هادوی گفت: برای شرکت‌هایی که عمق ساخت داخل را بیشتر می‌کنند به ازای هر ۵ پایه، معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده است.

سید محمد‌ مهدی هادوی رئیس مرکز ساخت داخل وزارت صمت در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در قانون استفاده حداکثری از توان تولید خدمات و تولید کشور، حمایت از کالای ایرانی یک حد نصابی در ماده ۵ قانون داریم که در این بخش اعلام شده است. اگر کمتر از ۵۱ درصد کالا و خدماتی که توسط شرکت‌ها ارائه می‌شود داخلی سازی شده باشد باید به شورای اقتصاد مراجعه کنند و کار آن‌ها سخت خواهد شد. در همین ماده گفته شده است که وزارت صمت می‌تواند سالانه این حد نصاب را افزایش دهد.

او ادامه داد: ما سال گذشته با کار‌های خوبی که انجام شد تصمیم گرفتیم این حدنصاب را بالاتر ببریم. در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و شرکت‌های فولادی، حداقل داخلی سازی ۶۵ درصد، ۶۹ درصد و ۷۱ درصد را در تجهیزات داشتیم پس با تصویب هیئت نظارت، حد نصاب داخلی سازی تجهیزات در این صنایع از ۵۱ درصد به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد. این به معنای آن است که ما به جایی رسیدیم که حداقل ۶۰ درصد تجهیزات پالایشگاهی، نیروگاهی، پتروشیمی و فولادی را در داخل کشور می‌سازیم.

هادوی گفت: اگر بخواهیم عدد بسیار معنا داری از میزان پیشرفت داخلی سازی در قیمت‌ها اعلام کنیم، می توان به همین موضوع اشاره کرد که حد نصاب را برای پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و چنین خطوط پیشرفته و تجهیزات گران قیمتی از ۵۱ درصد به ۶۰ درصد رسانده‌ایم. یعنی ۹ درصد در کل یک مجموعه افزایش عمق ساخت داخل داده‌ایم.


بیشتر بخوانید:


رئیس مرکز ساخت داخل وزارت صمت ادامه داد: ما در قانون استفاده حداکثر باید عمق ساخت داخل تمام تجهیزات و کالا‌های ایرانی را محاسبه کنیم. در مهر سال گذشته آیین نامه‌ای به تصویب دولت رسید تا دستورالعمل محاسبه عمق ساخت داخل تدوین شود. این دستوالعمل تدوین شد و به امضای مقام وزارت رسید و امروز بیش از یک ماه است آن را به واحد‌های تولیدی ابلاغ کرده‌ایم. با اجرای کامل این طرح به راحتی می‌توانیم عمق ساخت داخل هر کالایی را محاسبه و آن را در سامانه توانیران درج کنیم.

او گفت: هر کسی می‌تواند متوجه شود که یک محصول، از لوازم خانگی گرفته تا تجهیزات صنعتی، میزان ساخت داخل محصول چقدر است تا برای افزایش عمق ساخت داخل این تجهیزات برنامه ریزی کنیم. ما باید عمق ساخت داخل را مشخص کنیم و در راستای تشویق فعالان صنعتی برای افزایش عمق ساخت داخل تلاش کنند. این مشوق‌ها هم آیین نامه مشخصی دارند و برای شرکت‌هایی که عمق ساخت داخل را بیشتر می‌کنند به ازای هر ۵ پایه، معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده که مشوق خوبی برای هر کالا و خدماتی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار