کارشناس بازار سرمایه گفت: در هفته پیش رو شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل بورس ریسک بیشتری دارد.

آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با وضعیت تکنیکالی شاخص کل گفت: شکسته شدن خط روند نزولی کاملا مشخص است. شاخص کل در گذشته به مقاومت‌های خیلی سختی برخورد کرد. یک یا دو بار با مقاومت کوچک و یک بار هم به مقاومت بزرگی برخورد کرد، که به این برخوردها واکنش منفی نشان داد.

وی افزود: زمانی که شاخص به یک مقاومت سنگین می‌رسد، تعدادی از سهامداران از ترس ریزش بیشتر شاخص رفتار کم ریسک را انتخاب می‌کنند، به این صورت که دارایی خودشان را نقد می‌کنند و بعد منتظر می‌مانند تا مشاهده کنند که مقاومت شکسته می‌شود یا خیر؟ اگر شکسته شد، پول خودشان را وارد سهام می‌کنند. این یک نوعی رفتار کم ریسک است، که در بازار مشاهده می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد واکنش شاخص کل به مقاومت یک میلیون و  ۳۱۰ هزار واحد گفت: به نظر می‌آید این محدوده که شاخص با آن مواجه شده، رد می‌شود. به این صورت که یا در ادامه روند صعودی خود این محدوده را می‌شکند یا اینکه شاخص یک اصلاحی رو به پایین داشته باشد و تا محدوده یک میلیون و ۲۷۸ یا ۲۸۰ هزار واحد پایین بیاید و بعد دوباره از همین محدوده با شنیدن اخبارمثبت شروع به حرکت کند و مقاومت یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحد را بشکند.

پورکار در رابطه با تاثیر اخبار بر روی شاخص کل عنوان کرد: اخبار مثبت از جمله سودآوری شرکت‌ها می‌تواند محرکی باشد که شاخص را ازهمان محدوده‌ یک میلیون و ۲۸۰ هزار بالا بکشد و به محدوده یک میلیون و ۴۸۸ یا یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد برساند. تقسیم سود ها، فصل مجامع، گزارش‌های سه ماه که شرکت‌ها اعلام می‌کنند می‌تواند از مهمترین رویدادهایی باشد که در هفته‌های آتی پیش رو داریم.

وی افزود: اما شاخص کل هم وزن خط روند نزولی را هنوز نشکسته است، ولی سطح مقاومت ۳۹۷ هزار واحد شکسته شده است. اگر بخواهیم منفی را برای بازار پیش بینی کنیم، می‌توانیم بگوییم شاخص هم‌ وزن به این خط روند نزولی واکنش منفی نشان می‌دهد و تا محدوده ۳۹۷ هزار واحدی پایین می‌آید و بعد دوباره یک روند صعودی را نسبت به بالا در پیش می‌گیرد.


بیشتر بخوانید


این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: نکته قابل توجه این است که شاخص هم وزن هم طبق موجی که تشکیل می‌دهد روند صعودی به خود می‌گیرد،  که حتی می‌تواند از قله‌های قبلی بالاتر برود. این قضیه می‌تواند عاملی باشد که بگوییم شاخص هم وزن هم شرایط خوبی را به خود می‌گیرد، اما در کل شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل ریسک بیشتری را تحمل می‌کند.

پور کار گفت: ریسک شاخص کل نسبت به شاخص هم وزن کمتر است به علت اینکه شاخص کل روند نزولی خود را شکانده است و بسیاری از احتمالات را پشت سرگذاشته است. اما شاخص هم وزن این طور نیست و اگر خط روند نزولی به سمت بالا شکسته شود، محدوده ۴۱۵ هزار واحد می‌تواند مقاومت مهم بعدی شاخص هم وزن باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار