صبح امروز پروژه‌های راهی و دریایی از جمله ۱۶ پروژه دریایی و بندری و بهره برداری از ۳۲۰ کیلومتر بزرگراه با دستور رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز (پنجشنبه) با دستور رئیس جمهور و از طریق ویدئو کنفرانس پروژه‌های حوزه راهی و دریایی کشور به بهره برداری رسید.

یکی از پروژه‌های مهمی که در این بخش به بهره برداری رسید مربوط به حوزه بندری کشور است که حدود ۱۶ پروژه دریایی و بندری در استان‌های جنوبی و شمالی کشور به بهره برداری می‌رسد که پروژه‌های قابل افتتاح این سازمان برای بیش از ۷۶۵ نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند.

حدود ۶ هزار و ۸۷۶ میلیارد ریال به علاوه ۸۷.۹ میلیون یورو از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی و منابع بانکی و همچنین سرمایه‌گذاری بیش از ۳۸۲ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی مجموع سرمایه‌گذاری در ۱۶ پروژه آماده بهره‌برداری سازمان بنادر است.

از این ۱۶ پروژه متنوع و گسترده، ۲ پروژه توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، در بنادر انجام شده و سایر پروژه‌ها از سوی سازمان بنادر و دریانوردی عملیاتی شده است؛ این پروژه‌ها در حوزه زیرساختی، ابنیه، حوزه شناور‌های مورد نیاز، تجهیزات بندری، ایمنی دریانوردی، امنیت بنادر، تسهیل حمل و نقل دریایی و ساختمان‌های مرجع دریایی است.

این پروژه‌ها در استان‌های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و مازندران قرار دارند و فرآیندی که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در این خصوص تعریف شده این است که پروژه‌های بزرگ به صورت مرحله‌ای به بهره‌برداری برسند، علاوه بر این پروژه‌های دیگری نیز هستند که نیازمند تجهیزات تکمیلی خواهند بود.

جزئیات ۱۶ پروژه آماده افتتاح سازمان بنادر

۶ پروژه مربوط به استان هرمزگان تحت عنوان یک پست اسکله و ۳۱ هکتار بارانداز پایانه کانتینری بندر شهید رجایی، سه پست اسکله نفتی (زیرساخت عمرانی)، یک فروند شناور طناب گیر، یک فروند کشتی لایروب مکنده مخزن‌دار (هایپرساکشن)، ساختمان مرجع دریایی و سیستم جامع اعلام حریق است.

پروژه‌های مربوط به استان خوزستان نیز شامل انبار‌های چند منظوره نگهداری کالا، یک فروند کشتی لایروب مکنده مخزن‌دار (هاپرساکشن) و پروژه مربوط به استان بوشهر تحت عنوان سامانه دوربین مداربسته و حفاظت الکترونیکی است.

پروژه‌های مربوط به استان مازندران نیز شامل یک دستگاه جرثقیل‌ موبایل ساحلی ۶۰ تنی، ساختمان باشگاه ملوانان (امیرآباد)، ایستگاه شماره ۲ آتش نشانی، کارخانه تولید آرد بلغور ذرت و کنستانتره، سامانه دوربین مداربسته و حفاظت الکترونیکی، ریل‌گذاری اسکله‌های جنوبی برای استفاده جرثقیل‌های بکرا و اجرای محوطه کانتینری و ساختمان باشگاه ملوانان (نوشهر) است.

افتتاح بیش از ۳۲۰ کیلومتر بزرگراه با ارزش بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان

همچنین در راستای بهبود شبکه حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور و توسعه کریدور‌های بزرگراهی با هدف ایجاد ارتباط بین شمال - جنوب و شرق- غرب کشور ۳۲۱ کیلومتر راه و بزرگراه در ۱۷ استان کشور افتتاح و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

این پروژه‌ها شامل ۲۰ کیلومتر بزرگراه در استان آذربایجان غربی، ۲۸ کیلومتر بزرگراه در بوشهر، ۳۵ کیلومتر بزرگراه در چهارمحال و بختیاری، ۲۵ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در استان خراسان جنوبی، ۱۱ کیلومتر راه اصلی در خراسان رضوی، ۱۳ کیلومتر بزرگراه در خراسان شمالی، ۱۴ کیلومتر بزرگراه در خوزستان، ۱۰ کیلومتر راه اصلی در سمنان، ۴۳ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در سیستان و بلوچستان، ۱۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در استان فارس، ۲۴ کیلومتر راه اصلی در کرمان، ۱۲.۵ کیلومتر بزرگراه در گلستان، ۵ کیلومتر راه اصلی در گیلان، ۲۸.۵ کیلومتر بزرگراه در لرستان، ۲۰ کیلومتر بزرگراه در استان مرکزی، ۱۰ کیلومتر بزرگراه در هرمزگان و ۱۷ کیلومتر بزرگراه در استان یزد است.

در این مراسم در مجموع ۲۶ پروژه بزرگراهی به طول ۳۲۱ کیلومتر و ارزش روز ۳ هزار و ۶۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید که مهم‌ترین و بلندترین آن‌ها شامل بزرگراه چابهار - پسابندر، قطعه ۴ کنارک - کاروان و قطعه ۱ کنارک - کاروان در کریدور بزرگراهی جنوب کشور به طول ۳۱ کیلومتر، بزرگراه بزباز-بندو در کریدور بزرگراهی جنوب کشور به طول ۲۸ کیلومتر، بزرگراه بروجن-لزدگان به طول ۲۸ کیلومتر، بزرگراه ارومیه - میاندوآب - بوکان در کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول ۲۰ کیلومتر و کنارگذر ساوه به طول ۲۰ کیلومتر می‌شود.

افتتاح چهار طرح حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

همچنین پروژه‌های دیگر در قالب حوزه راهداری بود به طوری که امروز حدود ۴۰۰۰ کیلومتر راه روستایی در قالب طرح ابرار و با هدف محرومیت زدایی از چهره روستا‌ها خواهد بود.

همچنین بهره برداری از عملیات ساخت، تعمیر و بازسازی ۱۷۰ دستگاه پل و ۱۰۰ کیلومتر راه‌های آسیب دیده از سیل، بهره برداری از ۷۵۰ کیلومتر روکش آسفالت راه‌های شریانی و ۳۵۰ کیلومتر روکش حفاظتی راه‌های شریانی، بازسازی و نوسازی ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری، اصلاح ۳۰ نقطه پرحادثه، نصب ۲۰۰ کیلومتر حفاظ ایمنی نیوجرسی و نصب ۵۰ نقطه روشنایی در کنار ثبت سفارش برای نوسازی ۳۶۴۳ دستگاه ناوگان عمومی جاده‌ای (کامیون) از جمله پروژه‌هایی است که امروز به بهره برداری می‌رسد.

مجموع اعتبارات هزینه شده برای این طرح ۱۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که ۵۰۰۰ میلیارد توان از طریق سرمایه گذاری دولتی و ۹۲۰۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی بوده است.

براساس این گزارش امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریا نوردی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور، مدیرعامل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در استان‌هایی از جمله هرمزگان و لرستان و مرکزی پروژه‌های راهی ودریایی به بهره برداری رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار