صدور نخستین هشدار قرمز هواشناسی؛

بارندگی شدید و سیلاب وضعیت جوی سیستان و بلوچستان را قرمز کرد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با تقویت جریانات مونسون انتظار می‌رود بر شدت بارش‌های همرفتی در استان افزوده شود به طوریکه سبب طغیان رودخانه‌های محلی، وقوع سیلاب و بسته شدن برخی مسیرهای استان شود.

محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  با اشاره به صدور نخستین هشدار قرمز جوی در ۱۵ ماه اخیر   اظهار داشت: بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی بر شدت فعالیت مونسون هند در مناطق مرکزی، جنوب و جنوب شرق استان افزوده می‌شود به طوریکه پدیده‌های مخاطره آمیزی نظیر رگبار شدید باران، تندباد شدید لحظه‌ای، رعد و برق شدید و تگرگ روی می‌دهد.

وی افزود: برآورد می‌شود منطقه اثر فعالیت این سامانه شهرستان‌های ایرانشهر، بمپور، تفتان، چابهار، خاش، دشتیاری، دلگان، راسک، کنارک، سراوان، سرباز، سیب و سوران، فنوج، قصرقند، گلشن، مهرستان و نیکشهر باشد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: مهمترین اثرات مخاطره آمیز پیش روی این مناطق آبگرفتگی معابر، جاری شدن سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، پرآب شدن سدها، انسداد جاده‌ها، برخورد صاعقه، خسارت در اثر بادشدید موقتی و خیزش گرد و خاک با تاکید بر نیمه جنوبی استان و متلاطم شدن دریای عمان است.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود در زمان فعالیت این سامانه از ترددهای غیر ضروری به خارج از شهر ها خودداری شود.

حیدری گفت: برای ساکنین مناطق روستایی هم توصیه می‌شود در زمان بارش ها و سایر پدیده‌های مخاطره آمیز از خارج شدن از منزل بپرهیزند و به هیچ عنوان در حاشیه رودخانه‌ها تردد نکنند.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان افزود: رفت و آمد در ارتفاعات و چرای دام در شرایط پیش رو ممنوع اعلام شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار