استاندار خراسان رضوی گفت: مساله اول و آخر خراسان رضوی، آب است و هیچ اولویتی بالاتر از آن نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد صادق معتمدان استاندار خراسان رضوی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: مساله اول و آخر این استان، آب است و هیچ اولویتی بالاتر از آن نیست، چرا که اگر فکری به حال کم‌آبی استان نشود، نه تنها روستاها خالی از سکنه می‌شوند بلکه به‌زودی شهرهای کوچک شرق کشور با چالش جدی مهاجرت روبه‌رو خواهند شد.

او افزود: سند سازگاری با شرایط کم‌آبی برای هر استان، متناسب با شرایط آن تنظیم شده است تا نقشه راهی برای شرایط مزبور در کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت باشد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: سند سازگاری با شرایط کم آبی یکی از بهترین، به‌روزترین و پیشرفته ترین اسناد بالادستی در سال‌های اخیر است که براساس این سند میزان کسری آب در خراسان رضوی در افق ۱۴۲۰ و تکالیف هر یک از دستگاه های اجرایی در مواجهه با این شرایط مشخص شده است.


بیشتر بخوانید 


معتمدیان بیان کرد: خراسان رضوی جزو سه استان نخست کشور بود که سند سازگاری با شرایط کم آبی آن تنظیم و تصویب شد و تاکنون اقداماتی که به منظور توسعه شبکه نوین آبیاری، احیای قنوات و بخش های مختلف در این استان انجام شده در مسیر اجرای این سند بوده است.

او با تاکید بر اجرای سند سازگاری با شرایط کم آبی در استان تصریح کرد: در اجرای این سند دچار عقب ماندگی هستیم، برای شرایط کم آبی نیازی به تدوین طرح جدیدی نیست، اما جلب مشارکت مردم بسیار مهم است و باید مردم را به تغییر الگوی کشت، متقاعد کرد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: خراسان رضوی با وجود شرایط کم آبی خود فقط ۴۰۰ هکتار کشت گلخانه ای دارد که برای جبران این نقیصه، ایجاد هزار هکتار کشت گلخانه ای برای این استان هدف‌گذاری شده و تکلیف هر دستگاه در این زمینه مشخص شده است.

معتمدیان اظهار کرد: توسعه شبکه های نوین آبیاری، مدیریت منابع و مصارف آبی، آبخیزداری و آبخوانداری، مهار روانابها و سیلابها، اتمام پروژه های نیمه تمام در حوزه آب و تسریع در اجرای بخشهای سند سازگاری با شرایط کم آبی به عنوان یک تکلیف قانونی برای دستگاه‌های اجرایی را مورد تاکید قرار داد. 

او افزود: با توجه به شرایط ویژه استان در حوزه کشاورزی و صنعت، مقرر شد که خراسان رضوی منتظر اتمام پروژه های انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های کرمان و خراسان جنوبی نماند و عملیات اجرایی این طرح مهم از عید غدیر پیش رو از مشهد آغاز شود که در این زمینه شرکتهای دست‌اندرکار مشخص شده و به زودی وارد کار می شوند.

زعفران را در اردبیل و خربزه را در تربت جام کاشتن

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران نیز در این نشست گفت: با وجود اینکه فعالان بخش خصوصی بارها به مسئولان نامه نوشته و خواستار جلوگیری از کشت زعفران در استان‌های پرآبی مانند اردبیل و آذربایجان شرقی شدند، اما متاسفانه زعفران، به عنوان گونه ای مناسب با مناطق خشک و کم آب در مناطق پرآب کاشته شد و در مقابل کاشت میوه جالیزی مانند خربزه، که جزو کشت های با مصرف زیاد آب است، در تربت جام توسعه یافت و مشخص نیست که مسئول این کار کیست.

او افزود: چرا باید صادرکننده نمونه کشور ما، صادرکننده هندوانه، آن هم در کشور کم آبی مانند ایران باشد، در حالی که کشورهای اطراف ایران، کشت فراسرزمینی خود را توسعه داده اند اما ایران از این قافله عقب مانده است. 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: یقین دارم که امسال بسیاری از مردم روستاها از شدت تشنگی مهاجرت خواهند کرد و دولت ناگزیر به آبرسانی به روستاها با تانکر خواهد بود.

شافعی بیان کرد: در طول ۲۰ سال گذشته مدیران به نحوی گزارش داده اند که گویی همه چیز امن و امان است و ما رو به تعالی هستیم، اما نتیجه آن فقط رفتن به قهقهرا بوده است. هر مدیری که گزارش می دهد، می‌گوید اداره من نسبت به سال گذشته این قدر رشد کرده و بهتر شده است، اما آیا واقعا ما بهتر شده ایم؟

او تصریح کرد: متاسفانه ما آنقدر دست روی دست می‌گذاریم تا حادثه به سراغمان آمده و ما را به نابودی بکشاند و از ما عبور کند، بعد به دنبال درمان آن برمی آییم، در حالی که در کشورهای توسعه یافته، که بعضا بیشترین منابع آبی را در اختیار دارند، از هم اکنون آینده خود را پیش بینی کرده و با برنامه ریزی خود را برای مقابله با حوادث آینده تجهیز و آماده می کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد: مساله خشکسالی و تغییر روش آبیاری برای خراسان رضوی حیاتی است و اگر فکری نشود، این چالش برای ما غیرقابل حل می شود.

عزم فعالان اقتصادی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان 

شافعی اظهار کرد: سیستان و بلوچستان، دچار کرونای تاریخی است و مردم آن استان غم تاریخی دارند و وضعیتشان با هر نقطه از کشور متفاوت است، از فعالان اقتصادی خراسان رضوی می خواهیم به بهانه کرونا هر چقدر می توانند درد مردم سیستان و بلوچستان را تسکین دهند.

او افزود: اتاق بازرگانی ایران و سایر اتاق‌های وابسته به آن در سراسر کشور تصمیم بر تامین همه تجهیزات بیمارستانی سیستان و بلوچستان به ارزش ۱۹۸ میلیارد تومان گرفته اند تا برای آینده سلامت مردم سیستان و بلوچستان ماندگار شود، اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم قرار است مواد مصرفی آن استان را تامین کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه فعالان بخش خصوصی نقدهای فراوانی به دولت داشته و دارند، ادامه داد: با این حال لازم است از تلاش های فزاینده دولت آقای روحانی که با مشکلات و مصائب فراوانی نیز روبه رو بود، صمیمانه قدردانی و تشکر کنیم و به ایشان و اعضای کابینه اش "خسته نباشید" بگوییم.

شافعی بیان کرد: رویکرد رئیس جمهوری منتخب در ارتباط با فعالان اقتصادی، بسیار امیدوارکننده است و نقطه آغاز حضورشان در عرصه تبلیغات، با حضور در خانه فعالان اقتصادی همراه بود که حاوی پیام های امیدوارکننده ای است.

او تصریح کرد: ما به عنوان بخش خصوصی، وظیفه می دانیم که نهایت تلاش را برای کمک به حاکمیت کشور در هر شرایطی داشته باشیم. 

انتهای پیام //ف. ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.