع فساد و مفسد ظلم از درون قوه قضاییه هست .قوه قضاییه باید اصلاح شود تجدید نیرو شود .......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۷ تير ۱۴۰۰
لعنت خدا براین رییس جمهور که برای یک عده رییس جمهور بود باد
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۶:۴۹ ۲۷ تير ۱۴۰۰
اصلاحات فقط برای سرگرمی عده ای بیکار و بی خاصیت و بی هنر واژه بسیار خوبیست در صد سال گذشته تا اکنون کلمه ای به این بی باری و پوچی مطرح نشده عکس ردیف جلو خود گویای همه چیز است خداوند شر این فتنه بزرگ و ساختگی را از مردم و کشور دور سازد .انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۷ تير ۱۴۰۰
سگ زرد برادر شغال هست......................................
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۸:۳۵ ۲۷ تير ۱۴۰۰
گردهمایی های نفاق همیشه تهش بنبسته،
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۸:۳۵ ۲۷ تير ۱۴۰۰
باید توبه کنند این جماعت. تا کی دروغ وتزویر ونفاق؟ خاءنان به ملت ومملکت واسلام از این همه خیانت ودروغ خسته نشدند.؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۷ تير ۱۴۰۰
اصلاح طلب ها میدونستند جوری مملکت شخم زده شده که هر کسی بیاد نمیتونه گندهای این دولت فعلی را جمع کنه برای همین خیلی مانوری ندادند روی هیچ شخصی.مملکت را داغون تحویل رئیسی دادند که وقتی بعد هشت سال یکم اوضاع بهتر شد بیاند با دروغ تحویل بگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۲۷ تير ۱۴۰۰
دارن به ریش ما میخندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۶ تير ۱۴۰۰
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۶ تير ۱۴۰۰
نهاد اجماع نساز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۶ تير ۱۴۰۰
چهره واقعی اصلاح طلبان یعنی مزدوری کدخدا و غرب را مردم در این هشت سال دیدند.اینجا نظام جمهوری اسلامی است که با ملت شهیدپرور و مسلمان پایدار مانده نه با وجود شما غربزدگان خنده بر لب در مقابل جنایتکاران تروریست غربی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۵ ۲۷ تير ۱۴۰۰
خنده هم تظاهر به خوب بودن اوضاع است در درون خون میگریند البته امیدوارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۶ تير ۱۴۰۰
ملت ما امروز دیگر از هرچه اصلاح طلب و نان به نرخ روزخور و منافق در هر لباس و سمت و نوکر بیگانه و دستیار کدخدا و غرب پرست منزجر و متنفر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۶ تير ۱۴۰۰
به جای خودت حرف بزن منظورت همون 65 درصدی هست که رای ندادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۲۶ تير ۱۴۰۰
چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۶ تير ۱۴۰۰
انشالله آقای رییسی با توجه و تمرکز به توان داخلی شرایطی را فراهم خواهند کرد که در انتخابات ۱۴۰۴ هشتاد در صد مردم شرکت خواهند کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۶ تير ۱۴۰۰
اصلاح طلبان باید مشخص کنند که اصلاح طلب در جمهوری اسلامی هستند و یا اصلاح طلب بر جمهوری اسلامی؟ جواب این یه جمله خیلی چیزها رو معلوم میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۲۶ تير ۱۴۰۰
وای از این اصلاح طلبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۶ تير ۱۴۰۰
وای از این اصول گراها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۲۶ تير ۱۴۰۰
وای وای وای دلم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۶ تير ۱۴۰۰
محض خدا جون بچهاتون چون تاحالا هرچه قسم بقران وپیر و ........دادیم کارساز نبوده حداقل یه قدم کوچک برای مردم بردارید اینقد فشار رومردم هست شما دیگه با ای کارها سرگرمشون نکنید شغل ازدواج گرسنکی گرانی پدر مردمو دراورده بسه دیگه هرروز داره بدتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۶ تير ۱۴۰۰
پایان کارماراافتتاح بفرمائید علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ر د
۰۹:۲۷ ۲۶ تير ۱۴۰۰
با انتخاب بهزاد نبوی در راس نهاد اجماع ساز چگونه میخواهید با ملت هما هنگ باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۶ تير ۱۴۰۰
مردم از بیفکری بعضی مسولین زیر چرخ تورم له شدن جوان نمیتونه ازدواج کنه چون درآمد و مسکن نداره مسکن که جزو نیازهای اولیه انسان از زمان پیدایش هست. راننده کامیون نیسان اتوبوس و.... نمیتونه یه لاستیک واسه ماشینش بگیره که نتیجش رفتن تو دره میشه. همه افتادن بجون هم خدا شاهده وقتی کاسبی میکنی هر کس به نوعی پولتو میخوره چه بنگاه املاک باشه چه خودرو باشه چه کوفت دیگه مثل جنگ شده نکشی کشته میشی و آدمی که وجدان داره از خدا می‌ترسه میشه ورشکست اونوقت خانوادش از هم میپاشه. من چهل سالمه هنوز نفهمیدم اصلاحات...... یا فلان احزاب چی هست بابا جان حقوقتون مفت میاد دغدغه وام خودرو مسکن ندارین بچه هاتو تو خارج کیف میکنن بعد اجماع تشکیل میدین. موقع اختلاس یک فقرش میشه سه هزار میلیارد اگه به سه هزار خانواده نفری یه ملیارد میدادین چی میشد اونم پنج سال پیش. ما هم خدایی داریم ما هم انسانیم. خانواده میشناسم یک کیلو بهش برنج دادم اینقد برام دعا کرد از خجالت پیش خدا فقط گریه کردم. خانواده میشناسم یه مقدار میوه بهش دادم به من گفت انگار بهشت رفتی یعنی ملت گرسنه هستن. شما چجور روتون میشه اسم سردار سلیمانی به زبان بیارید یکی بخاطر وطن تو غربت پرپر میشه اونوقت شما دارین کیف میکنین جلسه تشکیل میدین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۸ تير ۱۴۰۰
انشاالله به حق خون سیدالشهدا قسم ریشه اصلی ظلم و فساد تو مملکت خشک شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۶ تير ۱۴۰۰
بخدا خسته شدیم از این جناح بازی ها..دست بردارین واسه مردم دیگه این حرفها تکراری و بی ارزش شده.بفکر مردم باشید و در جهت منافع ایران کار کنید..ببینیم حالا اینا که همدل و از یک تیم هستن چه گلی به سر مردم میزنند ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۶ تير ۱۴۰۰
اگر همین نهاد اجماع نساز اجازه بده و کار شکنی و به اصطلاح فضولی نکنن مشکلات کشور انشا الله حل میشه.
باید هر کسی خواست کارشکنی و حرفهای چرت بزند همین ملت حسابشون برسه .
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۸:۲۳ ۲۶ تير ۱۴۰۰
شهید لاجوردی در بخشی از وصیت‌نامه خود آورده است: «به مسئولين بارها گفته‌ام که خطر منافقین انقلاب به مراتب زيادتر از خطر منافقين خلق است، چرا که علاوه بر همه شيوه‌های منافقانه‌ی منافقين، سالوسانه در صف حزب اللهيان قرار گرفته‌اند
Iran (Islamic Republic of)
سلیمانی
۰۷:۵۶ ۲۶ تير ۱۴۰۰
خدا رو شکر که به ثمر نرسید .
الحمدولله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۲۶ تير ۱۴۰۰
اصلاح طلبا اصلاحات رو باید از خودشون شروع کنن!
نمیشه برن تو کاخ بشینن ولی اقتصاد رو همچین گند بزنن که مردم نون شب نداشته باشن...نمیشه دم از اسلام بزنن سردمدار بی دینی و بی حجابی و بی بند و باری باشن!!
نمیشه دم از مردم بزنن مردم رو پله کنن که به کاخ آمال و آرزوهای عریض و طویلشون برسن! و ....
اصلاح طلب ها اصلاح لازمن نه که اجماع لازم!!!
یعنی توشون 4 نفر پیدا نشد که یه جوری سر کرده باشن که از شورای نگهبان بلیط ورود به انتخابات براشون صادر کنه...واقعا اسف باره !! بعد طلبکار هم میشن!!!
یکی نیست بگه طلبکار چی هستین شیشه های ماشینتونو پایین بدین میبینین که چه اوضاعی تو مملکت ساختین تو مردم رفتنتون پیشکش!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۲۶ تير ۱۴۰۰
یه بحث قدیمی چرا روز نامه هاای ورزشی را نگذاشتید اگر پرسپولیسی هستید اشکال نداره
Iran (Islamic Republic of)
عبدالحمید
۰۷:۰۱ ۲۶ تير ۱۴۰۰
سلام.این اصلاح طلبان عده ای دنیا پرست و غربگرا که دنبال منافع وخوشگذرانی خود هستند وکاری به اسلام وانقلاب ومردم ندارند ودر این هشت سال بزرگترین ضربه را به اسلام انقلاب زدند وخداوند ان شاءالله عذابشان خواهد داد وهمه انها به رای مردم خیانت کردند وباید محاکمه شوند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۶ ۲۶ تير ۱۴۰۰
به غیر حرف زدن کار دیگه ای بلد نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۶ تير ۱۴۰۰
تو صفحات مجازی فقط میشه حرف زد ساختمان که نمیشه ساخت .
آخرین اخبار